Pod Lupou: Hudební obchody

18. 7. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Doba, kdy se hudební fanoušci tlačili před regály s hudebními nosiči, je dávno pryč. Dílem se o to zasloužila vysoká cena titulů a dílem i internetové hudební obchody. Porovnáním několika elektronických nabídek jsme zjistili, jakou podobu v nich mají virtuální regály a za jaké ceny nakoupíte vybrané desky.

Vltava

Stahování úvodní stránky nepotěší surfaře připojující se k Internetu modemem. Datová velikost homepage hudebního obchodu Vltavy se totiž dotýká hranice jednoho megabajtu. Není divu, neboť jen v prostředním sloupci naleznete informace o přibližně dvou desítkách nových desek. Kromě toho se v pravém sloupci nacházejí náhledy na obaly více jak půl stovky titulů, rozdělené do několika tématických rámečků (za zhlédnutí stojí především výběr těch zlevněných o 20 procent). Neuspokojeni nabídkou na hlavní stránce se můžete do vyhledávání pustit buď procházením kategorií (pop, rock, dance apod.) či zadáním textu do políčka vyhledávacího formuláře. K dispozici je i rozšířené hledání s možností nalezení alba na základě zadání vydavatele, interpreta, autora nebo dirigenta. Výpis si můžete nechat seřadit podle vámi zvolených kritérií (název zboží či cena).

U prestižního obchodu, kterým Vltava bezesporu je, bych očekával podrobnější informace o jednotlivých titulech. Základní data (interpret, titul, cena, sleva, vydavatel, datum vydání, náhled na obal, názvy skladeb) zde sice nechybí, ale u mnoha novinek se nedočkáte recenze ani krátkých hudebních ukázek (podle vyjádření Petra Krále plánuje Vltava hudební ukázky začít přidávat během podzimu). Pro leckoho může být na závadu i absence údaje o délce alba. Vytváření přidané informační hodnoty je tak ponecháno na vůli uživatelů. Ti je mohou hodnotit v rozmezí jedné až pěti hvězdiček a existuje i možnost přidání vlastního dojmu z poslechu nahrávky.

Na Vltavě jsou k dispozici následující formy placení: dobírka, bankovní převod, online převod z eBanky, Paegas GSM Banking, platební karty VISA, EC/MC, American Express, JCB a platba pomocí internetové peněženky Monetka.cz. Zásilku si lze nechat doručit expresní balíkovou službou DPD (při dobírce zaplatíte 75 korun, v případě bezhotovostních plateb 50 korun) nebo Českou poštou (60 korun, resp. 35 korun). Při nákupu nad 1.000 korun neplatíte poštovné.

679

e-store

Na stažení titulní stránky budete v tomto případě čekat několikanásobně kratší dobu než v případě Vltavy. Jinak je struktura totožná s výše popisovaným webem. Uprostřed podrobnější informace o nových titulech, v pravém sloupci žebříčky nejprodávanějších desek, v levé části menu složené z hudebních kategorií čekajících na procházení při hledání konkrétního nosiče. Pro vyhledávání lze využít i formulářové políčko v horní části stránky. Rozšířené se nekoná. To však dle mého názoru není zásadní nedostatek.

Zatímco u grafické podoby webu ještě mohou být spory, zda se povedla kombinace pastelově zelené a oranžové barvy, v případě informací nabízených u titulů již bude spokojenost u drtivé části návštěvnické obce. A to především díky existenci zhruba půlminutové ukázky každé skladby převážné většiny novinek. Samozřejmě nechybí ani další obvyklé údaje, včetně možnosti sdělit svůj názor. Vytknout lze absenci nástroje pro posluchačské hodnocení alba a opět se nedočkáte stopáže nahrávky. Nabídka hudebních titulů uspokojí i náročnější posluchače, ale o to více může mrzet nepřítomnost recenzí. V e-store máte při placení na výběr dobírku (pouze do částky 10.000 korun), platební kartu VISA, EC/MC, eBanku a Paegas GSM Banking. Veškeré zboží je dodáváno Českou poštou jako obchodní balík s poštovným 69 korun. Placení poštovného se vyhnete nákupem nad 4.999 korun.

