V roce 1996 bychom těžko kdekoliv hledali internetové projekty, které přinášely zisk. Dalo by se proto očekávat, že čínské portály si musí na zisk ještě nějakou dobu počkat. Opak je však pravdou.
Nejvíce sledované jsou společnosti provozující čínské portály, které se obchodují na americké burze Nasdaq. Jedná se o Sina Corporation (dříve Sina.com), Sohu.com a Netease.com. Všechny mají velmi podobný osud. Začaly se veřejně obchodovat v roce 2000 a velmi dlouho se pohybovaly ve ztrátách bez větších náznaků pozitivního růstu. Firmám se nechtělo na portálech inzerovat, protože takové investice neměly pro nedostatek uživatelů smysl. To se samozřejmě nelíbilo investorům a např. dnes největší z portálů Sina.com se před dvěma lety, v říjnu 2001, obchodoval těsně nad úrovní jednoho dolaru, tedy nad hranicí, kde se většinou pohybují společnosti ve fatálních problémech a hrozí jim vyloučení ze samotného obchodování na burze.
V posledních 12 měsících čínské portály vstaly z mrtvých. Všechny tři společnosti ukázaly, že jsou schopny zisk generovat, a navíc jejich tržby rostou každé čtvrtletí o desítky procent. Toho si samozřejmě investoři všimli a velmi rychle dokázali pohled na čínské internetové akcie změnit. Akcie již zmíněného největšího čínského portálu Sina.com stouply za pouhý rok na dvacetinásobek. Podobné zcela nevídané nárůsty zaznamenaly i společnosti Sohu.com a Netease.com.
Co bylo hlavní příčinou náhlého zlepšení výsledků? Nejvíce pomohly služby spojené s mobilními operátory. Jedná se o stahování vyzváněcích tónů, seznamovací služby a zasílání SMS. Samotné SMS jsou v Číně velmi populární. Předpokládá se, že jen v příštím roce se jejich počet v čínských mobilních sítích ztrojnásobí. Služby portálů nejsou nijak extrémně drahé. Například měsíční poplatek za vedení v databázi seznamovací služby odpovídá českým 20 korunám. Uživatelé portálů platí za služby prostřednictvím účtů od mobilních operátorů. V Číně mezi mobilními operátory funguje skutečné konkurenční prostředí, a tak doposud za zprostředkování platby požadují pouze 15 procent z ceny služby, čímž velmi pomáhají rozvoji této platební metody. Jiná situace je v Evropě i v České republice, kde jsou poplatky provozovatelů placených služeb za zprostředkování platby mobilními operátory několikanásobně vyšší. Tato problematika je však na jiný článek.
Služby spojené s mobilními operátory rostou u všech portálů nejrychleji. Velmi dobrý růst je ale vidět i u příjmů za reklamu. Jejich nárůst výrazně přesahuje 50 procent ročně. Podle slov managementu firem provozujících portály si již dnes inzerenti dokážou spočítat, že Internet používají nejbohatší Číňané, a proto stále větší část svých marketingových rozpočtů alokují do online reklamy. Tím došlo k vyprodání dostupných reklamních formátů, jejichž cena má v příštím roce dále růst. Jedním z klíčových inzerentů jsou například výrobci automobilů. Nabídka inzerce na portálech probíhá přes nejvýznamnější světové mediální agentury.
Mnohým komentátorům se nabízí srovnání s tzv. internetovou bublinou, která postihla akcie internetových firem po celém světě v roce 2000. Tehdy nereálná očekávání měla za následek iracionální růst akcií, což vedlo k obrovským ztrátám investičních fondů i jednotlivců, kteří do internetových akcií investovali. Osobně zde vidím velký rozdíl. Tehdy stoupaly všechny internetové akcie bez ohledu na výši tržního podílu a zisku. Sina Corporation má podle některých údajů až 45procentní tržní podíl mezi čínskými portály a je velmi zisková. Nepředpokládám, že by budoucí konkurenční prostředí vyostřené dalšími vstupy zahraničních portálových služeb na čínský trh mělo situaci změnit. O tom, že zahraniční portály nepatří v jednotlivých zemích k nejúspěšnějším, hovoří i zkušenost Yahoo!, která byla na čínském trhu již před vznikem portálu Sina.com, ale dnes je ve výsledcích podstatně horší. Ocenění akcií Sina Corporation odpovídá zhruba 40násobku plánovaného zisku pro rok 2004, což je u velmi rychle rostoucí společnosti ekonomicky obhajitelné. Další důležitou skutečností je, že společnosti provozující čínské portály nemají žádné půjčky, a tak mohou všechny vydělané peníze investovat do dalšího rozvoje, nejpravděpodobněji formou akvizic. Optimistické předpovědi podporuje i předpokládaný růst HDP v Číně ve výši osm až devět procent ročně.
Do budoucna by měly být významným motorem růstu online hry a sponzorované vyhledávání klíčových slov. Další nadějnou oblastí jsou služby související s cestováním.