Vnímají kabelové společnosti IPTV jako velkou konkurenci?
Neřekl bych, že bychom se IPTV obávali. Jde o produkt, který se šíří cestami zřízenými k jiným účelům. Určitě si ho budou chtít vyzkoušet fajnšmejkři a zřejmě si svými funkcemi získá své zákazníky, ale neviděl bych v IPTV důvod pro hromadný odchod zákazníků od kabelovek. Je to pouze další platforma, jak dostat k zákazníkovi obrázky.
V čem je tedy výhoda kabelovek?
V tom, že u nich vysílání probíhá v reálném čase. U analogové kabelové televize máte v zásuvce najednou čtyřicet nebo padesát programů. Nepotřebujete ani žádný set-top-box, což je pro určitou skupinu obyvatel zbytečně složité zařízení. Sami jsme si to ověřili u naší satelitní služby UPC Direct. Pro starší lidi může být obsluha set-top-boxu problém. Taky nechtějí menu na obrazovce a další služby. Neviděl bych tedy v IPTV nějakou hrozbu. Do budoucna si jistě najde svoji skupinu zákazníků, ale vždycky budou obě platformy existovat vedle sebe, aniž by jedna druhou úplně zlikvidovala.
Naznačujete, že kvalita obrazu u IPTV nebude tak vysoká jako u kabelové televize. Proč?
Kvůli potřebnému datovému toku musí vysílání IPTV probíhat ve standardu MPEG-4. Záleží také na stupni agregace u DSLamu. Ve Španělsku to produkuje Telefónica velmi hezky, IPTV tam funguje. Jejich síť je modernizovaná na nejvyšší kvalitu. Nejsem přesvědčen, že se to stejným způsobem podaří i u nás. Před několika týdny jsem viděl českou verzi ve zkušebním vysílání a na základě vlastní zkušenosti s obrazem v kabelové síti nebo s IP videem bych jako divák zatím nebyl spokojený. Co považuji za problém, je prodleva při přepínání programů. Kanálový volič je totiž několik kilometrů od televizního přijímače. Musí dojít k registraci, přepnutí služby, načtení, a to všechno je zatím otázka poměrně dlouhého času.
Jak dlouhého?
Jednotky až desítky vteřin. Pro zákazníka je taková prodleva nezvyklá, je naučený přepnout program a hned vidět obraz. U IPTV to vypadá jako krátká doba, ale čtyři nebo pět vteřin a nápis „Načítám data, čekejte“ dělají své. A nedej bůh, že se to stane v průběhu přenosu signálu. Záleží na kapacitě sítě, ale může dojít k tomu, že obraz trošku přimrzne. V tu chvíli bych kvalitu vysílání hodnotil úplně jinak než u analogového vysílání. Není to o ale o tom, že by IPTV platforma jako taková byla špatná. Je to zase jenom jiný způsob distribuce, každá platforma si najde svého zákazníka.
Tam, kde máte natažené kabely, se tedy IPTV nebojíte. Jde ale o to, že Telefónica O2 osloví zákazníky v místech, kde ještě kabelová televize není.
Obrovskou výhodou Telefóniky je sít zavedená v celé republice, do každé domácnosti. Ale kabelové televize už na tom nejsou tak špatně jako v prvních letech, kdy je lidé považovali za něco exkluzivního. Veřejnost je bere jako normální záležitost. Výhodou kabelovek je šířka pásma. Jejich síť byla vystavěná hlavně pro distribuci televizního vysílání, a díky šířce pásma je schopná doplnit i celou řadu jiných produktů, Internet nebo hlasové služby. Jde řádově o násobky šířky pásma, po kterém běží IPTV.
U zemského digitálního vysílání není možné sledovat jeden televizní program a zároveň nahrávat jiný. Jak to je u IPTV a kabelovky?
Jakmile k televizoru zapojíte set-top-box, uvidíte jenom jediný program. V případě IPTV se používá streamované video a veškerá programová nabídka je DSLamu, odkud si divák vždycky jakoby vytáhne taky jen jeden program. Sledování jednoho kanálu a nahrávání jiného tedy nejde. V tom vidím slabinu těchto systémů. Musel byste mít jinou přípojku a nebo takový datový tok, který by to umožnil, a ten podle mě není k dispozici. Máme zkušenosti s UPC Direct, že si ho část diváků nepořídí právě kvůli tomuto problému. Set-top-box jim v tom brání. Takže oželí větší programovou nabídku a pořídí si radši analogovou kabelovou televizi.
Uvažujete v souvislosti se spuštěním IPTV od Telefóniky O2 o rozšiřování kabelových sítí UPC? Penetrace kabelové televize je u nás přeci jenom menší než v zemích západní Evropy.
