Prima+ je s námi šest měsíců. Obstojí ve srovnání se světovými standardy?

21. 8. 2023
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: David Slížek, Internet, Info
Videotéka Prima+ se chtěla přiblížit světovým službám. Vidí budoucnost v hybridním modelu, který kombinuje předplatné a výnosy z reklam. Jak to vypadá v praxi?

Od spuštění nové videoslužby Prima+ uplynulo půl roku. Vyzkoušeli jsme, jak služba funguje, a porovnali jsme ji s tím, co o ní její představitelé tvrdili.

Josef Beneš, který má na Primě na starosti videoslužby, mluvil v rozhovoru pro DigiZone o „třech úrovních přístupu“. Prima+ nabídla jako první na českém trhu tarify s reklamou i tarif za plnou cenu. Beneš k tomu řekl: „I velké světové služby se teď rozrůstají do hybridních modelů předplatného, kdy kombinují platbu od uživatele s výnosy z reklam.“

Hung Nguyen, šéf vývojářů na Primě, se také odvolával na špičkové zahraniční služby, kterým se chtěl přiblížit. Ve zmíněném společném rozhovoru s Benešem mluvil o tematických sekcích s pořady, uživatelských profilech nebo algoritmickém doporučování obsahu.

Můj dojem je takový, že mít tři úrovně přístupu na Prima+ je z hlediska uživatelského komfortu prakticky zbytečné. Světové služby sice hybridní model používají stále častěji, ale jejich nabídka a komfort jsou zároveň nesrovnatelné s tím, co najdete v české aplikaci.

Přehled streamovacích služeb: Co nabízí Voyo, Prima+ a SkyShowtime? Přečtěte si také:

Přehled streamovacích služeb: Co nabízí Voyo, Prima+ a SkyShowtime?

U hybridního modelu provozovatel musí najít ideální hranici, kdy je vložená reklama pro diváka ještě přijatelná a kdy už ho obtěžuje. Jinak zákazník odejde, protože je reklamou přehlcen.

Na nedávné tiskové konferenci k podzimnímu programu se vedení Primy pochlubilo, že Prima+ má 700 tisíc registrovaných uživatelů, z toho 90 tisíc platících. Pro Médiář generální ředitel Marek Singer dodal, že průměrný čas strávený v aplikaci je čtyři až pět hodin za týden. Pro Primu je ale důležitější něco jiného: „Zajímá nás především inventory, tedy kolik reklamy můžeme odtočit,“ vysvětlil Marek Singer.

Protože jsme se hybridním a bezplatným službám věnovali, podíval jsem se na to, co bez placení dostanete v Česku.

SD v roce 2023

Základní úroveň Prima+ je přístupná zdarma, ale s reklamami. Střední úroveň stojí 99 Kč a ceník slibuje, že objem reklam klesne na polovinu. Za dalších 50 Kč navíc si odemknete přístup k úrovni Premium, kde neuvidíte vůbec žádné reklamy. 

Podrobnosti o nastavení reklam se dočtete až po kliknutí na malý odkaz pod úvodním ceníkem. Zde se dozvíte, že kromě reklamních spotů vložených do obsahu zobrazuje Prima+ standardně ještě reklamní bannery. Uhrazení 99 Kč měsíčně znamená, že tyto bannery zmizí a reklamní spoty budou zkráceny na mlhavě definovaných 50 %.

Srovnejme to třeba s Netflixem, který podmínky svého tarifu s reklamou popisuje podstatně konkrétněji: „V průměru uvidíte zhruba čtyři minuty reklam za hodinu (může se to lišit podle pořadu, na který se díváte). Reklamy se zobrazí před vybranými pořady a filmy a během nich. U filmových novinek se reklamy přehrají jenom na začátku.“

U Netflixu reklamy buď jsou a zaplatíte méně, nebo nejsou. Žádný mezikrok se sníženým objemem reklam nezavedl.

Rozdíly jsou také v obrazové kvalitě. Velké světové služby, jimž se Prima+ chce přiblížit, mají i v nejnižších tarifech rozlišení Full HD (1080p), za prémiovou kvalitu se u nich považuje Ultra HD (4K). 

Prima+ nabízí v bezplatné verzi rozlišení SD, ve střední variantě rozlišení HD, v nejvyšší úrovni Full HD. Podle celosvětově standardního pojetí by to mělo znamenat 576p (SD), 720p (HD) a 1080p (Full HD). 

Kvalita obrazu v různých tarifech služby Prima+.

Kvalita obrazu v různých tarifech služby Prima+.

