Štěpán Wolde vlil Óčku do žil čerstvou krev
Ačkoliv zítra spouští mediální dům Mafra již svou třetí televizi, není to tak ještě dávno, co vlastnil pouze jednu jedinou, a to právě hudební kanál Óčko, který můžeme stále chápat jako jeho vlajkovou loď. Ten přesně před rokem oslavil své desáté narozeniny a dostal nový grafický kabát, jenž pro něho znamenal po této stránce obrat o 360 stupňů. Za celou dobu své existence v podstatě takovou radikální proměnou neprošel. Šlo většinou pouze o kosmetické změny, jako byly například nové identy a podobně. Na první pohled to vypadalo, že Óčko v podstatě žádnou takovou změnu nepotřebovalo, protože na poli česko-slovenských stanic nemělo nikdy vážnější konkurenci. Sázelo především na bezplatný pozemský příjem, který však v roce 2009 na několik let přerušilo.
S odstupem času to ale vypadá, že někdejší generální ředitel Óčka (a současný ministr kultury) Jiří Balvín neměl nikdy z televizí příliš velkou práci. Značka více méně sama o sobě fungovala, protože byla jedinečná a na první pohled se nemusela bát o svou pozici. Vedení Mafry ale došlo, že s Óčkem je zapotřebí pohnout řádně dopředu, a tak angažovalo zkušeného manažera Štěpána Woldeho. Přesto, že je ve své funkci přibližně rok a půl, stihl už kromě kompletní proměny grafického vizuálu Óčka, vrátit kanál po letech do pozemního vysílání, ale zároveň i zbytečná náklady osekat. Televize už například neudílí své hudební ceny ve velkých halách, ale udělala z nich mnohem komornější byť pro mladé diváky stále atraktivní záležitost. Hlavní zásluhou Woldeho a jeho týmu je ale start Óčka Gold a nyní Óčka Expres.
Generální ředitel „Óčko family“ má jasnou představu o tom, kam by mediální skupina měla směřovat.
Óčko family bude nejkomplexnějším hudebním médiem
V jednom z rozhovorů pro server DigiZone.cz současný generální ředitel televize Óčko Štěpán Wolde uvedl, že nové kanály mají vytvořit mediální rodinu, která bude nejkomplexnějším hudebním médiem v České republice. Zatímco Óčko se doposud charakterizovalo jako televize pro mladé diváky hrající především hity z posledních několika let, nové Óčko Gold je věnováno staršímu publiku, které naopak preferuje lety prověřené songy, a to jak zahraniční tak i domácí provenience. Tím se pochopitelně pustilo do přímé konkurence s Retro Music Television, a jak je vidět, vstup do multiplexu 3 mu rozhodně svědčí. Nyní přichází Óčko Expres inspirované playlistem pražského Expresradia.
Nové kanály Óčka ale jsou (a budou), co se distribuce týká, dá se říci zkušebními králíky. Není jisté, zdali v pozemním vysílání zůstanou. Například k Óčku Gold uvedl Wolde začátkem května následující: S provozovatelem sítě jsme se dohodli na šesti měsících. Během nich uvidíme, jaký je potenciál tohoto kanálu a podle toho se rozhodneme, jak bude vypadat další distribuce jeho signálu.
Časem by se mohlo teoreticky stát, že Óčko Gold bude vysílat pozemně pouze v některých lokalitách. Czech Digital Group (CDG) už má kmitočtový příděl pro svou Regionální síť 12 pro Prahu (kanál 47) a České Radiokomunikace pro Regionální síť 8 kromě této lokality také pro Českobudějovicko a Karlovy Vary.
Co bude Óčko Expres vysílat?
Jak již bylo řečeno, Óčko Expres bude televizní stanicí pro poměrně úzkou cílovou skupinu diváků. Jak televize uvádí ve své vlastní charakteristice, jde o hudební stanici, která se zaměřuje na progresivní a kvalitní světovou hudební scénu. Má za cíl zaujmout diváka, který „má vkus, chce se orientovat v současném hudebním dění a klade na hudbu vysoké nároky“. Óčko Expres by mělo přinést to nejlepší ze současné hudby „bez kompromisů a balastu“ – od Indie, kytarových songů přes elektro-pop až po drum ‚n‘ bass a dubstep. Specializovaný hudební kanál bude cílit na ženy i muže ve věku 18–35 let, kteří televizní médium tohoto typu na českém trhu dosud postrádali.
Hudební dramaturgie Óčko Expres vychází z pražského Expresradia, které už dvanáct let přináší respektovanou alternativu ke klasickým komerčním stanicím,
potvrdila marketingová a projektová manažerka Óčka Anamy Pónya. Zajímavostí je, že stejně jako Óčko Gold i Óčko Expres nebude využívat žádných moderovaných vstupů. Označení samohrajka by mu ale příliš neslušelo. Hudební produkci chce nabízet v rámci jednotlivých bloků. O tom, jak budou zasazeny do vysílání, se můžete přesvědčit v programovém schématu níže. Expres Hot se zaměří na aktuální hity, Expres Top nabídne hitparádu nejhranějších hitů týdne a Expres Dance víkendovou taneční party. „Perly z archivu“ zastoupí Expres Oldschool.
Programové schéma hudební stanice Óčko Expres
Distribuce stanice zatím bez UPC i Telefóniky
A nakonec to nejdůležitější. Jak to bude s distribucí kanálu u jednotlivých operátorů? Óčko v tiskové zprávě uvedlo, že nová stanice má být k dispozici v novém pražském DVB-T multiplexu společnosti Czech Digital Group (CDG), v kabelových rozvodech operátora UPC Česká republika a IPTV službě O2TV operátora Telefónica Czech Republic. Není to tak ale úplně pravda. Od samého počátku budou mít v „klasické distribuci“ přístup k Óčku Expres pouze Pražané, kteří ho naladí na kanálu 47 ze Žižkovského vysílače spolu s Primou Cool HD. Ostatní budou moci tuto stanici sledovat prostřednictvím chytrých mobilních zařízení a také na internetu.
Jak je to tedy v reálu se šířením v nabídce kabelového operátora UPC Česká republika? S provozovatelem Óčka Expres zatím stále jednáme. O případném rozšíření programové nabídky budeme naše zákazníky včas informovat,
řekl DigiZone.cz mluvčí společnosti Juraj Gerbery. Přesný termín zařazení nebyl schopen DigiZone.cz specifikovat technický ředitel Óčka Lukáš Hnilička ani u služby O2TV. Počítám, že Óčko Expres se v nabídce Telefóniky objeví při nejbližším rozšíření,
konstatoval Hnilička. Blanka Vokounová z tiskového oddělení operátora mu ale oponuje: S operátorem jsme stále v jednání. V současné době nemáme bohužel pro zařazení této stanice dostatek kapacity.