Není HD jako HD: jaká je vlastně kvalita olympijských přenosů?

22. 2. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 115393
Na DigiZone.cz jsme přinesli již několik úhlů pohledu na olympijské vysílání nejen České televize, ale také sousedních států - Slovenska nebo Německa - a zastavili jsme se také u panevropského programu Eurosport. Ten, kdo ale nedostal prostor k vyjádření, jste byli vy - čtenáři a diskutující na různých fórech. Tento článek by měl být pohledem běžného diváka na HD vysílání XXI. Zimních olympijských her ve Vancouveru. Řekneme si také to, že datový tok není to jediné, co kvalitu obrazu ovlivňuje.

Olympiáda v HD očima čtenářů

Právě zkušenosti s HD vysíláním některých programů přinesl do diskusního fóra serveru DigiZone.cz uživatel s nickem blueflash. Ten doslova napsal: Multiplex 4 má živější barvy, možná ostrost je o fous lepší, ovšem, jak se dalo očekávat, kvalitě obrazu „podráží nohy“ nízký bitrate. :-(. Aby nebyl jeho pohled daný pouze pocitem, dal k dobru čtyři odkazy, na nichž porovnává vysílání ze dvou platforem – sítě 4 (Telefónica O2) a satelitu (STV 3 – Trojka a ČT HD). Na některé diskutující ale působí obraz úplně jiným dojmem. Tyto screenshoty se např. setkaly s následující reakcí: Z těchto fotek mi přijde, že vypadá všechno nějak divně. ;-) Jedno má lepší barvy, druhé je zase ostřejší, ale nějaké vybledlé. V následujícím diskusním vláknu byl pohled blueflashe následující: Pokud bych dal SD pětku a 1080i jedničku, tak bych 720p musel oznámkovat tak dvojkou s pluskem. Zatímco mezi SD a 720p je skutečně velký rozdíl, tak mezi 720p a 1080i je ten rozdíl už skutečně malý. Bohužel, zážitek ze sledování kvalitního iVysílání kazí ten fakt, že je pouze 25p a tudíž je znát citelný stroboskopický e­fekt.

Trojka vs. Eurosport v satelitním Skylinku

Podle diskutujících na konkurenčním serveru Parabola.cz je obraz slovenského veřejnoprávního okruhu Trojka na satelitu lepší než u Eurosportu. Je to způsobeno tím, že v platformě Skylink bylo ukončeno vysílání kanálu BeBe TV HD, který si z datového toku neukrajoval tolik datového toku jako obvykle. Nebyl zkrátka tolik náročný na scénu. Zatímco signora1 napsal, že obraz nemá jednoduše chybu, jarino1978 na něho reagoval s tím, že má sice pravdu, nicméně právě Trojka jde očividně na úkor Eurosportu HD. Nevím, jak to mám hodnotit, ale momentálně v době ZOH dávám STV3 HD. Obraz je neporovnatelně lepší jak na ESP HD, uvedl jarino1978. Podle Sefka už je to však horší s kvalitou zvuku u STV Trojky. Zahájení olympijských her bylo zároveň i startem dvou německých veřejnoprávních programů v HD. To se ale některým divákům úplně nezamlouvalo. Např. diskutující s nickem cgyfan napsal: Pořád tu někdo mele, Němci, Němci, ale jejich 720p je skutečně tristní a z výše jmenovaných měli při zahájení suverénně nejhorší obraz. Vážení, ty detaily v 720p prostě nejsou a já to vnímám jako velmi šizené HD.

NRK 1 HD screenshot 500

Vysílání v HD odstartovala s olympijskými hrami také norská veřejnoprávní televize NRK. Zahajovací ceremoniál se stal díky obrazové kvalitě pastvou pro oči. (Screenshot: autor)

K porovnávání kvality vyzývalo především zahájení ZOH

Právě zahájení XXI. Zimních olympijských her bylo pro porovnání obrazové kvality výzvou pro mnohé diváky, kteří mohou jednotlivé platformy porovnávat. ČT HD, STV 3 HD a ESP HD ± stejná úroveň, mírně lepší než ESP byli Slováci, zdá se mi, že Skylink ubral v době přenosu ESP HD a přidal STV3 HD. Nejlepší obraz ovšem měli Maďaři, skutečně o stupínek výše než všichni ostatní, uvedl také cgyfan. Podle některých diskutujících ale nelze takto hodnotit. Známý českobudějovický technik vystupující na diskusích jako Saxon, napsal, že nelze takto hodnotit, protože např. německá veřejnoprávní televize své programy vysílá prostřednictvím satelitu volně, a že maďarská televize M2 je sice takto také šířena, ale není na pozici, která by byla pro českého diváka zrovna atraktivní. Osobně mám subjektivní pocit takový, že nejlepší obrazovou kvalitu má norská veřejnoprávní televize Norsk rikskringkasting (okruh NRK 1). Tu je možné sledovat na některých satelitních přijímačích prostřednictvím družice Sirius, avšak její signál je kódován. Programy ze severu Evropy ostatně patřily vždy obrazově k těm nejlepším.

