UPC převádí dvě třetiny klientů na nové tarify. Může to znamenat i zdražení

9. 12. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: UPC
Kabelový operátor převádí zákazníky se staršími balíčky na nové. Automaticky nabízí vyšší rychlosti internetu, které ovšem mohou vyjít dráž.

„Nemusíte se o nic starat, Balíček Internet 240+ s Horizon Komfort+ Vám automaticky aktivujeme. Z důvodu změny služby bude Vaše měsíční vyúčtování navýšeno o 51 Kč. Vaši původní službu nebude z důvodu ukončení jejího poskytování možné od 1.2.2016 nadále využívat.“

Podobné zprávy v těchto dnech nacházejí v zákaznické sekci MojeUPC stovky tisíc zákazníků operátora, kteří dosud využívali některý ze starších balíčků internetového připojení a kabelové televize.

UPC v září představila nové tarify a s těmi starými teď chce úplně skoncovat. Není to přitom žádná maličkost - na nové tarify bude postupně převádět celé dvě třetiny svých zákazníků. „Původně tito zákazníci využívali téměř 5000 různých kombinací tarifů a balíčků,“ vysvětluje mluvčí UPC David Frodl. Převod zákazníků na nové tarify bude podle něj probíhat od 15. ledna do 1. února.

Zda se vás změna týká, se teď dozvíte hlavně v zákaznické sekci webu UPC. Operátor se klienty chystá informaci předat i dalšími způsoby. „O změně zákazníky podrobně informujeme minimálně měsíc předem v dopise nebo emailem podle toho, jakým způsobem od nás dostávají vyúčtování za své služby,“ slibuje Frodl. Vyplatí se ale nečekat a zkontrolovat si, zda na vás zpráva už nečeká v MojeUPC. 

Vyšší cena

Firma klientům nabízí automatický přechod na tarif, který je obvykle na podobné cenové úrovni jako ten předchozí. „Pro příklad lze uvést, že pokud zákazník využíval TV tarif Klasik a 40 Mb/s internet, pak jej převádíme na tarif Klasik a 100 Mbit/s internet,“ vysvětluje Frodl.

V praxi to samozřejmě znamená, že vám UPC obvykle nabídne balíček s vyššími rychlostmi, za který ovšem zaplatíte o něco více než za ten předchozí. Počítá se tu zřejmě s tím, že většina zákazníků navýšení o v průměru desetikoruny měsíčně odsouhlasí.

Byť to může vypadat, že zákazník nemá na výběr a musí s automatickým převedením tarifu souhlasit, opak je pravdou. Pokud se zákazníkovi nabídka nelíbí, má dvě možnosti: může UPC kontaktovat s žádostí o přechod na jiný (například levnější) tarif, nebo může smlouvu bez sankce ukončit. 

Podle Frodla byste v takovém případě neměli doplácet ani vyčerpané věrnostní zvýhodnění: „Pokud se klient rozhodne, že naše nové služby nechce dál využívat, nebudeme v takových případech doúčtovávat věrnostní slevy,“ říká mluvčí. 

O odstoupení od smlouvy ovšem musí zákazník operátora uvědomit písemně - UPC přitom doporučuje napsat nejpozději den před nabytím účinnosti změny, aby byla žádost schopná technicky zpracovat. „V tomto případě je třeba zaslat dopis s vlastnoručním podpisem a jako důvod ukončení uvést, zda nesouhlasíte se změnou Všeobecných podmínek nebo se změnou služeb,“ upozorňuje na webu UPC

Otázkou zůstává, zda má operátor vůbec právo jednostranně zákazníkům tarif změnit. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se postupem UPC na základě stížností zákazníků zabývá. Jak Lupě potvrdil mluvčí Martin Drtina, pokud zákazníci mají jakékoli pochybnosti, neměli by čekat na rozhodnutí úřadu, ale měli by změnu u operátora bez odkladu sami reklamovat:

„ČTÚ eviduje celou řadu stížností zákazníků UPC v souvislosti s oznámenou změnou smluvních podmínek a touto záležitostí se intenzivně zabývá. Pro zachování práv účastníků doporučuje v zákonných lhůtách důsledně reklamovat každé vyúčtování, o kterém je klient přesvědčen, že bylo vystaveno v rozporu s platnou smlouvou. Pokud s reklamací zákazník neuspěje, má možnost se na ČTÚ obrátit v námitkovém řízení,“ říká mluvčí.

Pozor na modemy

Přechod na tarif s vyšší rychlostí připojení může mít ještě jeden háček: starší modem nemusí rychlejší internet zvládat. „Zákazníci, kteří od nás mají modem pronajatý a původní zařízení vyšší rychlosti neumí zpracovat, nás mohou kontaktovat a modem jim bezplatně vyměníme za nový,“ ujišťuje Frodl. 

„Pokud má zákazník modem koupený, pak jej nadále může využívat s tím, že rychlost bude reflektovat možnosti daného modemu, případně si od nás může nový modem pronajmout nebo zakoupit nový,“ dodává.

Stávajícím zákazníkům UPC nabízí přechod i na speciální balíček Internet 240+ s Horizon Komfort+. „Jde o nový balíček určený pro naše dlouhodobé zákazníky, kterým jsme chtěli nabídnout dvojnásobnou rychlost internetu, který je uveden v ceníku platném od 15.1.2016. Balíček odpovídá, jak z názvu vyplývá, jednotlivým službám Internet 240 a TV tarif Komfort se 100 programy (z toho 37 v HD). Navíc zákazník oproti původní službě získá videotéku My Prime a mobilní televizi Horizon Go,“ vysvětluje na dotaz Frodl.

Změna podmínek

Převod na nové tarify není jedinou změnou, kterou si UPC na konec roku nachystalo. Od 15. ledna 2016 mění také Všeobecné podmínky (PDF), Specifikace služeb (PDF) a upravuje ceník (PDF).

V podmínkách například UPC přidala dva důvody, proč může odstoupit od smlouvy se zákazníkem: pokud je s ním zahájeno insolvenční řízení, nebo pokud „…užíváte Službu způsobem, který negativně ovlivňuje provoz sítě či jakékoli její části, nebo kvalitu Služeb poskytovaných jiným účastníkům“.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

V podmínkách je také nově uvedeno, že zákazník může od smlouvy odstoupit do 14 dnů, pokud ji uzavíral na dálku – například po telefonu nebo přes internet. Stejná lhůta platí pro zrušení na dálku sjednané změny služeb. UPC změnilo také podmínky vracení modemů po ukončení smlouvy – nově bude lhůta prodloužena ze sedmi na čtrnáct dnů. 

Další informace o změnách podmínek najdete na této stránce. Také změna podmínek je důvodem, aby zákazník, který s novinkami nesouhlasí, mohl odstoupit od smlouvy bez sankcí (ke dni, kdy nabývá platnosti – tedy k 15. lednu 2016).

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).