Proč Larry Page nahrazuje Erica Schmidta v čele Google?

1. 2. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Zakladatelé Google
Zakladatelé Google
Výkonným ředitelem Google se stává jeden z jeho zakladatelů, Larry Page. Proč nahrazuje ostříleného managera, a podaří se mu vrátit šmrnc startupu jedničce světového vyhledávání?

Dosavadní výkonný ředitel Google Eric Schmidt odstupuje ze své funkce, nahradí jej jeden ze zakladatelů firmy Larry Page. Tak zněla pro mnoho lidí překvapivá informace, kterou přinesla média předminulý týden. Ačkoli na první podhled se zdálo, že se jedná o náhlé rozhodnutí, ve skutečnosti byla „rošáda“ ve vedení Google připravována již delší dobu.

Náhodné nebylo ani zvolené datum, kdy Google informaci zveřejnil. Postupoval podobně, jako Apple v případě oznámení dočasného odchodu Steva Jobse, kdy rozmělnil zásadní personální změny zveřejněním pozitivních čtvrtletních hospodářských výsledků. Mnoho analytiků se tak spokojilo se Schmidtovým nic neříkajícím vysvětlením, že pozici výkonného ředitele, kterou zastával bezmála deset let, opouští po „dlouhé řadě diskusí“ uvnitř firmy.

Schmidt v Google zůstane

Larry Page, nový CEO a spoluzakladatel Google

Larry Page, nový CEO a spoluzakladatel Google. Kritici se ptají, jak povede firmu ke světlým zítřkům, když nemá ani profil na Facebooku, ani nepoužívá Twitter.

Page nahradí Schmidta ve funkci až v dubnu. Schmidt ale v Google zůstane i nadále a napříště bude mít na starosti soudní spory a vztahy s vládou. Podle oficiálního vyjádření Google má Page vrátit firmě duch startupové a inovativní firmy, tedy určitý étos, který Google ztratil po řadě kontroverzních kroků. Page ale bude muset hlavně zapracovat na lepší komunikaci všech týmů uvnitř firmy, které se těší značné autonomii a volnosti. Tento proces byl už zčásti nastartován loni v létě.

Od té doby se totiž pravidelně každé pondělí scházejí top manažeři, kteří mají v Google na starosti různé projekty. Cílem setkání je v obecnější rovině snaha zabránit vnitřnímu zkostnatění, které často postihuje velké firmy. Google už totiž dávno není garážovou firmou o několika zaměstnancích, ale obrovskou společností, která každý rok nabírá tisíce nových zaměstnanců, kteří pracují na vývoji různých služeb, které si občas navzájem konkurují. Stejně tak tomu je i v případě jednotlivých oddělení s vysokou úrovní autonomie. 

Týmy musí více spolupracovat

Zdá se, že introvert Page bude chtít pracovat hlavně na lepší spolupráci a synergiích uvnitř firmy. Navenek by pak měli za Google v mnohem větší míře ostatní vysoce postavení manažeři a šéfové jednotlivých projektů, jako například viceprezident vývoje Vic Gundotra nebo Andy Rubin, který stojí za operačním systémem Android.

Tvůrčí chaos, který je od samotného počátku jeho existence pro Google tak typický a který vedl ke vzniku mnoha úspěšných služeb, například Gmailu, se v poslední době obrací proti Google. Stačí si vzpomenout na nepříliš neúspěšný Twitter klon Google Buzz nebo Google Wave platformu, jejíž ambicí bylo sjednotit e-mail, instant messaging, wiki a sociální sítě. Začínal s velkou pompou a pozvánkami za 70 dolarů, aby byl loni o prázdninách definitivně ukončen pro nezájem ze strany uživatelů.

Android versus Google Chrome OS

Uvnitř Google jsou vývojové týmy, které si navzájem konkurují. Vidět je to například v oblasti operačních systémů. Přestože má Google úspěšný operační systém Android, určený pro mobilní zařízení, rozhodl se po úspěchu svého prohlížeče Chrome začít vyvíjet pod stejným názvem i klasický operační systém, který známe nejčastěji z desktopů.

Google Chrome notebook CR-48

Google Chrome notebook CR-48

Laptop CR-48 s Google Chrome OS, představený v prosinci, ale vzbudil obecně spíše negativní reakce. Oba operační systémy sice fungují na jiném principu, Android vyžaduje stažení aplikací, které jsou spouštěny přímo na daném zařízení, Chrome OS je založen na aplikacích v cloudu a používá HTML5 standard, ale směřují v podstatě ke stejnému cíli.

