Český telekomunikační úřad představil návrh plánu na využití rádiového spektra pro kmitočtové pásmo 174–380 MHz, ve kterém stanoví technické parametry a podmínky využití rádiového spektra radiokomunikačními službami. Zapojené strany mohly k tomuto záměru uplatnit své připomínky do konce loňského prosince.
Své připomínky uplatnila při této příležitosti i Česká asociace satelitních operátorů, podle níž dochází k narušení hospodářské soutěže, nedovolené veřejné podpoře poškozující mj. satelitní platformu, jakož i k poškozování práv a zájmů spotřebitelů
právě v souvislosti se stávající implementací nového standardu zemského televizního vysílání DVB-T2 na území České republiky.
ANALÝZA: Pozemní vysílatelé se vyjádřili k námitkám asociace satelitních operátorů
Podle dokumentu, který shrnuje připomínky České asociace satelitních operátorů, by mělo v souvislosti s přechodem na DVB-T2 dojít k poskytnutí nedovolené veřejné podpory
sestávající z
- prodloužení stávajících a udělení nových přídělů rádiových kmitočtů soukromým provozovatelům sítí pozemního televizního vysílání v řádu miliard korun
- finančních plnění těmto společnostem zejména v souvislosti s vybudováním sítí DVB-T2 a úpravě stávajících sítí
- informační kampaně, která nebude technologicky neutrální – žádná podpora naopak nebude poskytnuta spotřebitelům ani vysílatelům
Poskytnutím veřejné podpory před jejím schválením Evropskou komisí by mohlo dojít k porušení tzv. standstill principu obsaženého ve Smlouvě o fungování Evropské unie. Vzhledem k tomu, že doposud probíhá prenotifikační proces, tak notifikační jednání nebyla ani zahájena a Česká republika má tudíž povinnost zdržet se poskytnutí jakékoliv veřejné podpory,
píše se v zaslaných připomínkách ČASO.
Je přechod vynucený?
Satelitní operátoři v citovaném dokumentu dokonce označují tvrzení, že přechod na DVB-T2 je vynucený uvolněním pásma 700 MHz, za zjevně nepravdivé a účelové
. Argumentují tím, že definitivní rozhodnutí o uvolnění tohoto pásma bylo na evropské úrovni přijato loni v květnu, tedy téměř rok po schválení vládní strategie správy kmitočtového spektra.
ROZHOVOR: Marcel Procházka – Přechodovou síť v DVB-T2 ze Žižkova a Cukráku spustíme na přelomu února a března
Strategie pak podle připomínek ČASO také rezignovala na multikriteriální zhodnocení jiných alternativ, jak reagovat na uvolnění pásma 700 MHz, zajistit další rozvoj platformy zemského televizního vysílání a ochránit spotřebitele a další subjekty před negativními dopady, mezi které patří mj. i využití pásma 174–230 MHz (tzv. III. pásmo) pro zemské televizní vysílání
. Tuzemská vláda se podle názoru satelitních operátorů těmito alternativami nezabývala a pro realizování uvolnění pásma 700 MHz zvolila řešení s prakticky nejhoršími dopady na spotřebitele a veřejné finance
.
Satelitní operátoři v citovaném materiálu, podepsaném sekretářem ČASO Patrikem Bromem, dále upozorňují, že pokud Evropská komise rozhodne o nekompatibilitě některých opatření plánovaných ve vládní strategii, může být Česká republika donucena ji změnit. ČTÚ ale návrhem připomínkovaného opatření znemožňuje využít III. pásmo pro zemské televizní vysílání, a tím podstatně limituje možnost České republiky reagovat na případné zamítavé rozhodnutí Evropské komise
.
ROZHOVOR: Patrik Brom – Vládní strategie přechodu na DVB-T2 prosazuje pouze jedinou možnou variantu
Podle prezentovaných připomínek ČASO by se s ohledem na skutečnost, že více než rok trvající prenotifikační jednání se nadále nachází ve stavu verifikace elementárních faktů a tvrzení České republiky Evropskou komisí a notifikační řízení ještě vůbec nezačalo
, měl Český telekomunikační úřad z důvodu opatrnosti zdržet jakýchkoliv nevratných kroků, mezi které nepochybně patří i znemožnění využití III. pásma pro zemské televizní vysílání
.
Konkrétní změny navrhované ČASO
Asociace satelitních operátorů navrhuje nové znění návrhu ve znění: Skupinová přidělení podle odstavce 2 určená pro digitální vysílání mohou být využita pro zemské digitální rozhlasové vysílání se spektrální maskou pro systémy T-DAB a pro zemské digitální televizní vysílání se spektrální maskou pro systémy DVB-T
.
POLEMIKA: České Radiokomunikace se ohradily proti stížnosti satelitních operátorů
Zmiňované III. pásmo není podle názoru satelitních operátorů v současnosti zcela využité pro příjem digitálních rozhlasových programů v systému T-DAB. Potřeba alokace III. pásma výlučně pro digitální rozhlas je nepravděpodobná. S ohledem na možnost využití III. pásma pro zemské digitální televizní vysílání představuje takové omezení využití III. pásma neúčelné a nehospodárné využívání kmitočtového spektra jakožto vzácného veřejného statku spravovaného veřejnou mocí. Materiál zmiňuje polský příklad, kde je ve III. pásmu šířeno pět televizních kanálů.
Možná úskalí vládní strategie
V připomínkách satelitních operátorů také zazněl názor, že vládní strategie nebyla přijata standardním způsobem
. Satelitní operátoři dodávají, že neproběhly veřejné konzultace
a vládní strategie nebyla doposud plně implementována ve formě obecně závazných právních předpisů, přičemž průběh přijetí a finální podobu těchto předpisů nelze předpovědět
. Změny navrhované v Návrhu opatření by navíc měly být v souladu s Technickým plánem přechodu, který však doposud nebyl přijat
.
Operátoři dále upozorňují, že kromě rizika zamítavého rozhodnutí Evropské komise i samotný ČTÚ připouští možnou změnu strategie správy spektra. Stanovením využití III. pásma výlučně pro digitální rozhlas v systému T-DAB tak ČTÚ omezuje možnost České republiky reagovat na případné negativní rozhodnutí Evropské komise ve věci přechodu na DVB-T2.
DALŠÍ DISKUSE: Satelitní operátoři zareagovali na text Jana Potůčka. Debata se týká DVB-T2 i DVB-S2X
ČTÚ podle vyjádření ČASO fakticky realizuje vládní strategii a připravuje prostředí pro implementaci přechodu na DVB-T2, čímž by mělo docházet k dalšímu porušování standstill principu
. Podle závěru citovaného materiálu ČASO by ČTÚ mohla tímto opatřením postupovat v rozporu s nově připravovanou strategií správy spektra
.