Základní parametry evropských formátů HDTV
Označení formátu dle SMPTE 296, syst. 3 274, syst. 6 274, syst. 9 274, syst. 3
Zkrácené označení 720p 50 1 080i 50 1 080p 25 1 080p 50
Počet viditelných řádků 720 1 080 1 080 1 080
Počet viditelných bodů v řádku 1280 1920 1920 1920
Poměr stran aktivního obrazu 16:9 16:9 16:9 16:9
Celkový počet řádků 750 1 125 1 125 1 125
Celkový počet bodů v řádku 1 980 2 640 2 640 2 640
Počet viditelných bodů ve snímku 921 600 2 073 600 2 073 600 2 073 600
Celkový počet bodů ve snímku 1 485 000 2 970 000 2 970 000 2 970 000
Snímkový kmitočet [Hz] 50 50 půlsnímků 25 50
Vzorkovací kmitočet – Y [MHz] 74,250 74,250 74,250 148,500
Vzorkovací kmitočet – R,B [MHz] 37,125 37,125 37,125 74,250
Počet bitů/vzorek 10 10 10 10
Bitová rychlost (čistá) [Mbitů/s] 921,6 1 036,8 1 036,8 2 073,6
Bitová rychlost celková [Mbitů/s] 1 485 1 485 1 485 2 970

Není to jen o velikosti datového toku

Někteří diváci si myslí, že čím větší je datový tok, tím bude kvalitnější obraz. To ale nemusí být vůbec pravda. Na tuto skutečnost upozornil nedávno na svém blogu např. národní koordinátor české digitalizace Zdeněk Duspiva, který zde vyvěsil dokument Evropské vysílací unie (EBU). Právě ten se snaží vysvětlit některé nejasnosti kolem vysílání v HD. Hned v první kapitole je zájemcům vysvětlen rozdíl mezi rozlišením 720p/50 a 1080i/25. Pro lepší představu poslouží i tabulka, která obsahuje porovnání datových toků, co se jednotlivých velikostí obrazu týká, a to v nezkomprimované podobě s informací, že rozlišení 1080p/50 se v dnešní době pro potřebu vysílání zatím nepoužívá, resp. žádný program není v této kvalitě dostupný. Při HD vysílání se také mohou setkat čtenáři s pojmem prokládání řádků – i to dokument od EBU osvětluje. Pro lepší ilustraci pak slouží u některých kapitol také obrázky. Pokud nemáte jasno v tom, co je HD ready nebo Full HD, měli byste se podívat na poslední kapitolu na straně 13. Celý dokument je v angličtině.

MM 25 baliček

Petr Pobořil: HDTV je náročné na datový tok, našli jsme ale řešení

Osobnost Petr Pobořil
Společnosti Mattes AD, která v současné době již neexistuje (stala se součástí skupiny RIO Media), se podařilo v září loňského roku zaznamenat mezinárodní úspěch na poli digitální televize. Na veletrhu IBC 2009 v Amsterdamu se dostala mezi tři finalisty v kategorii Delivery, a i když si cenu nakonec odnesla konkurence z arabského světa, rozhodně stálo za to o této události mluvit. Mattes AD bodoval vlastním řešením HD vysílání nové digitální televize Barrandov. O tomto projektu i dalších tématech jsme hovořili v roce 2009 s někdejším majitelem Mattesu AD Petrem Pobořilem.

Vysílání v HDTV osvětloval také profesor Říčný

Také Prof. Ing. Václav Říčný, CSc., který je autorem některých odborných textů na našem webu, se v jednom z článků věnoval HDTV, televizi ve vysokém rozlišení obrazu. Podle něho je logické, že HDTV začala před několika lety právě na satelitu, tedy platformě, která disponuje podstatně širšími kmitočtovými kanály transpondérů (např. 27 až 36 MHz). Jednou ze společností, která se úspěšně poprala s problémem prostor vs. datový tok, byl dnes již neexistující Mattes AD. Tato firma byla zařazena do struktury skupiny RIO Media, včetně veškerého majetku. O možném řešení náročnosti na datový tok hovořil někdejší majitel této firmy Petr Pobořil. Kvalita datového toku závisí na celém vysílacím řetězci, tedy nejen na zařízeních umístěných v sídle televizní stanice, ale i set-top-boxu u samotného zákazníka. Ta jsou většinou od různých výrobců. V podstatě řetězec distribuce začíná ve studiu, kdy je televizní pořad vyroben a následně se musí předat do nějaké transportní sítě, a to ať už je to DVB-T, DVB-S, IPTV nebo DVB-C. Každá tato síť má své vstupní zařízení a následné transportní zařízení až po koncovou jednotku u zákazníka, uvedl v rozhovoru pro DigiZone.cz Pobořil.

Vancouver 2010 - maskoti

Závěrem

Jak již z výše uvedeného textu vyplývá, co člověk, to názor. Nelze hodnotit pouze subjektivním dojmem, tedy porovnávání platforem okem laika např. s obrazovkou o rozlišení pouze 720p. Kvalita není jen velikost obrazu a datový tok, ale jak uvedl v již citovaném rozhovoru Petr Pobořil, také celý vysílací řetězec. Každé zařízení většinou pochází od jiného výrobce a úkolem je doladit vzájemnou kompatibilitu těchto zařízení tak, aby se obraz korektně zobrazoval u koncového zákazníka – televizního diváka, řekl bývalý šéf společnosti Mattes AD Petr Pobořil. A co vy? Jak na vás působí olympijské vysílání ve vysokém rozlišení obrazu? Souhlasíte s těmito řádky, nebo máte jiný názor? Podělte se v diskusi se svými zkušenostmi.

Myslíte si, že OH jsou dostatečnou motivací pro to, aby si diváci pořídili HD zobrazovače?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).