Opera prochází znovuzrozením, sází na open source základy a úspornější provoz

21. 6. 2013
Doba čtení: 17 minut

Sdílet

 Autor: Opera
Nové verze prohlížeče Opera pro počítače, tablety i mobily mají stejný základ jako Google Chrome. Proč dochází k faktickému restartu vývoje? A co od něj mohou uživatelé očekávat?

Společnost Opera Software, nejvýznamnější evropský hráč na poli webových prohlížečů, zažívá zlomové období ve své bohaté historii. Po dlouhých osmnácti letech opouští vlastní vykreslovací jádro Presto, což fakticky znamená reset vývoje jejích prohlížečů pro osobní počítače i mobilní zařízení. Norská firma očekává zvýšení své konkurenceschopnosti.

Multiplatformní prohlížeč Opera pro osobní počítače se pohybuje na okraji zájmu uživatelů. StatCounter uvádí, že jeho globální tržní podíl za letošní květen činí pouze 1 %. Patří tedy sice do elitní pětky, ale na rozšířenější prohlížeče se dívá z uctivé vzdálenosti. Jen na čtvrté Safari ztrácí bezmála sedm procentních bodů.

Safari přitom je po loňském ukončení vývoje pro MS Windows v nejnovější verzi dostupné jen pro systém OS X, jehož tržní podíl mezi systémy pro osobní počítače letos v květnu činil 7,22 %. Opera si nepomohla ani úspěšnou antimonopolní stížností u Evropské komise, jejímž výsledkem je tzv. ballot screen.

Microsoft na základě dohody s Evropskou komisí musí uživatelům ve většině evropských zemí ve Windows XP a novějších zobrazovat poučení, že si místo jeho předinstalovaného prohlížeče Internet Explorer mohou vybrat jiný, přičemž jim je nabídnuto několik nejrozšířenějších alternativ dle tří nezávislých zdrojů.

Opera je mezi nimi, ale na růst jejího tržního podílu to evidentně nemá vliv. Přinejmenším ne pozitivní. StatCounter udává, že její květnový celoevropský podíl činí 2,14 %. Před zobrazováním ballot screen její tržní podíl v Evropě za lednu 2010 činil 4,23 %. Opera ve statistikách, které poskytuje StatCounter, zaznamenala strmý propad s nástupem prohlížeče Google Chrome.

Opera ztrácí půdu pod nohama na mobilech

Pro společnost Opera Software bylo v minulosti klíčové její tržní postavení na poli mobilních zařízeních. Prohlížeče Opera Mini a Opera Mobile společnými silami ovládaly trh. Pokud se podíváme o pouhé tři roky nazpět do května 2010, tak toto duo mobilních prohlížečů tvořilo silnou tržní jedničku s podílem 26,68 %.

Nicméně v květnu 2013 souhrnný podíl všech prohlížečů společnosti Opera Software pro mobilní zařízení činil již pouze 15,45 %, takže společnými silami drží post tržní trojky. Důvodem je jednoznačně rozmach nové generace platforem pro mobilní zařízení: Android od Googlu a iOS od Applu, které se poměrně rychle etablovaly.

StatCounter uvádí, že v květnu 2013 byl jedničkou mezi mobilními prohlížeči systémový prohlížeč platformy Android s tržním podílem 30,46 %. Na druhé příčce se umístilo mobilní Safari z iOS s tržním podílem 23,49 %. K tomu je ale ještě třeba připočítat podíl 2,26 %, které mobilní Safari získalo díky multimediálnímu přehrávači iPod Touch, který je rovněž vybaven platformou iOS.

StatCounter ovšem mobilní Safari z výbavy tohoto chytrého přehrávače vede ve svých statistikách zvlášť, přestože dnes k tomu není důvod, jelikož také Android je dostupný na celé řadě další mobilní elektroniky mimo mobily a tablety. Přinejmenším zvláštní pak je, že zatímco tržní podíl mobilního Safari je uměle rozkouskován, podíl všech prohlížečů společnosti Opera Software je dlouhodobě sčítán.

