Podaří se zakladatelům YouTube vzkřísit Delicious?

12. 9. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Do konce roku spatří světlo světa nová verze slavného záložkovače. Lomozem sociálních médií unavené uživatele zkusí přilákat výběrem skutečně relevantních odkazů a nabídkou témat ušitou na míru každému podle toho, co sám často záložkuje.

Chad Hurley a Steve Chen, dva mladí muži, kteří před pěti lety prodali Googlu YouTube za 1,65 miliardy dolarů, se pokoušejí se svým start-upem o patnácti zaměstnancích oživit službu Delicious. Nástroj pro ukládání a sdílení odkazů patří k základním kamenům „webu 2.0“ a dal by se označit za jednu z prvních sociálních sítí. Dodnes je vcelku populární mezi technicky založenými uživateli – měsíčně ho navštíví půl milionu lidí – nikdy se mu však na rozdíl od Facebooku či Twitteru nepodařilo oslovit širší veřejnost.

Delicious vznikl už v roce 2003, o dva roky později ho koupila společnost Yahoo. Jednou či dvakrát provedla redesign zaměřený na vzhled a přehlednější ovládání, jinak ovšem služba stagnuje. Loni v prosinci vyvolala mezi uživateli paniku zpráva, že Delicious doplatí na úsporná opatření a Yahoo ho bez náhrady zavře. Nakonec se pro skomírající službu našli kupci – právě Hurley s Chenem a jejich nově založená firma Avos. Částka, za kterou nástroj pro „social bookmarking“ koupili, je tajná. Od května ovšem uživatelé Delicious při novém přihlášení do záložkovače schvalují převod dat a souhlas s jejich zpracováním na novou firmu.

Záložky 3.0

Noví majitelé chtějí do konce roku spustit zcela nové, od základu přepracované Delicious, které má nabídnout řešení stále naléhavějšího problému: jak se vyznat v nekončícím přívalu zpráv a informací, nic důležitého neminout, ale zároveň netrávit celé dny pročítáním tweetů a kontrolováním RSS feedů? První důkladnější pohled na to, co Hurley s Chenem chystají, přinášejí dnes New York Times.

Zatímco nyní okupují titulní stranu Delicious nejnovější a nejčastěji sdílené odkazy, a většinou je tak plná zpráv pro laika nezajímavých zpráv ze světa počítačů, noví majitelé chtějí přitáhnout širší publikum mimo jiné tím, že jim na nejexponovanějším místě nabídnou výběr populárních odkazů k aktuálním tématům všeobecného zpravodajství, jako bylo tento víkend výročí 11. září. Jednotlivá témata budou tvořena nejen samotnými odkazy, ale také souvisejícími fotografiemi a videoklipy. Systém se zároveň pokusí odhadnout, která témata koho zajímají, na základě toho, jaké odkazy si sám ukládá.

Chen uvádí jako další příklad situaci, kdy hledáme řešení nějakého velmi specifického problému, jako je oprava starého autorádia nebo výběr nejlepšího místa pro dovolenou. Zadáváme do vyhledávače různé dotazy a nakonec máme v prohlížeči otevřeno několik desítek „panelů“ s různými stránkami od diskusních fór až po zpravodajské servery. Nové Delicious nabídne možnost celý takový balík odkazů k jednomu tématu jednoduše naráz uložit mezi záložky a sdílet ho s ostatními.

Takto získaná podrobná data o zájmech a preferencích jednotlivých uživatelů mají podle mladých internetových multimilionářů pro inzerenty obrovskou cenu. Ačkoli Yahoo se to za pět let nepodařilo, Hurley s Chenem věří, že přijdou na to, jak detailní znalost uživatelů zpeněžit.

MM 25 baliček

I když ji sami nikdy příliš nepoužívali, Chen s Hurleyem říkají, že Delicious převzali také kvůli pocitu historické odpovědnosti – chtějí zkrátka zachránit jednu z prvních služeb s nálepkou Web 2.0, která odstartovala celou éru sdílení obsahu v sociálních sítích. „Bylo nám vážně líto, že by se měla zavřít,“ říká Chen.

Zdroj: New York Times

Autor článku

Novinář. Zajímá se o digitální technologie a pozoruje, co s námi dělají. | LinkedIn | Twitter

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).