Odkud Česká televize čerpala? Z Británie, Německa i Spojených států
Při přípravě nových Událostí si Česká televize provedla širší průzkum zpravodajských televizí ve Velké Británii, Německu nebo Spojených státech. BBC je dobrý vzor, ale nás inspirovala hlavně zpravodajská relace britské komerční televize ITV, což je velice vnímatelné v použití některých našich technik,
uvedl pro DigiZone.cz artdirector zpravodajského kanálu ČT 24 a sportovní ČT 4 Alan Záruba. Dalším vzorem byl podle jeho slov například nový newsroom a studio CNN v Atlantě. Pochopitelně jsme nemohli udělat tak krásné a velké studio, ale řada prvků, které se tam využívají, bylo použito pro ozvláštnění vizuální dramaturgie,
dodal Záruba, který mohl grafiku i studia osobně okouknout
loni jak na stáži v BBC, tak i v CNN. Princip interakce s dotykovou obrazovkou jsem si mohl osobně vyzkoušet a měl jsem v něm dokonce třídenní trénink, takže jsem mohl zkušenosti dále předávat našim moderátorům. Z BBC máme standardní formu spolupráce a výměny informací na poměrně slušné profesionální úrovni. Minulý rok byl celý náš tým vizuální prezentace na stáži v rakouské ORF a ve slovenských televizích,
upřesnil artdirector kanálů ČT 24 a ČT 4. Česká televize se tedy snaží vnímat trendy ve světě a neuzavírat se pouze na oblast České republiky.
Česká televize se pro nové studio Událostí inspirovala také u britské ITV 1 (Screenshot: autor)
Dvě třetiny studia jsou reálná dekorace, zbytek virtuál
Architektem studia je Jaroslav Holota ze Slovenska (Ungroup), s nímž už Česká televize úspěšně spolupracovala u redesignu Otázek Václava Moravce. Jeho práci mohou znát například diváci slovenské komerční zpravodajské televize TA3 nebo tuzemské Primy. Spolupracuje také s německými a rakouskými televizemi, takže jeho autorský rukopis je v našem studiu určitě vnímatelný,
konstatoval Alan Záruba. Například BBC má oproti České televizi výhodu v tom, že může používat místo virtuálního prostředí takzvanou velkostěnu, na které prezentuje v jedné části studia velká témata. Jde však o technologii, která je velice finančně náročná, že si ji naše veřejnoprávní médium nemůže dovolit. Obešli jsme to tím, že jsme studio zkombinovali, to znamená virtuál a reálnou dekoraci. Česká televize rozhodně nepřichází s žádným virtuálem. To rozhodně není pravda. Snaha o to mít studio co nejreálnější je opravdu výrazná, takže virtuál bude pouze doplněním,
sdělil DigiZone.cz Záruba s tím, že dvě třetiny studia jsou reálná dekorace.
Nové studio Událostí České televize, se kterým se diváci poprvé setkají 1. dubna (Zdroj: Česká televize)
Události se mají jasně odlišit od ostatních televizí
Současný generální ředitel České televize Petr Dvořák si stanovil vybudování nového zpravodajství jako jeden ze tří hlavních úkolů ve svém kandidátském projektu, který prezentoval loni při volbě nového šéfa Kavčích hor. Jde hlavně o obsahovou změnu, která ale nebude revoluční. Půjde hlavně o změnu evoluční,
uvedl Dvořák. Události mění studio po přibližně 14 letech. Změna bude formální i obsahová. Kromě toho, že bude relace vysílána z prostoru, který snímají kamery ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV), měla by být zcela nezaměnitelná s ostatními pořady tohoto typu na jiných televizí a bude také odlišná od zpravodajství kanálu ČT 24. Divákovi chceme plně nabídnout to, co může nabídnout pouze Česká televize, čímž mám na mysli především zpravodaje, a to jak domácí, zahraniční, tak například ekonomické,
uvedl ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal, který v minulosti vedl například komerční kanál Z1 nebo internetové zpravodajství televize Nova.
Počasí určitě neničíme, říká ředitel zpravodajství České televize
Česká televize od začátku roku zavedla novinku, kterou je dvojblok Události za okamžik a Počasí
. Nyní tedy dostává především samotná předpověď výrazně méně prostoru, než tomu bylo v minulosti. Ještě poměrně nedávno se vysílalo Počasí v samostatném bloku od přibližně 19:53 do 19:59, takže byl na ně mnohem větší prostor. Nyní bude začínat v 18:57 a končit již v 19:00. Řada diváků v diskusních fórech proto Českou televizi kritizovala, že dělá vše proto, aby počasí na své obrazovce zlikvidovala. Podle ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala to ale není pravda. Počasí v České televizi, když se podíváte na zpravodajský kanál, dostává prostor, který jinde nemá. Myslím si, že počasí v České televizi dostává velmi důstojný prostor, a pokud chce vidět někdo dlouhou relaci o počasí, tak se podívá například na to, co vysíláme v neděli v podvečer,
řekl DigiZone.cz Šámal. Co se týká bloku Počasí ve světě, který se vysílal od začátku roku nově po skončení Událostí, v době, kdy byl zaveden, šlo o jakousi improvizaci, kdy bylo potřeba vyřešit nějakým způsobem situaci, ve které Česká televize byla. Počasí tak, jak se vysílá na různých světových stanicích, jsem si nechal podrobně zanalyzovat a dospěli jsme k tomu, že k hlavní zpravodajské relaci patří počasí o stopáži nikoliv delší, než budeme mít. Počasí má tedy určitě uměřenou stopáž a opravdu takovou, jakou diváci konzumují,
dodal Šámal s tím, že „specialisté“ si mohou najít delší počasí na ČT 24.
Myslím si, že počasí v České televizi dostává velmi důstojný prostor,
říká ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)
„Jasné a spolehlivé“ – nové motto Událostí
Česká televize si od nových Událostí skutečně slibuje hodně. Ke konzultaci při přípravě jsme využili odborníků, kteří mají zkušenosti jak s domácím, tak i zahraničním mediálním prostředím,
konstatoval ředitel zpravodajství Šámal. Události chceme mít jasné a spolehlivé,
dodal. Události prošly generální opravou, a to jak co se týká koncepce, tak i celé řady drobností,
doplnil ho šéfredaktor zpravodajství Petr Mrzena. Relaci bude uvádět jeden hlavní moderátor a jeden moderátor-reportér. Moderátor se stává spolutvůrcem pořadu – povede dialog s reportéry i diváky. Tým Událostí je veden je jednou základní tezí – nejen události zpracovávat, ale také je aktivně vyhledávat. Tím se podle Mrzeny vrací i k základnímu řemeslu. Hlavní zpravodajská relace dostala pevnější editoriální pravidla. Na začátek bude vždy hlavní téma, které dostane více prostoru a bude se mu možné dostat více pod kůži
. Důraz se bude klást i na zahraniční zpravodaje. Počítá se až se dvěma desítkami různých záběrových kompozic, což pochopitelně klade velké nároky na celý pracovní tým.