Nicméně pro společnost Opera Software se toho moc nemění. Její zlaté časy na mobilním poli se datují do doby, kdy lídry na trhu chytrých mobilů byly systémy Symbian a Windows Mobile, které zrovna přívětivým prohlížečem nikdy neoplývaly.  V té doby trhu ještě pevnou rukou vládly klasické mobilní telefony, jejichž mobilní prohlížeče byly v té době opravdu žalostné, pokud vůbec nějakým disponovaly.

Opera Mini tak byla pro řadu uživatelů „rajskou manou“. Její přizpůsobování webových stránek pro mobilní zařízení bylo klíčovou konkurenční výhodou nejen kvůli pomalým mobilním připojením, ale i z důvodu nepřipravenost webových stránek pro mobilní zařízení. Zjednodušené mobilní verze webu nebyly tak rozšířené jako dnes. O responsivním designu ani nemluvě.

Doba ovšem pokročila. Opera Mobile se sice objevila i ve verzi pro Android a Opera Mini vedle této platformy začala podporovat také iOS, ovšem dlouhodobé statistiky ukazují, že uživatelé platforem Android a iOS v drtivé většině případů zůstávají u prohlížeče svého mobilního operačního systému. Tržní podíl systémových prohlížečů tak téměř kopíruje tržní podíl mateřských platforem Android a iOS.

Opera Software zatím není v kritické situaci díky stále početné uživatelské základně klasických mobilních telefonů a chytrých mobilů se systémy předchozí generace jako je třeba Symbian. Nicméně systémy, se kterými se do budoucna již dlouho nepočítá (Symbian, Windows Mobile) o svou uživatelskou základnu brzy přijdou. Už jen třeba kvůli dosluhování zařízení.

Klasické mobily rovněž nejsou kartou, na kterou bude možné spoléhat věčně. Na západních trzích se již dnes prodává více chytrých mobilů, které tak táhnou celý segment mobilních telefonů. Na méně vyspělých trzích mohou kartami zamíchat levné chytré mobily, kde se opět vyskytuje Android, ale šanci mají i nové open source platformy jako je Firefox OS či Tizen.

Opomínat nelze ani tablety, jejichž růst prodejnosti dosud nenašel svůj strop. Podle agentury GfK jsou tablety na západoevropských trzích aktuálně nejprodávanějším artiklem z veškerého IT sortimentu. Daří se jim samozřejmě i v dalších regionech. Podle agentury IDC si aktuálně trh nově prodávaných tabletů rozdělily platformy iOS a Android víceméně rovným dílem.

Analytici ovšem očekávají, že zejména díky pestřejší paletě modelů od různých výrobců a nabídce levných alternativ Android bude ještě více ukusovat z tržního podílu iOS, který se opírá jen o tablety iPad a iPad Mini. Navíc relevantní odpověď na otázku, jestli do hry vstoupí Microsoft, se oproti původnímu plánu o rok odkládá na letošní podzim, kdy vyjdou nová Windows 8.1 a aktualizovaná Windows RT.

Android a iOS společně ovládají téměř celý trh nově prodaných chytrých mobilů. Dominantním hráčem na trhu je ale z této dvojice Android, který je podle IDC nyní přítomný v průměru zhruba na třech ze čtyř prodaných chytrých mobilů. Vzhledem ke všem uvedeným faktům společnost Opera Software správně pochopila, že musí podniknout zásadní změny, aby oslovila uživatele platforem Android a iOS.

Budoucností má být Chromium a nové jádro Blink

Společnost Opera Software se rozhodla opustit svou vlastní technologii Presto. Nové prohlížeče pro osobní počítače i mobilní zařízení vybuduje na základech open source projektu Chromium. Ten zaštiťuje Google, který od projektu Chromium odvozuje svůj prohlížeč Google Chrome. Vykreslovacím jádrem bude rovněž open source WebKit, ovšem pouze dočasně.

