Skupování odkazů - nová metoda konkurenčního boje

14. 1. 2005
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Kdybych si vypůjčil rýpnutí Conana O'Briana na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas do Microsoftu, totiž, že „Někteří lidé považují Microsoft za zlo a úkolem Microsoftu je tyto lidi vymýtit“, a zobecnil bych to na obecný vztah ke konkurenci, pak mohu prohlásit následující: Mám-li na webu nějakou konkurenci, mým úkolem je ji vymýtit.

Kdybych si vypůjčil rýpnutí Conana O'Briana na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas do Microsoftu, totiž že „Někteří lidé považují Microsoft za zlo a úkolem Microsoftu je tyto lidi vymýtit“, a zobecnil bych to na obecný vztah ke konkurenci, pak mohu prohlásit následující: Mám-li na webu nějakou konkurenci, mým úkolem je ji vymýtit.

Otázka zní, zda je možné se s konkurencí na Internetu vypořádat jednodušeji a levněji než v kamenném světě. Leccos by tomu nahrávalo. Můžete si totiž za pár peněz (někdy i bezplatně) pořídit širokou odkazovou „podporu“. Zajisté vám neunikla kauza umísťování placených odkazů, které vedly kamsi na gamblerské stránky a které si dávali majitelé svých malých (bezvýznamných) webů nejčastěji do dolních pater stránky.

Pokud by něco podobného udělala skutečná česká firma, přesněji řečeno provozovatel nějakého serveru, asi by po určitém čase poněkud zahýbal s výsledky ve vyhledávačích. A konkurence by se mohla jít, lidově řečeno, klouzat.

To, že tu něco podobného ještě nikdo seriozní nevyzkoušel, je asi známkou toho, že to většina lidí nepovažuje za morální. Ale možná je to jen díky tomu, že první takový dobře viditelný případ zrovna patřil do kategorie, která se mezi seriózní internetovou populací netěší moc velké oblibě – totiž kasina, dialery a další podobné skoro až undergroundové záležitosti.

Vezměme si příklad, kdyby si tutéž „reklamní kampaň“ dovolil nasadit například menší a ne moc známý internetový obchod s knihami. Rozprostřel by po českém Internetu sadu odkazů, například takto:

- fulghum – třetí přání – viewegh – román – knihy – levně – likvidace -

Záhy by se ve vyhledávačích začal umísťovat na lepších pozicích než ostatní e-shopy. Obrana je proti tomu celkem složitá a pro provozovatele ostatních e-shopů drahá. Ti mohou poměrně rychle předstihnout svého nového konkurenta-vetřelce tím, že si zaplatí ve vyhledávačích kontextovou reklamu právě na tato slova.

Konkurent-vetřelec ale změní slova, rozešle je webmasterům a celý proces se začne opakovat. Profituje z toho samozřejmě i uživatel, ale ostatní eshopy musejí sahat hlouběji do své kapsy. Zvláště ty, které spoléhají na uživatele přicházející z vyhledávačů a důsledně si nebudují vlastní značku.

Ale nerad bych tu rozebíral metody pro odrovnání konkurence, jistě budete ve svém počínání mnohem vynalézavější. Jen mějte na paměti, že z dlouhodobého pohledu je lepší konkurenci vzít v úvahu a naučit se s ní žít než ji tímto způsobem likvidovat.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Jsem tedy docela rád, že nakupování odkazů na českém Internetu zahájil právě takovýto pochybný podnikatel. Jakmile bude chtít něco podobného použít někdo další, okamžitě se každému vybaví slova casino, poker, a některým i gambling.

Na závěr ještě jedna věc, která mi nejde do hlavy. Nalezl jsem tyto odkazy (casino, poker, …) též na stránkách České federace dámy, kde jsou dokonce vysázeny fontem velikosti 8 (!), nebo na webu města Česká Třebová. Do čí kapsy jdou peníze za tuto reklamu? Pochybuji, že putují federaci či do městské pokladny města Česká Třebová.

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).