Současná menší penetrace kabelových televizí v České republice je daná historickým vývojem. Kabelová televize vznikala začátkem devadesátých let. V západní Evropě byl vývoj kontinuální, takže třeba v Holandsku je zakopaný kabel do jakékoli samoty, protože byl podporovaný státem. Stát se rozhodl zainvestovat do kabelu, aby se vyhnul ohyzdným anténám. Pak se kabel privatizoval, ale zakabelování 99 procent bytů zůstalo. Kabelová televize je na západě naprosto běžná záležitost, takže se tam vůbec nepoužívá služba UPC Direct. Kabel jim nabízí vše, co potřebují. Samozřejmě tam probíhá konkurenční boj mezi kabelovými operátory.
Kolik domácností je v současné době v dosahu sítě UPC Česká republika?
Asi 800 tisíc. Do konce letošního roku bude půl milionu bytů s obousměrnou možností Internetu a jakýchkoli dalších služeb. Každoročně upgradujeme stávající sítě a zároveň probíhá výstavba nových. Není to ale nic masivního, jde o pár desítek tisíc bytů. V průběhu následujících dvou let by měla být celá síť obousměrná.
Kdy se UPC pustí do digitální kabelovky?
Probíhaly už určité testy, teď jsme v procesu výběru technologií a set-top-boxů. Dělali jsme si poměrně rozsáhlý výzkum u zákazníků, co by měl set-top-box umět, aby taková služba měla smysl. V současné době máme vybrané tři skupiny přijímačů, aby si klienti mohli vybrat. Testy přenosových technologií probíhají už po dobu dvou let. UPC totiž u většiny svých produktů požaduje vlastní unikátní technologii. Máme spolupráci s Philipsem a Motorolou v případě UPC Direct, kdy jsou set-top-boxy určené výhradně jen pro tuto službu. Jde o ojedinělý výrobek na trhu, určený jen pro Českou republiku. V rámci Evropy je totiž plánovaná určitá společná kvalita služby a její monitoring tak, aby byla jednotná, co nejjednodušší a uživatelsky příznivá. Takže se všechno šije na míru a nějakou dobu to trvá. K digitálnímu vysílání se určitě dostaneme v průběhu příštího roku.
Karneval ale už digitálně vysílá.
To je sice pěkné, ale když se podíváte na jejich programovou nabídku, a to jim nezazlívám, tak jde o programy, které běží i v analogové kabelovce. Pokud jste zákazník, je vám úplně jedno, jestli máte analogovou nebo digitální kabelovou televizi. Chcete, aby vám obraz nezrnil, aby byl kvalitní a abyste viděl to, co chcete. Jakým způsobem se to k vám dostane, je většině lidí úplně jedno.
Ale Karneval nabízí tematické balíčky, takže si divák může vybrat to, co skutečně chce sledovat.
To je pravda, ale vždycky je ten balíček vázaný k něčemu dalšímu. Musíte si objednat základní nabídku a teprve k němu můžete dostat sportovní balíček. Samotné sportovní kanály vám nikdo neprodá. Mluvil jsem s jedním člověkem z branže, který měl utkvělou představu o tom, že by kabelovky měly nabízet třeba Eurosport jenom na určité dny a hodiny, pro konkrétní sportovní přenosy. Že by zaplatil jenom šest hodin vysílání a vyšlo by ho to na tři koruny osmdesát haléřů. Ale kde by byla ekonomika firmy, kdyby za takovým klientem musel někdo přijít, nainstalovat mu set-top-box a k tomu kartu k příjmu? Jenom údržba sítě stojí peníze, takže není možné poskytovat jenom něco. Musíte pokrýt náklady.
Ale u španělské Telefóniky je možné objednat si třeba jen jeden konkrétní sportovní přenos.
Ano, ale šlo by to bez toho, aniž byste měl od této firmy připojení k Internetu a telefon?
Týká se to zákazníků, kteří mají triple play.
A v tom to je. Vy ho musíte mít. Nemůžete mít jednu službu bez druhé. Platíte si třeba paušál za telefon, ať telefonujete nebo ne, abyste mohl mít Internet. Ten platíte taky, sice směšnou částku, ale to vyrovnává ta platba za telefon. To je základní balíček. Chcete k tomu i IPTV, nebo jeden konkrétní televizní přenos? Není problém. Budete ho mít a můžete se dívat na Eurosport v pátek od devíti hodin, protože datový přenos, který k vám jde třeba dvě hodiny, síť žádným způsobem nezatíží, ale vy ho ještě zaplatíte. Plus telefon a Internet. U kabelovek můžete mít tyto služby samostatně.
UPC už nabízí kromě kabelové televize a Internetu přes kabel i telefonování po kabelu. Kolik jste pro telefony získali zákazníků?
Přesná čísla neříkáme, ale je to v řádu tisíců. Narůstá to každý den. Těší mě to, protože jenom přípravě téhle služby jsme věnovali více než rok. Nešlo nám jenom o Prahu, Brno a další velká města. Týká se to sítě UPC v celé České republice, ale také v celé Evropě. Chceme se dostat tam, že v rámci této sítě bude možné telefonovat zdarma nejen mezi Ostravou a Prahou, ale také mezi zákazníky UPC v celé Evropě.