Seznam.cz vzdává svou sázku na OpenID a od 1. září 2015 končí s podporou přihlašování přes OpenID. Uživatelé budou mít ještě měsíc na to, aby si způsob přihlašování změnili, od 1. října už pak OpenID od Seznamu nebude možné vůbec používat - pokud tedy máte vytvořenou vlastní OpenID identitu právě přes Seznam.cz, tak o ni přijdete.
„Možnost přihlašovat se do emailu pomocí OpenID mají uživatelé od roku 2010 (je to od roku 2008 – pozn. redakce). Vzhledem k tomu, že ji postupem času nahradily novější metody a počet aktivních účtů na OpenID klesá, rozhodli jsme se podporu této služby ukončit,“ vysvětluje na blogu manažer Seznam.cz Emailu David Finger.
"Do konce prázdnin budeme přijímat hlášení problémů a budeme odpovídat na dotazy uživatelů. V září bude ještě stále možné se účtem OpenID přihlašovat a od října již služba nebude fungovat,“ dodává.
Vede Facebook
O jakých počtech uživatelů je v případě e-mailu Seznamu řeč? „Do schránek se prostřednictvím OpenID přihlásí měsíčně přibližně 50 lidí. A to je skutečně mizivé množství, vzhledem k tomu, že aktivních emailových schránek, tedy těch, kam se minimálně jednou za měsíc někdo přihlásí, je 8,3 milionů,“ přibližuje Finger.
Seznamu se tak nelze příliš divit. OpenID s postupným přechodem na sociální přihlašování ztratilo smysl už před mnoha měsíci. Přihlašování a poskytování identit dnes vládnou sociální sítě, nejaktuálnější data o tom najdete například v Social Login Trends Across the Web: Q1 2015.
Nepřekvapí, že zásadní roli v přihlašování hraje Facebook (45% podíl) a poté Google (37 %). O zbylou necelou čtvrtinu se dělí Twitter, Yahoo, Linkedin a řada dalších menších provozovatelů.
A tímto směrem se chce ubírat i Seznam: „Zůstáváme u klasického přihlašování s loginem a heslem. Do budoucna uvažujeme také o rozšíření např. o Facebook přihlašování či jiné,“ podotýká Finger. Autentifikace prostřednictím služeb třetích stran podle něj pro Seznam vyšla nakonec výhodněji, i než například služba MojeID (viz níže).
OpenID vzniklo v roce 2005, tedy ještě předtím, než bylo jasné, jak sociální sítě ovládnou svět a než si ti větší hráči pořídili univerzálně použitelné identity pro uživatele. Stačí vzpomenout na roky snah o použitelný Microsoft Passport. Ale nakonec i na tápání Googlu v tom, jestli Účet Google má přežít nebo ho má nahradit Google+.
Za vznikem OpenID stála potřeba mít univerzálně použitelnou identitu, která umožní přihlašovat se do internetových služeb bez nutností na každé z nich mít zvláštní účet a k němu další heslo.
Dlužno dodat, že OpenID nebylo jediným pokusem a také to, že rozhodně nešlo o službu, která by se snadno implementovala, natož aby ji uživatelé mohli snadno používat. Z jejich pohledu je v zásadě jednodušší používat jako identitu e-mailovou adresu, než zvláštně vypadají OpenID identifikátory. Zásadní nevýhodou bylo i několik postupně vznikající verzí, které nebyly zpětně kompatibilní a vyžadovaly po poskytovatelích příliš mnoho práce.
Facebooku se určitým způsobem podařilo OpenID porazit už někdy v době, kdy existoval Facebook Connect. Pomohlo mu v tom masové rozšíření, vznikající univerzálnost „jeho“ identity i rozšíření do mobilních aplikací a zařízení. A jakkoliv původně Facebook byl i členem OpenID Nadace, už pár let není a OpenID přihlašování už také poměrně dlouho nepodporuje.
Je ale pořád předčasné označovat OpenID za mrtvé. Jak na tom je? Pokud budeme usuzovat i z klesajícího zájmů médií ho probírat, tak postupně míří do zapomnění.
V českých podmínkách existuje služba MojeID, která je tuzemskou implementací OpenID. Provozuje ji sdružení CZ.NIC, které uvádí přes 460 tisíc registrovaných uživatelů. Zatímco Seznam.cz s OpenID končí, jiný velký tuzemský internetový hráč – vydavatelství Mafra – paradoxně minulý týden oznámil, že přihlašování přes MojeIDna svých webech nově zavádí.
MojeID ovšem poskytuje oproti OpenID některé přidané služby, které mohou být pro mediální firmu zajímavé – mimo jiné možnost ověření údajů, které uživatel při registraci zadává, nebo ověření jeho totožnosti (prostřednictvím průkazu nebo přes elektronický podpis).