Přibývají UPC zákazníci, nebo si je jen přelévá?

17. 5. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jan Potůček Autor: 115393
Jan Potůček
Mediální skupina Liberty Global, majitel největší tuzemské kabelové společnosti UPC, minulý týden zveřejnila hospodářské výsledky za první čtvrtletí letošního roku včetně tradiční tabulky počtu zákazníků jednotlivých služeb v zemích, kde tato firma působí. Co z nich vyplývá pro Českou republiku? Opět vzrostl počet domácností, které si předplácí digitální kabelovou televizi, a to na úkor analogové nabídky od té samé společnosti.

Jenže ani nárůst digitálního kabelu UPC nepomohl k tomu, aby celkové počty jejích zákazníků u video služeb stoupaly. Pokud porovnáme čísla z prvního kvartálu letošního roku s posledním loňským čtvrtletím, pak zákazníků kabelové televize v součtu analogové i digitální nabídky UPC ubylo, a stejný trend je patrný také u placené satelitní televize UPC Direct.

Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku si obě varianty kabelové televize od UPC předplácelo 559 tisíc zákazníků, v prvním letošním kvartále to je o sedm tisíc méně. Téměř 48 tisíc zákazníků opustilo analogovou kabelovou televizi, ale digitální kabelové službě UPC Direct jich přibylo pouze něco přes 40 tisíc. Ve srovnání třetího a čtvrtého čtvrtletí loňského roku sice celkový počet zákazníků kabelové televize UPC stoupl, ale jen o nepatrný zlomek tří tisíc abonentů. To je na víc než půl milionu smluv spíše stagnace.

Satelitní služba UPC Direct přišla mezi prvním čtvrtletím letošního roku a posledním loňským kvartálem o pět tisíc zákazníků, a to i přes to, že se firma přizpůsobila trendům na českém satelitním trhu a začala nabízet předplacené „satelitní“ kupóny a výrazně zlevnila. Letošní první čtvrtletí tak pro českou UPC znamená pokles o 12 tisíc zákazníků placených videoslužeb. To je v době, kdy se hodně hovořilo o vypínání zemského analogového televizního vysílání a UPC inzerovala v médiích, opravdu na pováženou.

Že by kabelovou televizi opouštěli ti zákazníci, kteří měli předplacenou základní omezenou analogovou nabídku a zjistili, že přes pozemní set-top-box naladí téměř stejný počet programů, a hlavně těch, které sledují nejčastěji, úplně zadarmo? Jak se fakticky projeví dubnové vypínání analogového pozemního televizního vysílání v Praze na výsledcích UPC za druhý letošní kvartál? Pokud dojde k dalšímu mírnému poklesu, bude jasné, že boj o zákazníky nejnižších programových nabídek UPC prohrála s neplaceným DVB-T.

MM 25 baliček

Počty zákazníků jednotlivých video služeb UPC
Služba/kvartál 2/2009 1/2009 4/2008 3/2008 2/2008 1/2008
UPC Digital 353 100 334 600 294 000 231 500 186 400 155 500
UPC Analog 187 500 217 400 265 200 325 000 373 600 268 000
UPC Direct 111 100 116 600 121 700 119 300 119 900 122 900
Kabel celkem 540 600 552 000 559 000 556 500 560 000 423 500
Video celkem 651 700 668 600 680 700 675 800 679 900 546 400

Zdroj: Liberty Global

Text vyšel v týdeníku Strategie č. 20/2009

Podaří se UPC v souvislosti s vypínáním analogových televizních vysílačů získat více zákazníků placené kabelové a satelitní televize?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).