Atlas a Centrum vyráží do boje o nové uživatele s inovovanou domovskou stránkou. Zatímco první jmenovaný portál již svou novou homepage spustil, druhý se teprve chystá. Uživatelé Centra si však už nyní mají možnost prohlédnout betaverzi její budoucí podoby, stejně tak si mohou vyzkoušet betaverzi nového freemailu. Kromě nové domovské stránky spustil Atlas ve spolupráci se serverem Denik.cz také zpravodajský portál aZpravy.cz a služby Špunt.cz a Útulně.cz.
Management Blog Petra Šnajdra na Lupě: Nové portálové HP a Google zase o krok blíže zpravodajskému serveru
Na mapě České republiky ubývá vesnic a vesniček, ve kterých nebyl dosud dostupný přístup k Internetu. Je to dobře, nebo špatně? Pro samotné obyvatele vesniček je to nepochybně dobrá zpráva. Internet se stává běžnou součástí života, stejně jako tomu bylo dříve například v případě televize. Tento proces je nezvratný. Díra v signálu (v bezdrátových sítích, v dostupnosti ADSL atd.) je z pohledu obyvatel každé vesnice nebo samoty veliké nepohodlí, návštěvníkům však může naopak poskytnout něco jako osvěžení.
Vojtěch Bednář: Internet offline znovu…
Čeští mobilní operátoři vyhověli požadavkům Evropské komise, která požadovala regulaci výše poplatků za volání do zahraničí v rámci Evropské unie. Jak je to se zájmem zákazníků o nové roamingové eurotarify? V médiích se objevily články, které naznačují, že česká veřejnost o eurotarify zatím nemá velký zájem. Jenže pokud uvážíme, že na nové roamingové tarify jsou převáděni zákazníci automaticky, není vůbec jednoduché zjistit, jak to se zájmem či nezájmem ve skutečnosti vlastně je.
Jiří Peterka: Stalo se: o eurotarify je zájem!
Nakupování přes Internet zažívá v posledních letech nebývalý rozvoj. Tuto skutečnost si uvědomily i společnosti, které primárně provozují kamenné obchody. Velké prodejní řetězce elektroniky a domácích spotřebičů – Datart a Electroworld nejsou v tomto směru žádnou výjimkou. Vstupem na Internet si otevřely cestu k dalšímu progresivnímu prodejnímu kanálu, zároveň však začaly konkurovat zavedeným nákupním galeriím. Ty těží zejména z velkého portfolia nabízeného zboží, které však často nemají vůbec na skladě. Naopak e-shopy kamenných obchodů vidí svou příležitost ve specializaci na konkrétní typ zboží. Podle Jiřího Navrátila Internet Division Managera Datartu se podíl e-shopů na celkových tržbách společnosti pohybuje pod hranicí deseti procent. Do budoucna jej však bude možné ještě zdvojnásobit. Přispět by k tomu mělo zkvalitňování úrovně doplňkových služeb a servisu.
Martin Schreier: Jiří Navrátil, Datart: naší hlavní zbraní je specializace
Poohlížíte se po nástroji pro správu a vedení blogu? O programu Windows Live Writer se zatím moc nemluví, ale přesto stojí za pozornost. Ocení jej autoři blogů, kteří nejsou spokojeni s online editorem svého blogovacího systému. Poskytuje komfort a unifikované prostředí i pro správu více blogů současně. Vedle Windows Live Spaces je podporován Blogger.com či WordPress. Jak program funguje a co všechno uživatelům nabízí?
Jiří Macich: Windows Live Writer: luxusní blogování?
Přechod od analogového televizního vysílání k digitálnímu má za sebou první větší milník. 31. srpen byl totiž posledním dnem, kdy mohli obyvatelé Domažlicka přijímat televizní signál prostřednictvím klasické antény bez nutnosti vlastnit tzv. set-top-box nebo televizi, která má toto zařízení již integrováno. Je do budoucna přechod na digitální terestrické vysílání pro uživatele cestou správným směrem? Určitě ano, digitalizace je nesporně krokem vpřed. Neexistují však technologie, které dokáží nabídnout víc?
Jiří Macich: Šípková televize aneb jak se budí IPTV
Tim Berners-Lee má svou vizi sémantického webu, který se má podle TBL stát „Webem 3.0“. Stránky Webu 3.0 již nebudou prostou sbírkou odstavců, obrázků a odkazů, ale budou snadno strojově čitelné a změní způsob, jakým s webem zacházíme. Kroky k uskutečnění této vize se realizují již dnes. Například prostřednictvím implementace tzv. mikroformátů do webových prohlížečů.
