Videa se kradou a Facebook s tím nic moc nedělá. Doplácejí na to autoři

1. 4. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Facebook
Videa se prostě kradou a Facebook proti tomu dostatečně rychle nezasahuje. Tvůrce videí to přitom připravuje o nemalé peníze.

Freebooting, tak zní termín označující situaci, kdy se někým nahrané video na Facebooku či YouTube objeví někde jinde. Někdo ho prostě stáhne a nahraje, aniž by k tomu měl od původního tvůrce svolení. Hlavně proto, aby na tom vydělal.

Tento problém na Facebooku se řešil už loni v květnu (viz Video na Facebooku roste. Ale také v otázce porušování zákonů) a jak to funguje v praxi, můžete aktuálně vidět například v Jak Prima ZOOM taky řeší obsah na Facebooku? Krádeží cizích videí.

Už před rokem si tvůrci videí stěžovali, že Facebook problém ignoruje, nedělá nic s kradenými videi, nahlášení porušování autorských práv řeší příliš pomalu a porušovatelé nejsou vlastně nijak postihováni. Ukradené video se sice nakonec podaří smazat, ale až poté, co na něm zloděj vydělal nemalé peníze nebo se obohatil jiným způsobem.

Jak je možné vidět v čerstvém Video Creators Are Frustrated With Pace of Facebook’s Antipirating Efforts, nezměnilo se nic. Natočíte video, to se stane populární, řada dalších lidí či subjektů ho stáhne, nahraje znovu, vydává za vlastní a vydělává na něm. Totéž se děje, pokud nahrajete video na svůj kanál na YouTube – jakmile se stane jenom trochu populárním, objeví se na Facebooku a přicházíte opět o peníze.

Jak tvůrci videí uvádějí, Facebook si s nimi jen hraje na schovku. Na jednu stranu to lze chápat – chce v přehrávaných videích porazit Google (a YouTube) a dělá pro to maximum. Od automatického spouštění až po dávání té nejvyšší priority při zobrazování videí nahraných uživateli přímo na Facebook. Nějaké mazání populárních videí jenom proto, že si stěžuje „nějaký ten autor“, je poněkud překážka v zásadních plánech.

Podnikatelský plán? Masové krádeže videí

Je běžné, že Facebook videa nesmaže, ani když je autor nahlásí. A ještě běžnější je, že můžete konkrétní stránku nahlašovat měsíce a měsíce, aniž by se cokoliv stalo. Praktickým příkladem je nedávné zrušení stránky You.Bo (viz Facebook Primě zablokoval stránku You.bo s více než milionem fanoušků). Schovávání se za obvyklé výmluvy „to nahráli fanoušci“ téhle stránce (a webu) vydrželo opravdu dlouhou dobu.

Jak ve výše uvedeném článku uvádí Wall Street Journal, Facebook stále tvrdí, že testuje automatizovaný systém, který by měl dokázat kradená videa poznat. Systém, který YouTube zavedlo před lety. Ale i tady lze předpokládat, že Facebook vlastně nikam moc nespěchá. Formálně požadavky na stažení kradeného obsahu přeci řeší. Nikde ale není dáno, jak rychle k tomu musí dojít.

Jedno se ale snad nakonec přeci jenom změnilo a zrušení You.bo toho také může být příkladem. Ti, kdo pravidla porušují soustavně a opakovaně, jsou nakonec konečně smazáni. Vybudovat znovu stránku, jako mělo You.bo, už dnes není až tak jednoduché jako před lety a bez podstatně vyšší investice to prakticky nejde udělat. Byť zábavná kradená videa budou nejspíš táhnout vždy, zejména pokud vám nebude vadit, že na „českou službu“ nasbíráte možná více zahraničních než českých fanoušků.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Sám Facebook tvůrce videí přesvědčuje, aby svá videa nahrávali přímo na Facebook, ne aby je měli na YouTube a sdíleli je. Snaží se je „přesvědčit“ i tím, že videa z YouTube mají uměle omezovaný dosah, zatímco videa nahraná na Facebook jsou podporována, ukazována podstatně více. Jenže pro tvůrce videí je Facebook nepraktický z jednoho zásadního důvodu: neumožňuje jim jejich videa proměnit ve zdroj peněz. Na YouTube to funguje a ti největší autoři mohou ročně vydělat i miliony dolarů.

V praxi ale tvůrci videí nakonec místo vydělávání peněz ručně vyplňují formuláře Facebooku, běžně v desítkách i stovkách případů na jedno jejich video. Aby se pouze bezmocně dívali, jak jim Facebook odpoví až za několik dní, neodpoví vůbec nebo stížnost zamítne, protože vyřizující pracovník vůbec nepochopil, o co jde. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).