Autor: Petr Faistauer
Srovnání tarifů Prima+

Srovnání tarifů Prima+

Autor: Petr Faistauer

Jaká je realita? Záleží na tom, jestli spustíte živé vysílání, nebo nějaký pořad z katalogu. Kvalita živého vysílání je v bezplatné variantě nevalná, u VOD je o něco lepší. Prima+ píše, že má jít o adaptivní nastavení s možností ruční změny.

Zkouška živého vysílání proběhla na 100Mb/s připojení. Nepřihlášený neplatící uživatel uvidí v přehrávači dvě možnosti – „auto“ a „360p“. Obojí vede k témuž výsledku, tedy LQ SD. Po přihlášení uživatele vzroste kvalita jen nepatrně na 432p (MQ SD). K ničemu lepšímu se v bezplatné úrovni nedostanete.

Živé vysílání na Prima+ v kvalitě pro nepřihlášeného uživatele

Živé vysílání na Prima+ v kvalitě pro nepřihlášeného uživatele

Autor: Petr Faistauer
Živé vysílání na Prima+ v kvalitě pro přihlášeného uživatele

Živé vysílání na Prima+ v kvalitě pro přihlášeného uživatele

Autor: Petr Faistauer

Pokud namítáte, že od bezplatné varianty nikdo nemůže čekat víc, tak se znovu podívejme na světové služby, jimž se chce Prima+ přiblížit. Pokud jsou v kategorii FAST, tedy obsah zdarma s reklamou, tak třeba Sling Freestream má jako standard 720p při 30 snímcích za sekundu, u sportovních přenosů při 60 snímcích za sekundu. V 720p streamuje rovněž i Pluto TV, obsah v Xumo Play je dostupný v 1080p. Stále zdarma.

Například na LCD monitoru s úhlopříčkou 22" je živé vysílání Primy v neplacené variantě prakticky nesledovatelné, pokud si nechcete dobrovolně ničit zrak. Proč Prima u nejnovější služby nabízí takový anachronismus? Důvod je prostý. Kdo chce kvalitnější obraz, aby dosáhl minimálně neplacené úrovně zahraničních služeb, musí si připlatit. Je to FAST podle Primy: nejnižší možné rozlišení, nejvyšší množství reklamy.

Na mobilních zařízeních jde přece jenom o podstatně únosnější podívanou. Následující fotogalerie jak živého vysílání, tak VOD je pořízena z aplikace Prima+ pro systém Android, na zařízení se 6,5" displejem. V aplikaci pro Android není možné sledovat obsah bez přihlášení, proto se nabídka dostupných rozlišení objeví rovnou se dvěma možnostmi volby (360p a 432p). 

Při testování se objevila ještě další nepříjemnost s živým vysíláním. Na náhodně zvoleném kanálu Prima Star se místo obsahu objevilo upozornění, že pro daný pořad nejsou licenční práva k internetovému vysílání. Pokud někdo provozuje takovou službu, byť v hybridním modelu, neměl by je vypořádat?

„Je nám líto, ale nemáme licenci.“

„Je nám líto, ale nemáme licenci.“

Autor: Petr Faistauer

Co je to celá knihovna?

Jak už jsem zmínil, obrazová kvalita pořadů v bezplatném katalogu je oproti živému vysílání vyšší. Dostanete se až na úroveň 576p (SD), celkem jsou k dispozici čtyři varianty. Nejnižší je 288p. Můžete si zapnout titulky, případně u zahraničních titulů přepnout na původní znění.

Jenže je tu jiný háček. V podrobnostech o jednotlivých tarifech Prima píše, že i u tarifu Free dostanete „celou knihovnu odvysílaných TV pořadů produkce skupiny Prima, která je k dispozici ke zhlédnutí na Prima+ neomezeně“.

I při letmém náhledu do nabídky v bezplatné variantě ale knihovna nepůsobí úplně. Pořad Ano, šéfe! má sedm sezon a 95 dílů. V aplikaci Prima+ jsou ale jen dvě sezony, první a poslední. Z první řady byla v době testování k dispozici pouze jediná epizoda.

Stálice odpoledního vysílání Primy, pořad Prostřeno, je ve službě Prima+ redukována na 25. a 27. řadu. V sekci Bonusy jsou krátké klipy ke 21. řadě, samotné epizody chybí. Polovina odkazů na titulní kartě pořadu vede na web Primy na stránku o pořadu. Tam jsou v nabídce 23. a 24. řada, kliknutím na vybraný díl se ovšem vrátíte do služby Prima+, kde se objeví chyba 404 (Nenalezeno).

