Víte, co je to demopárty?

16. 4. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Pokud se někde zmíním o demopárty, výsledkem jsou obvykle jen tázavé pohledy. Když pak ještě přidám fakt, že se na ní pouštějí dema, tak si část lidí myslí, že taková akce má co do činění s počítačovými hrami, část že s nedokončenými demoverzemi skladeb a část neví vůbec, co si má myslet. Takže co je to vlastně demopárty?

K vysvětlení toho, co to demopárty je, budeme potřebovat znát ještě jeden výraz, a tím je demoscéna. Není to organizace, nemá nikoho, kdo by ji řídil, je to prostě jakési neviditelné podhoubí či subkultura, chcete-li. Tu tvoří lidé, kteří pro svoji zábavu i pro potěchu ostatních vytvářejí ve svém volném čase různé programy, grafiku, hudbu či netový design. Dělají to bez nároku na honorář a svá díla poté vystavují veřejně na Internetu. Většina z nich se ani za umělce nepovažuje, spíše jen „zabíjejí“ čas. Toto jejich počínání má poměrně dlouho tradici a datuje se už před masovým rozvojem Internetu. Tehdy se díla šířila po tzv. BBS serverech.

I když jsem tvrdil, že demoscéna nemá s počítačovými hrami žádnou spojitost, není to tak úplně pravda. Obě tyto kultury se přece jen střetly. Bylo to v době vzniku a formování demoscény. Piráti existovali vždy. I v dobách, kdy se pomalu klubaly na svět počítače tříd XT, 286 a 386 (ve skutečnosti to bylo ještě složitější – první dema se totiž objevila už na počítačích ZX Spectrum, Amiga, Commodere či Atari, ale pro zjednodušení jsem popsal jen éru počítačů třídy PC). A právě tehdy se světem bez Internetu šířily přes BBS a diskety pirátské verze her nejvíce. Lidé, kteří upravovali kódy her tak, aby fungovaly i bez originálních instalačních disket, pak do nich začali přidávat kousky programů, které před spuštěním samotné hry měly ukázat, komu vděčí hráč za prolomení ochrany hry.

Jenže krádež zůstává krádeží a velmi brzo bylo jasné, že tudy cesta nevede. Upravování a šíření těchto her bylo samozřejmě nelegální a to vrhalo temný stín i na tvůrce těchto prvních grafických minimalismů. Tehdy se demoscéna rozhodla vyjít ze stínu ilegality a pokračovat dál s čistým štítem. Tvůrci těchto hříček se tak stali zakladateli jednoho z prvních digitálních směrů. Svým nástupcům již zanechali název demo, který dnes sdílejí společně s prvními omezenými verzemi her, jež se šíří zdarma jako marketingová podpora prodeje plných verzí. Demo (jak je chápe demoscéna) je počítačová animace (zpravidla generovaná v reálném čase), která má obvykle vazby na hudební doprovod, který je její součástí. Demo může mít svůj vlastní příběh, může to být dokonce pokus o kratičký film, o vtipnou etudu či „jen“ pokus o skloubení grafiky a hudby do jednoho celku. Hudební složka může být tvořena libovolným stylem, od klavírní skladby počínaje, úderným technem konče.

Pro lepší představu přikládám odkaz na tzv. invitation (pozvánku na demopárty)[ZIP, 63 kB].

1145

Technická poznámka: Pro korektní spuštění těchto dem je potřeba mít silný stroj (doporučuji alespoň Athlon 1600+, ale čím výkonnější, tím lepší) a hlavně slušnou grafickou kartu (minimálně GeForce2 MX), protože dema mají svoji často překvapivě malou velikost zajištěnou optimalizací kódu a komprimací svých souborů. Upozorňuji, že ne každé demo se podaří rozchodit na každém PC…

Omezit ale celou demoscénu jen na dema by bylo velmi krátkozraké a zavádějící. Mimo programátorů se zde realizují i designéři, grafici a hudebníci. Pro práci na demech se spojují do skupin. Tyto demogrupy pak tvoří společnými silami výsledné produkty. Je to vlastně kolektivní umělecká činnost a každý obor se stará o některou z částí dema. I nadále však jednotlivci pracují na samostatných projektech, takže grafici tvoří obrázky (základní dělení je na 3D renderované a malované) a hudebníci tvoří trackovanou hudbu (používají se programy jako FastTracker, Impulse Tracker a podobně). Dnes se již pomalu upouští od jednoho ze základních dogmat demoscény – třídění dem podle velikosti, byť důraz na co nejmenší velikost dem je kladen stále. Ostatně už jste někdy spatřili program menší než 256 B a v něm barevnou 3D animaci? Tvůrci dem jej naprogramovat zvládnou.

1141

Nyní se tedy konečně dostávám k tomu, abych zodpověděl otázku z nadpisu. Veškeré tyto výtvory, které demoscéna zjeví světu, se obvykle dají najít na Internetu a stáhnout, ale komunikace jen na dálku by byla trochu fádní a nudná. A právě to, na co elektronická komunikace nestačí – trocha lidskosti a normální zábavy (zdaleka ne všichni jedinci pracující s PC jsou takoví asociálové, jak si je někteří lidé představují) tváří v tvář – to je demopárty. Demoparties je akce, při které se na jeden den, dva, a někdy i tři, naženou nadšenci pro tento druh umění do tmavého sálu a na velké plátno si pouští dema z celého světa. Zvuk v takových případech zajišťuje kvalitní aparatura. Protože je těchto setkání v Evropě jen několik do roka, zpravidla je součástí setkání i soutěž o nejlepší track, demo či obrázek poprvé uveřejněný právě na této párty. V Evropě patří k nejvýznamnějším Assembly či Mekka, na Slovensku se s přestávkami koná Demobit a v České republice se koná obvykle jediná párty ročně. V letech minulých to byla párty Fiasko a Syndeecate a letos to je párty Marast 04. Ta se bude v blízkosti Prahy konat od 17. dubna do 18. dubna 2004. Jste srdečně zváni a připomínám, že možnost zůčastnit se podobné akce se v ČR naskytuje zhruba jednou ročně. Pokud vás článek zaujal, prohlédněte si i stránky demopárty, kde najdete veškeré informace, které budete potřebovat.

MM 25 baliček

Co řící závěrem? Vypadá to, že éra demoscény jako undergroundové zábavy by mohla možná brzy skončit (nastane éra vizuálních orgií) – nedávno se například v Litvě otevíral nový klub a při zahajovací akci se pouštěla nominovaná dema roku 2003.

Pokud vás článek zaujal a rádi byste si prohlédli nějaké demo, zavítejte na některou z níže uvedených adres a věřím, že si z celosvětového archívu demoscény vyberete.

Už jste se někdy zúčastnili demopárty?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).