Co je to WebTop100 a kdo za tím stojí
WebTop100 je projekt zkoumající korporátní weby vybraných českých společností. Ty jsou hodnoceny na základě předem stanovených kritérií a následně seřazeny do žebříčku podle dosaženého počtu bodů. Na organizaci tohoto projektu se společně podílí profesionální poradenské centrum v oblasti tvorby www Dobrý web, sdružení Tuesday Business Network a časopis eBiz.
Kromě žebříčku je součástí WebTop100 také konference, určená primárně pro zástupce firem a webové vývojáře. Ta se bude konat 29. září a její hlavní náplň utvoří série zajímavých přednášek zaměřených na internetový marketing. Mezi přednášejícími nebudou chybět známá jména, za všechny jmenujme odborníka na internetové obchodní strategie a marketing Marka Prokopa.
Které firmy jsou do žebříčku zařazeny
Stejně jako v loňském roce, i letos poskytl základ pro hodnocení jeden ze žebříčků organizace Czech Top 100. V prvním ročníku WebTop100 byl jako zdrojový seznam firem využit žebříček 100 nejvýznamnějších českých firem. Ten se však neosvědčil, protože mnoho z těchto korporací nevěnuje internetu patřičnou pozornost nebo jeho úlohu zcela ignoruje. Letos proto posloužil jako výchozí bod žebříček 100 obdivovaných firem. Přes všechna očekávání se však ani jejich weby neukázaly v příliš dobrém světle.
Co se hodnotilo
U hodnocených webů se zkoumalo celkem 32 aspektů rozdělených do pěti skupin. Web mohl získat maximálně 100 bodů, z čehož činí 15 bodů grafika (první dojem, kreativita, jednota a čitelnost), 10 bodů technické řešení (např. nezávislost na Flashi a JavaScriptu nebo použitelnost v alternativních prohlížečích) a 25 bodů shodně informační hodnotu (obsah, kontakt, novinky), použitelnost (navigace, informační architektura, fulltextové vyhledávání, mapa webu) a marketingové nástroje (umístění ve vyhledávačích a katalozích, doména, newsletter). Přehled všech hodnotících kritérií naleznete na stránkách projektu WebTop100.
Vítězové a poražení
S trochou nadsázky by se dal za hlavního poraženého označit český korporátní web jako celek. České weby si neudělaly dobrou vizitku a ani prezentace vítěze, společnosti Ravak, nebyla s 85 dosaženými body bez chyb. Na druhém místě skončil web společnosti Linet a pomyslnou bronzovou medaili si odnášejí internetové stránky bankovní skupiny ING.
1 | RAVAK, a.s. | www.ravak.cz | 85 |
2 | Linet, spol. s r. o. | www.linet.cz | 83 |
3 | Bankovní skupina ING | www.ing.cz | 81 |
Český Telecom | www.telecom.cz | 81 | |
5 | T-Mobile Czech Republic a.s. | www.t-mobile.cz | 80 |
Eurotel Praha, spol. s r.o. | www.eurotel.cz | 80 | |
7 | Česká Televize | www.czech-tv.cz | 79 |
8 | Komerční banka, a.s. | www.kb.cz | 78 |
Česká spořitelna, a.s. | www.csas.cz | 78 | |
10 | Plzeňský Prazdroj, a. s. | www.prazdroj.cz | 77 |
Zatímco kvalitní weby by se daly téměř spočítat na prstech jedné ruky, na ty špatné byste potřebovali rukou minimálně tři páry. Vítězství v pomyslné kategorii Nejhorší web roku získal pro rok 2004 web společnosti Moravia Steel, a.s., těsně následovaný prezentacemi akciových společností Český porcelán, Stavby silnic a železnic a Rybářství Třeboň. Prohlížení prezentací z poslední desítky připomíná bohužel spíš než hodnocení webů prestižních a úspěšných společností exkursi do internetového pravěku.
Silná a slabá místa firemních webů
Silných míst korporátních prezentací není mnoho. Za zmínku stojí snad jen grafika, která sice ve většině případů neoslní, ale také neurazí, což se dá v porovnání s ostatními hodnocenými aspekty považovat za úspěch. I když mají na západ od nás položené státy stále náskok, například weby České televize, T-Mobilu nebo Českého Telecomu se jim kvalitou grafického zpracování pomalu ale jistě blíží. Mezi grafické obludy patří naopak prezentace státního podniku Lesy české republiky a akciové společnosti Stavby silnic a železnic, které nezískaly ani pět bodů.
A jaké jsou slabiny firemních webů? V podstatě všechny ostatní hodnocené aspekty. Kromě již tradičně nekvalitního technického zpracování chybí webům hlavně využívání marketingového potenciálu Internetu. Nástroje pro komunikaci se zákazníky a podporu prodeje jako newsletter nebo funkce doporučení stránky známému u nás stále nepatří mezi samozřejmé součásti korporátních webů a jejich kvalitně zpracovanou a funkční podobou se pyšní jen několik z nich.
Velkou slabinou je také použitelnost, informační hodnota a obsah obecně. Když například společnost jakou je Sazka, a.s. uvádí na celém webu jako kontakt jediný email, něco je evidentně špatně. Ani ostatní firmy si však nevedly o mnoho lépe a jen málo z hodnocených webů by se dalo označit jako obsahově bohaté.
Co se dá očekávat aneb jak bude zítra
I když většina hodnocených webů propadla, nic není ztraceno. I přes mnoho nedostatků mají některé firmy nakročeno správným směrem a pokrok oproti loňskému ročníku je znát. Důkazem budiž fakt, že hned několik firem v době hodnocení své weby vylepšilo, případně přišlo s úplně novou prezentací. Doufejme, že tento trend vydrží, a příští rok bude také díky projektu WebTop100 český korporátní web zase o stupínek výš.