Sundar Pichai, který má v Google na starosti jak Google Chrome, tak Google Chrome OS, dokonce tvrdí, že Chrome OS by měl v budoucnu fungovat na jakémkoli kousku hardware. Někteří komentátoři se v této souvislosti podivují nad smysluplností a ekonomickou návratností vývoje dvou různých operačních systémů. Objevují se ale i názory, že by Android a Chrome OS mohly fungovat společně v jednom zařízení. Osobně v tom ale příliš velký smysl nevidím.

Mnoho verzí, problém pro vývojáře

Google v případě Androidu řeší i další problém. Není totiž schopný dostatečně tvrdě tlačit na mobilní operátory a výrobce mobilních zařízení, aby zákazníkům automaticky aktualizovali jejich software na nejnovější verzi. Výsledkem je situace, kdy 58 procent uživatelů Androidu používá verzi 2.2 a zbytek je rozdroben mezi další verze, což pro vývojáře není zrovna ideální situace. Pro srovnání, okolo 90 procent uživatelů iPhone používá nejnovější verzi operačního systému.

Prodej telefonů s Androidem se může ve Spojených státech už brzy zpomalit díky spolupráci Apple a tamějšího telekomunikačního operátora Verizon Wireless, který začne kromě telefonů s Androidem od 10. února prodávat také iPhony. Google to sice zlehčuje s tím, že v globálním měřítku to bude mít na prodeje zařízení s Androidem jen marginální vliv, nicméně právě úspěch v souboji se společností Apple je v oblasti mobilních zařízení pro Google klíčový, což dokládají připravované tablety s novou verzí pojmenovanou Honeycomb, které mají být přímou konkurencí iPadu od Apple.

Tvůrčí volnost potřebuje konfrontaci s realitou

Neúspěchy projektů Google Buzz a Wave ukazují, že Google se musí do budoucna mnohem více zaměřit na důkladnou analýzu toho, jakou hodnotu připravované produkty představují pro koncové uživatele, ale i pro samotnou firmu.

Autonomní oddělení se špičkovými odborníky jsou sice totiž tím pravým místem pro vznik převratných služeb, ale tyto služby musí být už v okamžiku vývoje konfrontovány s ostatními produkty, které připravují jiná oddělení tak, aby zapadaly do celkové strategie firmy.

Kde ujíždí vlak?

Google sice utěšeně roste, co do výše tržeb i zisků, jenže drtivou většinu z těchto zisků generuje stále vyhledávání. Google zaspal nástup sociálních sítí. Pracuje sice na službě s předběžným názvem Google +1, který by měla být schopna „vyzobat“ data o uživatelích z již existujících služeb z portfolia Google a spojit tak přátele dohromady.

Uživatelé by pak prostřednictvím těchto spojení mohli sdílet informace. Mezitím byl Google loni překonán Facebookem v návštěvnosti, zatím sice jen ve Spojených státech. V zámoří se na Facebooku v roce 2010 prodalo více displejové reklamy než na Google nebo Yahoo. Nepodařilo se mu ani získat populární hromadný slevový server Groupon a připravuje tedy jeho vlastní klon.

Aféry – daň za velikost

Aby toho nebylo málo Google má za sebou i nepříjemnou aféru s odposloucháváním WiFi sítí v průběhu procesu fotografování ulic pro službu Google Maps. V oblasti vyhledávání musí čelit vykutáleným spamerům, kteří se díky využití vyhledávací algoritmu dostávají na přední pozice ve vyhledávání.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Google navíc čelí vyšetřování antimonopolních úřadů v Evropě, zdali nepropagoval své vlastní služby ve výsledcích vyhledávání. Pokud by mu úřady vinu prokázaly, znamenalo by to další ránu pro firemní kulturu a pověst Google by utrpěla i u mnoha dosud věrných uživatelů.

Volnost může být omezena

Page má před sebou nelehký úkol. Musí donutit silné šéfy jednotlivých divizí k větší spolupráci a komunikaci, přitom nesmí jít toto snažení na úkor rychlosti a flexibility při vývoji nových produktů. Aby toho dosáhl, bude možná nucen přehodnotit vnitřní systém, na kterém dosud Google fungoval. Otevřená atmosféra, dávající velkorysý prostor k experimentování, může dostat nové, užší a jasnější mantinely.  

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).