Asi jsou to pozůstatky původní verze stránky. U 24. řady jsou epizody označené Pondělí, Pátek, Čtvrtek, Čtvrtek, doplněné vždy jménem soutěžícího. To je „celá knihovna odvysílaných TV pořadů dostupná neomezeně“?

Není to však vždy a u všeho. Vlajkové seriály Primy typu Modrý kód nebo ZOO dostanete kompletní. Ale opakovaně rozklikávat stránku po pěti epizodách mi nezní jako uživatelsky přívětivé řešení. Uživatelé vyšších tarifů mohou sledovat také předpremiéry.

I v rámci přístupové varianty Free můžete sledovat omezený počet filmů, včetně zahraničních. Poznáte je podle toho, že na nich není ikona zámku. Ale tituly, které jsou jeden den volně dostupné, mohou být o dva dny později už jen v placené nabídce. A netýká se to nějakých zahraničních velkofilmů, jde konkrétně o mnohokrát reprízovanou českou komedii Slunce, seno a pár facek režiséra Zdeňka Trošky

Dostupnost filmů se může měnit. 17. července byl film Slunce, seno a pár facek ke zhlédnutí zdarma, 19. července už byl jen pro platící uživatele.

Dostupnost filmů se může měnit. 17. července byl film Slunce, seno a pár facek ke zhlédnutí zdarma, 19. července už byl jen pro platící uživatele.

Autor: Petr Faistauer

Trable s reklamou

Na závěr se dostáváme k nejcitlivějšímu místu služby, kterým je vložená reklama. Ve variantě Free to znamená jeden spot před spuštěním živého vysílání, respektive blok dvou až tří spotů před spuštěním pořadu z katalogu. Reklamní blok začne při každém zahájení přehrávání. Podle očekávání reklamu nelze přeskočit.

Reklamní bloky jsou na stavové liště přehrávače označené žlutými trojúhelníčky. Zpravidla jde o tři bloky v jedné seriálové epizodě, čtyři bloky ve filmu se stopáží zhruba 90 minut, pět bloků ve filmu delším než dvě hodiny. Počet bloků v seriálové epizodě zůstává totožný, ať jde o první, či nejnovější epizodu.

V testovaném filmovém titulu každý reklamní blok obsahoval pět spotů různé délky, v průběhu třetího se velmi krátce objevilo „přeskočit reklamu“. Spoty mají různé rozlišení, je to mix vkládané reklamy ve Full HD se spoty v LQ SD. 

Na spuštění bloku reklamních spotů je divák upozorněn textem a odpočtem. Při pohybu po stavové liště za značku označující reklamní blok by podle Primy mělo platit, že se při spuštění přehrávání vždy spustí reklama. Ne vždycky to funguje korektně, při testování několika titulů se reklamní blok nespustil a přehrávání pokračovalo. Při pokusu o návrat před značku bloku rovněž pokračovalo přehrávání, přehrávač značku pro reklamu ignoroval. 

Na desktopu vznikl problém po kliknutí do prostoru reklamy, protože se otevřela stránka inzerenta. Po návratu zpět bylo přehrávání pozastavené na stejném místě reklamního spotu. Přehrávač odmítl dále pracovat, musel jsem se vrátit do hlavní nabídky. Přestože uběhlo více než 30 minut pořadu, u vybraného titulu se vůbec nezobrazil stavový pruh.

Negativa podle mě značně převažují nad pozitivy. Uživatelský komfort při sledování pořadů je téměř nulový, ostatně sama služba v přístupové variantě Free velmi okatě naznačuje, že je pouhým „nosičem reklamy“ se všudypřítomnou informací „Aktivovat Premium“.

MM 25 baliček

Kolikrát najdete výzvu k přechodu na tarif Premium?

Autor: Petr Faistauer

Ale co je vlastně v českém podání „premium“? V nejvyšším přístupovém modelu se zbavíte reklam, můžete sledovat víc seriálů a dostanete Full HD. Tedy rozlišení, na kterém není ve světě nic prémiového. Vydávat odstranění reklamy za premium službu se mi zdá nevhodné. 

Neobstojí ani porovnání se skutečnou FAST službou nebo hybridními službami, které stojí na zcela odlišné filozofii, tedy doručit divákovi obsah s malou porcí reklamy. Je to zkrátka taková Prima cesta. Vzali si zavedené služby pouze jako předobraz, ale doručí divákovi spoustu reklamy, doplněnou malou porcí obsahu v nízké kvalitě. Chcete víc? Plaťte.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete dostávat exkluzivní tištěný speciál Lupa 3.0?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Příznivec a znalec IPTV technologie, externí spolupracovník redakce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).