Google totiž chce projektu Chromium dopřát vlastní jádro Blink. Na počátku bude jeho základem WebKit, ale časem se mají obě jádra více rozcházet. Důvod? Je prý stále obtížnější nezávislý open source projekt WebKit sladit s představami o projektu Chromium a prohlížeči Google Chrome. Zmiňováno je například využívání více procesů či zvyšování bezpečnosti pomocí sandboxu.

Google navíc v jádře WebKit vidí ještě výkonnostní rezervy (nevyužitý potenciál má stále dřímat v hardwarové akceleraci a moderních procesorech s více jádry), kvůli kterým Google chce vytvořit odštěpené jádro Blink. To se stane součástí projektu Chromium. Společnost Opera Software v celku pochopitelně avizovala, že rovněž plánuje využít Blink.

Proč však norská softwarová společnost vidí svou budoucnost právě v projektu Chromium? Dle slov představitelů firmy je důvodem efektivnější vývoj. Jednoduše řečeno: když společnost v 90. letech minulého století začala psát historii prohlížeče Opera, měl vývoj vlastního jádra smysl, ovšem nyní se jeho vývoj proměnil ve znovuobjevování kola.

Open source projekty Chromium a WebKit prý přinesly rozvoji webových technologií takový „drive“, o kterém se vývojářům při zahájení prací na jádře Presto ani nezdálo. Není tedy prý důvod vyvíjet vlastní jádro a fragmentovat tak zbytečně trh, když jsou tu otevřené projekty respektující webové standardy a aktivně se podílející na přípravě nových webových a obecně i internetových technologií.

Společnost Opera Software tvrdí, že se nyní její vývojáři budou moci zaměřit výhradně na unikátní funkce prohlížeče. Nebudou již muset trávit čas implementací podpory něčeho do vlastního proprietárního jádra, co jiné open source jádro již podporuje. Zlí jazykové ovšem tvrdí, že Opera Software chce ušetřit na vývoji a povozit se na vlně popularity prohlížeče Google Chrome.

Mohou mít a dost možná i mají pravdu, ovšem na obojím není nic nelegitimního. Snížení nákladů je v dnešní době tématem prakticky pro každou (nejen) technologickou firmu. Chromium je otevřený projekt, jehož zdrojový kód je dostupný komukoliv v mezích licence. Opera Software se chová pragmaticky. Sázka právě na Chromium je přitom nanejvýš logická.

Projekt těží z technologické i marketingové podpory Googlu. Zaměřuje se jak na osobní počítače, tak na mobilní zařízení. Prohlížeče, které z něj vyrostou, mají otevření dveře na AppStore, jediný oficiální distribuční kanál aplikací pro iOS. Norský tvůrce prohlížečů stěží donutil Apple vpustit na iOS prohlížeč Opera Mini, který čistě technicky vlastně ani není prohlížečem v pravém slova smyslu.

To Opera Mobile ano, ovšem s jádrem Presto má na iOS dveře zavřené. Stejně jako Firefox se svým open source jádrem Gecko. Prohlížečům, které používají WebKit, ovšem Apple dává zelenou. Příkladem budiž mobilní Google Chrome, Dolphin Browser či Maxthon pro mobilní zařízení. Nezkomplikuje situaci jádro Blink? Podle Googlu  by nemělo, ovšem poslední slovo bude mít Apple.

Rychlá mobilní Opera se zbrusu novým prostředím

Barcelonský Mobile World Congress 2013 přinesl odhalení nástupce dnešního prohlížeče Opera Mobile pro chytré mobily a tablety. Největší evropský výrobce prohlížečů se rozhodl netříštit značku, takže jeho nový prohlížeč pro mobilní zařízení se bude jmenovat Opera stejně jako prohlížeč pro osobní počítače. Podporovat má pouze Android a iOS.

Vývojová verze je zatím k dispozici pouze pro Android. Při práci na nové mobilní Opeře je prý brán větší zřetel na podporu tabletů, kde podle samotných tvůrců prohlížeče měla Opera Mobile rezervy. Byl to jeden z důvodů, proč Opera Software utratil přes 150 milionů dolarů za akvizici společnosti SkyFire vyvíjející stejnojmenný prohlížeč.