Martin Hassman: S mikroformáty přijde Web 3.0
Navyšování rychlostí u ADSL připojení mělo za následek zvýšení průměrné dosahované přenosové rychlosti v sítích jednotlivých telekomunikačních operátorů. Ta se nyní pohybuje okolo 2 Mbit/s. Společnosti, které nabízí internetovou konektivitu prostřednictvím rozvodů kabelové televize, dosahují hodnoty blížící se hranici 3 Mbit/s. T-Mobilu se pravděpodobně podařilo výrazně navýšit počet uživatelů mobilního připojení Internet 4G.
Tomáš Pětivoký: DSL.cz: Mobilní Internet 4G má úspěch
Říká se, že Internet boří hranice. Z jakéhokoliv místa na světě se můžete podívat na jakoukoliv stránku během několika vteřin. V praxi však Internet zdaleka tak jednotným prostorem není. Vedle kulturních a technologických rozdílů zůstává klíčovou bariérou jazyk. Mezinárodní řečí nejen v digitálním světě je angličtina. Podíl anglofonních uživatelů však s rozšiřování Internetu mezi obyvatele rozvojových zemí stále klesá. Velké množství informací je tak skryto za zdmi neznámého jazyka. Jak tento problém vyřešit?
David Antoš: Překladatelský oříšek
Česká pobočka Vodafonu začne v průběhu září firemním zákazníkům nabízet konvergovanou službu, která zahrnuje hlasové, datové služby a Internet v mobilním i pevném provedení. Pro poskytování pevných služeb bude využívat zpřístupněné místní smyčky od Radiokomunikací, se kterými podepsala rámcovou dohodu o využívání velkoobchodní nabídky již letos v květnu, ale také FWA služby dalších partnerů. Hlasové služby jsou postaveny na IP platformě. Co všechno nová konvergovaná služba zahrnuje a kolik bude stát?
Jiří Peterka: Konvergovaný Vodafone OneNet
Jaké události zahýbaly v srpnu světovým Internet a s ním souvisejícími službami? Facebook pokračuje v raketovém nástupu. Přenositelnost sociálních sítí může dát Internetu nový rozměr. Google dal nový kabátek Orkutu, chystá se shromažďovat vaše lékařské záznamy a obohatil svůj softwarový balíček o kancelářský balík. Bloglines je zpátky ve hře. Vyzyvatel YouTube našel jméno, zatímco online video se stále přibližuje klasické televizi. Další cesta modulů na desktop. Co nového se v srpnu na webu objevilo?
David Antoš: Srpnové inovace na webu
Už jste si udělali míchanici? Že nevíte, o čem je v souvislosti s Internetem řeč? Opravdu se nejedná o pokrm připravený z hub, ale o technologii. Mashup neboli míchanice je technologie, která úzce souvisí s Webem 2.0. V případě mashupů je jejich hlavním hnacím motorem fakt, že většina Web 2.0 služeb se snaží nabídnout své aplikační rozhraní (API) k volnému využití. A právě kombinací těchto rozhraní vznikají mashupy, často velmi silné aplikace, které jsou přitom postavené pomoci minima programování a maximálního využití hotových API, popisuje princip míchanic Patrik Zandl.
Webhosting – aplikace – SaaS blog na Lupě: Mashup aneb jak jsem míchal s MS Popfly
Jakým směrem se bude v budoucnu ubírat HTML? HTML 5 je jasným vzkazem pro odbornou veřejnost, že vše zůstává při starém, tedy že trend devastace HTML bude pokračovat. Zajímavější proto jistě bude zamyslet se nad jednotlivými aspekty jazyka, jenž se již dnes vymyká jakékoliv specifikaci.
Pavel Salvet: Kam kráčí HTML?
Stejně tak jako kamenné řetězce otevírají na Internetu e-shopy, pouští se do internetových vod i vydavatelé tištěných časopisů. Například společnost Sanoma, která v minulém roce získala majoritní podíl v projektu eStránky.cz, nyní odkoupila portál o bydlení Tvujdum.cz a jeho slovenskou obdobu Tvojdom.sk. Proč tyto weby Sanoma koupila? A jaké projekty v oblasti online médií připravuje do budoucna?
Jan Ambrož: Proč Sanoma koupila Tvujdum.cz?