Yahoo! Go TV

10. 1. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Logo Yahoo! Autor: 115393
Logo Yahoo!
Společnost Yahoo představila koncept své nové služby Go, a to ve třech variantách. Jednou z nich je i Yahoo Go TV, usilující přinést služby známého portálu na televizní obrazovku. V čem se tento koncept shoduje a v čem naopak odlišuje od ostatních "digitálních domácností", včetně těch tuzemských?

Splývání dvou velkých a dosud relativně oddělených světů – světa ICT technologií a světa zábavy – v poslední době čím dál více akceleruje. Současně s tím nabírá na obrátkách i boj o to, kdo bude dominovat nově vzniklému (konvergovanému) světu. Přesněji: kdo si ukousne největší díl z celého koláče budoucích výnosů?

Budou to velcí, ale nepříliš pružní mastodonti stávajícího světa zábavy? Tedy různí mediální magnáti, vydavatelské domy, producenti apod.? Nebo zavedené společnosti ze světa telekomunikací, například z řad mobilních operátorů? Nebo někdo, kdo přichází ze světa softwaru, jako třeba Microsoft? Ti všichni si už brousí zuby a doslova se třesou před vidinou nových a ještě vyšších výnosů.

Ale stejně tak si na tučné sousto myslí i mnohé dravé štiky ze světa Internetu. Třeba společnost Google nebo portál Yahoo. Oba tyto subjekty v nedávných dnech představily základ své výzbroje pro nadcházející bitvu. Shodou okolností na stejném místě – v rámci prestižního veletrhu CES 2006 (Consumer Electronics Show) v americkém Las Vegas.

Yahoo Go jako univerzální lapač

Společnost Yahoo vznikla před dvanácti lety jako internetový katalog (shromažďující odkazy na zajímavé stránky). S postupem času se ovšem vyvinula v klasický internetový portál a dnes nabízí opravdu široké spektrum služeb – počínaje vyhledávacími službami nejrůznějšího zaměření přes „osobní agendy“ (e-mail, kalendář, úkoly atd.) až třeba po distribuci videobsahu (v rámci své služby Yahoo TV).

Přitom ovšem došlo k významné změně celkového paradigmatu: zatímco původní katalog byl pouze rozcestníkem, který měl uživatele Internetu nasměrovat někam dál, portál se jej naopak snaží zadržet a už jej nepustit. Dosahuje toho tak, že se mu snaží nabídnout vše, co by mohl potřebovat, aby neměl motivaci jít jinam.

Jenže takováto „lapací“ funkce portálu dosud funguje jen na uživatele, kteří se vydávají do světa ze svého PC na vlnách webu a e-mailu. Už ale nefunguje na uživatele, kteří sedí u televizní obrazovky a s počítačem pracovat nechtějí. Stejně tak nefunguje na uživatele mobilů. A těch je mnohonásobně více než uživatelů PC!

A právě i tyto uživatele má „polapit“ nová služba Yahoo Go.

Něco nového pod sluncem?

Myšlenka na expanzi vlastních služeb na různá koncová zařízení samozřejmě není nijak nová. Třeba Microsoft si podobnou změnou prošel v roce 1999, když svou původní vizi osobní počítač na každém pracovním stole a v každém domě nahradil novější vizí, v rámci které se snaží dávat lidem větší možnosti skrze skvělý software běžící kdykoli, kdekoli a na jakémkoli zařízení. Pravdou ale je, že tehdejší „změna paradigmatu“ u Microsoftu byla reakcí zejména na nástup mobilních zařízení (různých PDA i mobilních telefonů) a tolik neakcentovala televizní obrazovku a celý tradiční svět televize.

Nynější koncept služby Yahoo Go již počítá s integrací hned tří světů, podle kterých jsou také pojmenovány tři dílčí služby:

  • Yahoo! Go PC: předpokládá, že uživatel pracuje s běžným osobním počítačem,
  • Yahoo! Go TV: uživatel komunikuje výhradně prostřednictvím televizní obrazovky a dálkového ovladače,
  • Yahoo! Go Mobile: používá se skrze mobilní telefon.

A co vlastně bude obsahem nové služby Yahoo Go, resp. jejích dílčích variant? Jednoduše řečeno, budou to vlastně ty samé služby, které portál Yahoo již poskytuje či teprve chystá. Jen v podobě a úpravě vhodné pro televizní obrazovku, resp. pro mobilní telefon, resp. pro počítač.

