Řeč je samozřejmě o vyhodnocení Creative Communication Award 2008, což je již sedmý ročník soutěže hodnotící nejlepší originální aplikace na českém trhu – tedy jak ty internetové, tak mobilní. Soutěž se za léta svého pořádání stala kvalitním barometrem nejenom uživatelských a vývojářských preferencí, ale také určitým ukazatelem „českých aplikačních nálad“ – tedy toho, jak se český trh svým určitým časovým odstupem za mezinárodním etalonem vyhýbá slepým vývojovým větvím. Není v tom žádná složitá intuice, prostě v době, kdy přijde českým vývojářům chuť napsat si pořádnou aplikaci na určité téma, je už ve světě zřejmé, že téma propadlo – a tak dotyčnému chuť rychle zajde.
Letošního ročníku soutěže se účastnilo třináct aplikací, další dvě byly pro nesplnění podmínek vyloučeny. Požadavkem je kreativita, originalita, životaschopnost z hlediska promyšlené strategie a obchodního modelu a v neposlední řadě zpřístupnění porotě do 1. ledna 2009. Tři místa vyhlašovala odborná porota, další tři místa vzešla z hlasování uživatelů na webu soutěže.
Seznam.cz na mobil
Třetí místo v ceně uživatelů získal mobilní portál Seznam.cz, který zaujal rozsahem nasazených služeb (celkem 13 služeb z rodiny Seznamu) a také obchodním modelem, protože Seznam ohlásil, že od 1.4. na svém mobilním portálu spustí prodej mobilní reklamy.
Seznam na mobil: vývoj počtu zobrazených stránek v čase dle operátorů. Zdroj: prezentace Seznam.cz
Z výsledků je patrné, že největší úspěch měl Seznam právě u uživatelů Vodafone, což vzhledem k silné kampani na Internet od Vodafone zdarma, v níž Seznam také často figuroval, není nijak s podivem.
Seznam na mobil: rozdělení návštěvnosti dle operátorů za leden 2009.
Tato aplikace oslovila i odbornou porotu, v jejímž hlasování získal Seznam na mobil dokonce první místo. Nutno říci, že zaslouženě, jde o rozsáhlé zpracování portálu, s nímž se těžko mohou měřit i operátorské mobilní portály.
Lokola hledá dokola
Druhé místo v hlasování uživatelů připadlo mashup službě Lokola, která umí vyhledávat služby, obchody, restaurace a další objekty z vlastní i uživatelsky doplňované databáze a zobrazovat je na webu i na mobilních zařízeních. O službě jsme už referovali zde.
PaySMS
První místo uživatelé přisoudili řešení pro placení zboží pomocí SMS nazvané PaySMS a vyvinuté společností Axima (Axima spouští SMS platby za WiFi). Smutné je, že stále nejde o skutečné mobilní platby, ale o řešení prémiových SMS s vysokou provizí pro operátora, což službě ubírá na atraktivitě. Vhodná je jen tam, kde velmi vysoké provize nejsou na úkor pohodlnosti jejího použití a široké dostupnosti.
NaHory – zimní horská střediska
Pokud cestujete na hory, mohla by se vám hodit mobilní aplikace nazvaná Na hory, kterou provozuje společně Crazy Tomato a Sitour. Dělení rolí je zde jasné – zatímco Crazy Tomato se stará o provoz a vývoj mobilní aplikace, Sitour dodává informace a zpřístupňuje svůj informační a rezervační systém. Na hory je aplikace se servisem sněhového zpravodajství a aktuálních informací ze zimních středisek v ČR, poskytuje informace z 96 lyžařských areálů, živé vysílání z 36 panoramatických a 33 webových kamer, panoramatické mapy a především nabídku více jak 600 ubytovacích kapacit s možností online rezervací. Zjednodušeně řečeno všechno, když chcete jet Na hory. Hezky se to pamatuje. Aplikaci je možné si objednat pomoci SMS posláním klíčového slova „HORY“ na číslo 777 110 000. Provoz má financovat výnos z online rezervací a v Creative Communication Awards 2008 jí porota přisoudila třetí místo.
Telfa – ústředna bez ústředny
Asi nejoriginálnější nápad (ty ostatní už jsme převážně znali) jsme si nechali nakonec. Je jím služba Telfa, virtuální telefonní ústředna. Jistě, známe řadu operátorů VoIP služeb, kteří mají ke své SIP službě jednoduchou webovou administraci, ale Telfa, to je zcela jiná káva. Například volajícího uvítáte a sdělíte mu, kam se vlastně dovolal. Pak ho necháte vybrat, do jakého oddělení chce přepojit a hovor podle jeho volby přesměrujete. Rozdělujte hovory vašich zákazníků do jednotlivých oddělení; pozdní a víkendová volání uložte jako hlasové zprávy úkolového systému. A tak dále. Vše jednoduše a přehledně naplánujete v jednoduchém webovém rozhraní. A ještě ke všemu nemusíte kupovat žádnou ústřednu, platíte pouze paušální měsíční poplatky odvíjející se dle počtu uživatelů – 1000 Kč měsíčně do dvaceti uživatelů, nad to 1500 Kč měsíčně.
Také služba Telfa byla prezentována na několika předchozích akcích, ale v poslední době se konečně dostává do veřejného provozu a přijímá první zákazníky, s čímž se také postupně dostává do podvědomí. I v jejím případě jsme zvědavi, jak si povede a kolik si najde drobnějších společností toužících po sofistikovanější ústředně bez jejího nákupu. V soutěži CCA 2008 získala druhé místo.
Málo překvapení?
Při pohledu na výsledky soutěže Creative Communication Award nás může napadnout a zamrzet, že je příliš málo novinek. Tak jednoduché to ale není. Všech třináct přihlášených projektů vypadá vcelku zajímavě, potíž samozřejmě je, že vyvinout slušnou aplikaci trvá. Vývojáři o nově chystané aplikaci dávají vědět řádně dopředu, takže když když se aplikace dostane do finálního stádia, jaké CCA požaduje, už si aplikace prošla několika prezentacemi a logicky nám nepřijde už příliš nová. Odborná veřejnost, jakou čtenáři Lupy představují, se s takovou aplikací seznámila už v předporodním stádiu. To ovšem není nijak na škodu.
A jak při podobných příležitostech říká klasik: Nemusí pršet, stačí, když kape…
Aplikace TELFA (2.misto Cena poroty): zleva Jan Kubr a Marek Slivanský