obSERVER ( ob-server.cz
) jsme nachytali takříkajíc s kalhotami na půl žerdi. Po zrušení českého MyTRIXu (TZ: MyTRIX.com, TZ: MyTRIX.cz) v českém jazyce neexistuje služba, která by měřila návštěvnost webserverů v tolika užitečných hlediscích. Zájemci se pro ně musejí obracet na zahraniční servery, které mívají potíže s odezvou (na tu dálku se není co divit). Audity weblogů z OpenAuditu, iAuditu nebo SPIRauditu nemohou poskytnout mnohé zajímavé informace o charakteru uživatelské relace (session), TNS iDot je určen k jiným účelům a služby NaVrcholu a TopListu zánik MyTRIXu uvítaly spíše s úlevou, protože dosud jsou v možnostech prezentace aktivity uživatelů na website ve stínu nejen MyTRIXu, ale i jeho zahraničních alternativ. Do takového prostředí přichází obSERVER s cílem nabídnou plnohodnotnou náhradu za MyTRIX.
Když jsem hovořil o kalhotách na půl žerdi, měl jsem tím namysli, že obSERVER není připraven na ostrý provoz. Přestože se na první pohled tváří jako hotový, ještě i na jeho webu je mnoho míst, která nejsou dopracovaná – například chybí ukázky výstupů, žebříček serverů a další. V současnosti je systém testován na 18 serverech, jejichž návštěvnost je na pováženou: těsně před půlnocí jen 900 UIP – i Vajíčko má větší návštěvnost. Vzhledem k tomu, že i při takovém provozu čteme o výpadcích serveru, obávám se, že zatěžkávací zkoušky, které by simulovaly opravdu vysoký počet požadavků, server ještě neabsolvoval.
Narozdíl od MyTRIXu ale pánové z Design Plus nemají imperátorské plány na měření návštěvnosti celého českého webu. Služba je zaměřena především na diagnotiku provozu internetových stránek běžných firemních website. Stejně jako obdobné služby na webu, i obSERVER připravil sponzorovanou „Free“ verzi, která je pro uživatele zdarma – ta se neliší od nabídky NaVrcholu a například v délce archivace dat za ním ještě zaostává. Pro akceptaci takové statistiky návštěvnosti, která se bude hodit především firemním marketingovým oddělením a webmasterům, chybí alespoň základní popis metodiky získávání a vyhodnocování dat. Zde nám například obSERVER slibuje vysvětlení výhody použití jeho systému při měření návštěvnosti obcházejícím vyrovnávací paměť, ale nakonec se ani na stránce s efektní demonstrací nic nedozvíme.
Až obSERVER dokončí přípravy na oficiální představení, bude zajímavý především pro své nadstandardní služby v placených verzích. Pro diagnostiku webu je třeba znát vstupní a výstupní stránky, odkazovače, rozpoznání navštívení jen jediné stránky, čas strávený na stránkách, trasy prohlížení a návraty návštěvníků – všechny jmenované statistiky obSERVER slibuje už ve verzi „Advanced“. Ještě pokročilejší a dražší verze „Professional“ pak nenabízí dostatečnou přidanou hodnotu, která by kompenzovala vyšší cenu. Za zpřístupnění vyhledávaných frází, možnost rozdělit web na logické celky, součet času stráveného na serveru, verzi javascriptu a zjištění aktuálně přítomných návštěvníků bych si asi nepřiplatil. Popravdě řečeno „Professional“ svému názvu příliš velkou reklamu nedělá – „Advanced“ nabízí téměř všechny potřebné vlastnosti, a to včetně slučování více serverů pod jedno uživatelské konto, což je vlastnost dostupná i ve verzi Free.
Abyste získali alespoň základní představu o výstupech ze systému, musíte si zaregistrovat server, a tak získat přístup k výsledkům. Ty vypadají velmi podobně jako dříve tolik oblíbené statistiky návštěvnosti Mr.Linxe. Rozhraní je jednoduché, přehledné a zdá se, že i funkční. Problém ale vidím v tom, že poskytuje data jen online. Mnozí uživatelé by jistě uvítali generování do tabulek Excelu, Wordu nebo výstup v PDF. Offline výstup například v rámci svých placených reportů nabízí již zmíněné NaVrcholu. Výstup pro tabulkový procesor by určitě uvítali všichni, kdo chtějí s daty ještě dále pracovat a vyhodnocovat je. V obSERVERu zatím ovšem není možné ani vygenerovat graf.
Z dosavadního popisu je více než patrné, že obSERVER ještě není úplně upečený a bude ještě nejakou dobu trvat, než bude moci své služby nabídnout vážným zájemcům. Přesto již můžete z webu vyčíst i cenovou politiku. Cena se vždy skládá z paušální platby dle verze služby a tarifního pásma podle počtu zobrazených stran a k této paučální částce se přičítá ještě CPT (cena za tisíc zobrazení). Z cenové hladiny je patrné, že se autoři snažili nasadit nižší ceny nežli MyTRIX loni v létě a dokonce nasazují ještě nižší cenu než zahraniční i čeští konkurenti.
Az se tvůrcům obSERVERu podaří dokončit statistický engine a vytvořit rozumnou dokumentaci, může se obSERVER stát dlouho očekávaným nástupcem MyTRIXu. Vzhledem k tomu, že jde o původní technologii vyvinutou a provozovanou v České republice, snad se bude obSERVER těšit i větší důvěře klientů.