Například pro mobilní telefony a službu Yahoo Go Mobile: uživatel bude mít ve svém mobilu menu, skrze které bude moci na dálku (a tedy odkudkoli v dosahu mobilní sítě) využívat služby portálu, jako například práci s e-maily, se svými kontakty, se svými fotografiemi, dále různé informační služby atd. A nebude se muset o nic starat, vše potřebné zajistí služba sama.

Co je skutečně nového?

Pravdou je, že obdobná „mobilní“ řešení existují už dnes. Jsou ale zatím relativně drahá a určená spíše pro firemní segment (jako např. řešení Blackberry či různé Office Connectory apod.). Naproti tomu nová služba Yahoo Go! míří hlavně na soukromé osoby a nejvíce možná na mladší generace.

Co ale dokáže Yahoo! Go nabídnout nového oproti tomu, co již nabízí či bude nabízet na svém internetovém portálu? Mobilním uživatelům například vyhledávací služby, využívající znalost o momentální poloze mobilu. Takže třeba hledání restaurace bude moci nalézt tu, ke které je uživatel fyzicky nejblíže. Případně jej k ní přímo dovést. Obdobně pro celou škálu dalších navigačních služeb.

Nebo práce s kontakty (telefonními čísly, na která člověk z mobilu volá): ta už se nebudou uchovávat v samotném mobilu, ale na portálu Yahoo v rámci uživatelova profilu. Takže pokud uživatel náhodou ztratí svůj mobil, o své kontakty nepřijde. Až si pořídí nový mobil (jistě opět se zabudovanou podporou služby Yahoo Go Mobile : -), jednoduše se mu do něj ihned přehrají.

Stejně tak se uživatel nebude muset starat o synchronizaci svých e-mailů, úkolů, schůzek atd. To vše nová služba zabezpečí sama. Zajistí například i potřebnou manipulaci s fotografiemi, které uživatel nafotí ze svého mobilu. Vlastník mobilu jen určí, kam se mají zařadit – zda mezi jeho soukromé fotky, nebo zda mají být dostupné pro jeho přátele, nebo mají být dostupné pro všechny uživatele Internetu – a vše ostatní zajistí služba sama. Odpadne tím dnešní problém mnoha lidí, kteří nedokáží nafocené snímky vůbec přenést ze svého mobilu kamkoli ven.

V první fázi (zřejmě ještě v prvním letošním kvartále) má být služba Yahoo Go Mobile dostupná pro mobily Nokia řady Series 60 (např. Nokia N70), ve kterých má být zabudována již od výrobce. Poté i pro mobily od Motoroly a časem jistě i pro další. Navíc by celá služba měla být, v duchu internetových tradic, pro koncové uživatele zcela zdarma – ti budou platit jen svým mobilním operátorům za přenosové služby. Samo Yahoo tedy zřejmě bude generovat své výnosy buď z provizí od mobilních operátorů, nebo z reklamy.

Yahoo Go PC

Relativně nejméně revoluční je varianta nové služby pro počítače PC. Co ta vlastně přináší nového?

Až se rozjede naplno, měla by přinést vlastní „desktop“ (Yahoo Go Desktop), což bude jakýsi osamostatněný systém nabídek (menu), ve kterých uživatel najde velké množství předem připraveného obsahu – pocházejícího (odkud jinud než) ze samotného portálu Yahoo.

Dnes je z této varianty služby dostupná zatím jen jakási zaváděcí část, kterou je systém tzv. widgetů – jakýchsi „udělátek“ (malých prográmků), zhusta i jednoúčelových, které si uživatel spustí a které mu poskytují určité funkce – od informačních až po zprostředkování všelijakých transakcí. Autory těchto widgetů přitom nejsou zdaleka jen programátoři od Yahoo, ale v zásadě kdokoli, komu se chce nějaký widget vytvořit. Příslušné specifikace a API jsou veřejné a příspěvky externích autorů jsou vítány. Dnes je k dispozici již asi 1500 „widgets“, jejich nabídku najdete zde.

Než si ale uživatel na svém PC (či MACu) spustí jakýkoli widget, musí si nejprve nainstalovat vhodné prostředí pro běh těchto „widgets“ neboli tzv. Widget Engine. Jde tedy o obdobný princip jako v případě Javy: paralelou k widgetům jsou javovské applety, pro jejichž běh na konkrétní platformě musí být vytvořeno vhodné prostředí (JVM, Java Virtual Machine). Zde takovéto prostředí pro widgety vytváří právě Widget Engine.