680

i90

Internetový obchod AlbumCity krátce po svém vzniku výrazně rozčeřil vody elektronického obchodování s hudebními nosiči. V roce 2000 se stal vítězem soutěže Český zavináč jako nejlepší eshop. Jeho sláva však neměla dlouhého trvání a v létě 2001 na několik měsíců dokonce stáhl virtuální rolety. Nedávno došlo k reinkarnaci, tentokráte již pod názvem i90. Navíc se nejedná o klasický internetový obchod, ale o elektronické tržiště umožňující velkému počtu prodejců prodávat své zboží přímo zákazníkům prostřednictvím Internetu. V současné chvíli je k dispozici nabídka více než čtyřiceti subjektů prodávajících nejen nové, ale i použité hudební tituly. Vyhledávat lze procházením kategorií různých hudebních žánrů nebo zadáním názvu alba, skladby či jména interpreta. Pokud vás zajímají podrobnosti o principu fungování, přečtěte si článek Mirka Zemana AlbumCity: Poprvé, podruhé, potřetí.

I když grafika úvodní stránky evokuje vzpomínku na „staré dobré“ AlbumCity, nemohu se ubránit dojmu, že se jedná pouze o slabý odvar. Ještě větší zklamání zažijete při pohledu na oddíl věnovaný vybranému albu. Na kdysi běžnou přítomnost hudebních ukázek můžete zapomenout. Podle vyjádření obchodního ředitele AlbumCity Roberta Fridricha se tvůrci webu snaží připojit hudební ukázky ke všem novinkám, ale zatím se jim to dle mého názoru moc nedaří. Poněkud lepší je situace u recenzí v podání kritika Alexe Švamberka nebo redaktorů některých hudebních magazínů. Mezi klady patří i možnost vytváření zákaznických žebříčků, pomocí kterých můžete doporučit ostatním návštěvníkům zajímavé tituly. Všechny objednávky jsou zasílány poštou a částka je vypočtená na základě hmotnosti. Cena poštovného a balného je oznámena ihned po přidání zboží do nákupního košíku. Platit lze buď kreditní kartou nebo na dobírku.

681

Bontonland

Úvodní stránka internetového obchodu Bontonland je zdařilým kompromisem mezi množstvím zobrazených informací a jejich datovým objemem. Necelou dvacítku novinkových titulů zařazených do prostředního sloupce doplňuje v pravém sloupci patnáctka nejprodávanějších desek. Ne každému ale bude vyhovovat žlutomodrá kombinace barev (čím širší okno prohlížeče máte, tím více kanárkově žluté zříte). Jednotlivá alba jsou rozdělena do postačujícího množství kategorií v levé části stránky, cestu k rychlému vyhledávání začněte ve vyhledávacím formuláři. Zde můžete specifikovat, zda se má hledat text v názvech titulů, skladeb či ve jménech interpretů nebo skladatelů. Za největší nedostatek titulní stránky obchodu lze označit absenci ceny u jednotlivých desek, kterou se dozvíte až po kliknutí na název či náhled jejího přebalu.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Kromě ceny se na stránce vybraného hudebního díla v přehledné tabulce dozvíte rok vydání, typ nosiče (CD, MC…), jeho balení, jméno vydavatele, počet skladeb a také celkovou délku alba. Ne u každého titulu však najdete recenzi či hudební ukázku. Jak mi sdělila Šárka Batalová, o tom, zda se objeví krátké hudební ukázky jednotlivých skladeb, rozhoduje pouze to, jestli mají vzorek fyzicky k dispozici. K rozhodnutí o nákupu tak může přispět většinou jen hvězdičkové hodnocení posluchačů. V případě bezhotovostních plateb (Paegas GSM Banking, platba převodem, OK kartou či platební kartou EC/MC a VISA) ušetříte na poštovném (zaplatíte 35 korun na místo 61 korun při platbě na dobírku). Při nákupu tří a více titulů poštovné nebudete platit vůbec.

682

Název Vltava e-store i90 Bontonland
Provozovatel InternetShops Zero One AlbumCity.com Bontonland
Rok vzniku 1997 2001 2000 2000
Počet registrovaných uživatelů 110.000 10.000 60.000 80.000
Počet nabízených titulů 450.000 100.000 350.000 20.000
Počet lidí v týmu 10 8 13 4
By The Way (Red Hot Chili Peppers) 495,– 479,– 435,50 575,–
Nevermind (Nirvana) 572,– 549,– 510,– 548,–

Ve kterém hudebním obchodě nejčastěji nakupujete?

Autor článku

Autor pracuje jako soukromý projektant ve sdružení EnergoPro Projekční kancelář, aktivně se zajímá o webový obsah a stále bloguje.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).