Yahoo Go TV

Pojďme ale již ke třetí dílčí variantě, Yahoo Go TV, která je spojena s televizí. Přesněji: stále předpokládá použití osobního počítače (s MS Windows XP), ale nikoli jeho tradiční ovládání skrze klávesnici a myš a výstup na počítačový monitor. Zde bude místo počítačového monitoru výstup zobrazován na televizní obrazovku a uživatel bude celý systém ovládat pouze skrze „televizní“ dálkové ovládání.

Je to tedy v něčem podobné řešení s klasickým set-top boxem. Jen set-top box v tomto případě není jednoúčelovým zařízením, ale univerzálním počítačem, který právě plní roli set-top boxu. Odlišné ale bude asi i zaměření poskytovaných služeb – místo „televize + něco málo dalších služeb k tomu“ to bude asi spíše naopak: prim budou hrát „další služby“, ke kterým se může řadit i nějaký ten živý přenos. Případně pomoc počítače při ladění televizního přijímače, při zprostředkování programové nabídky (ekvivalentu EPG), při záznamových službách (VCR) apod.

Ostatně Yahoo už zveřejnilo přehled toho, co by měla jeho služba Go TV nabízet:

  • Yahoo! Video Search (rychlé vyhledávání ve videoklipech na Internetu),
  • Yahoo! Photos a Flickr (manipulace s fotografiemi a jejich sdílení s dalšími uživateli, práce s alby, galeriemi atd.),
  • My Yahoo! (personalizovaný přístup k nejrůznějším informačním zdrojům a službám internetového portálu),
  • Yahoo! Movies (vyhledávání v programu místních kin, přehrávání trailerů, vyhledávání videopořadů na videorekordéru, DVD přehrávače, vyhledávání v televizních programech apod.),
  • Yahoo! TV (funkce plnohodnotného PVR, Full Personal Video Recorder, včetně možnosti nahrávání videoobsahu na PC, ladění TV přijímače atd.).

Důležité ovšem je, že celá služba Yahoo Go TV je zatím jen ve fázi předvedení konceptu a její komerční podoba by měla být spuštěna někdy v tomto roce. Ani její předvedení na veletrhu CES 2006 se neobešlo bez problémů, když právě názorná demonstrace této služby zkolabovala, prý kvůli nefungujícímu síťovému připojení.

Na webu Yahoo jsou však již k dispozici první náhledy toho, jak by nová služba měla vypadat (na televizní obrazovce). Není těžké nahlédnout, že jde o jakýsi „zjednodušený“ web, upravený pro nižší rozlišovací schopnosti televizní obrazovky a pro jednodušší ovládání (pomocí dálkového ovladače). Zde je několik screenshotů, pocházejících právě z webu Yahoo (odsud).

Yahoo Go TV 1
Yahoo Go TV 2
Yahoo Go TV 3
Yahoo Go TV 4
Yahoo Go TV 5

Jaké je srovnání?

Celkově si dovolím konstatovat, že princip služby Yahoo Go TV je v mnohém podobný řešení Windows Media Center od Microsoftu, kde se také k počítači připojuje televizní přijímač a vše se ovládá hlavně pomocí dálkového ovladače. Jenže Windows Media Center už jsou na trhu, zatímco Yahoo Go TV je zatím jen (ne zcela úspěšně) předvedený koncept.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Poněkud odlišné je také celkové pojetí: Windows Media Center připomínají spíše klasické PC v tom, že většinu funkcí si zajišťují lokálně, a jen „občas“ si něco stáhnou z Internetu. Naproti tomu Yahoo Go TV připomíná spíše koncept tzv. síťového počítače (NC, Network Computer), který má jen málo vlastních zdrojů a vše potřebné získává ze sítě (zde z portálu Yahoo skrze Internet).

O něco blíže má Yahoo Go TV ke konceptům digitální domácnosti, jak je (na loňském Invexu) předváděli Český Telecom (služba Digital Home) či pardubická společnost DB System Software. Jenže tyto dvě služby předpokládají jednoúčelový set-top box, což nejspíše nebude tak pružné (co do dalšího rozšiřování) jako program běžící na běžném PC u služby Yahoo Go TV. A hlavně: žádná z těchto služeb se rozhodně nebude moci opřít o tak velký, obsahově i funkčně bohatý a dobře zavedený portál, jako právě Yahoo. V něm je asi jeho největší síla, stejně jako ve velikosti předpokládaného trhu.

Oslovuje vás představa služeb portálu (ať již Yahoo! či jiného) na TV obrazovce?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).