Opera Software hodnotí SkyFire jako prohlížeč lépe optimalizovaný pro tablety, takže zkušenosti jeho vývojářů chce nyní sama zúročit. Uživatelské rozhraní prochází zřetelnou modernizací. Lišta se všemi klíčovými ovládacími prvky se přesouvá k hornímu okraji displeje, jak je u moderních mobilních prohlížečů běžné.

Nová Opera pro Android s novým uživatelským rozhraním.

Nad tím obecně ale uživatelé chytrých mobilů s větším displejem už tradičně bědují, protože při úhlopříčce displeje oscilující kolem pěti palců se už horní lišta stává pro palec obtížně přístupná, takže ovládání prohlížeče jednou rukou často není možné. Proto mobilní Opera umožňuje volitelně přemístění ovládací lišty.

V nastavení nové Opery pro Android lze mj. přemístit hlavní ovládací lištu nebo nastavit kvalitu obrázků v Off-road režimu.

Řádek pro zadávání webové adresy a pole webového vyhledávače se spojují do jediného prvku. Ovládací lišta se dynamicky objevuje a skrývá dle potřeby. Reaguje na dotykové ovládání, takže na jedné straně svým skrýváním nabízí více prostoru pro webový obsah, ovšem na druhé straně druhé je k ní stále velmi snadný a přirozený přístup.

Oproti mobilním prohlížečům jako je Google Chrome či Dolphin Browser mobilní Opera nechce kopírovat tabbed-browsing (tj. prohlížení stránek v panelech) z prohlížečů pro osobní počítače. Pro přepínání mezi otevřenými stránkami používá „kolotoč“ s jejich náhledy. Pro dotykové ovládání je to opravdu vhodnější.

Přepínání mezi stránkami v nové Opeře pro Android.

Unifikace uživatelského rozhraní napříč platformami a zařízeními je sice zajímavá myšlenka, ale pro dotykové ovládání je praktičtější koncept, který využívá (nejen) nová mobilní Opera. Ta ostatně bude sázet také na dotyková gesta. Dnes už stará Opera Mobile nezapře, že má kořeny v dobách, kdy představa dotykového ovládání bez stylusu pouze prsty byla přinejmenším odvážná.

Nabídka funkcí se má dále rozrůstat. Například synchronizační služba Opera Link zatím není k dispozici ani pro synchronizaci záložek mezi zařízeními. To se má ale časem změnit. Těžko zatím spekulovat, jaké další funkce přibudou. Opera Software pochopitelně nechce odkrývat všechny karty příliš brzy.

Nová Opera Android zatím nepodporuje synchronizaci.

V aktuální fázi vývoje je nová mobilní Opera pro Android velmi svižný prohlížeč i na nejlevnějších mobilech a tabletech s poddimenzovaným výkonem. V počátcích může těžit z toho, že podporuje Android od verze 2.3 výše, kdežto podobně svižný Google Chrome vyžaduje Android 4.0 a vyšší. Zařízení ze starší verzí systému je přitom mezi uživateli stále dost.

Podle přístupu na Google Play během posledních dvou týdnů k datu 3. června 2013 systém Android 4.0 a vyšší používá již 58,6 % zařízení, ovšem řada 2.3.x je dosud nejrozšířenější s podílem 36,6 %. Podle výzkumu telekomunikační společnosti Ericsson se prodlužuje doba, po které jsou uživatelé ochotni měnit svůj chytrý mobil. Aktuálně je to prý v průměru již 43 měsíců, kdežto ještě v roce 2011 ještě pouze 34 měsíců.

Podpora starších verzí Androidu tak ještě dlouho může být konkurenční výhodou. Zvláště, když výrobci mobilů a tabletů jen velmi neochotně připravují aktualizace pro již prodaná zařízení. Novou verzi systému vnímají jako prodejní argument, takže u novějších modelů přinejmenším aktualizace zdržují (resp. s nimi nespěchají) a své starší modely ignorují, přestože mnohdy hardwarové důvody k tomu nejsou.

Jasná sázka na úsporu přenášených dat

Mobilní Opera obsahuje funkci zvanou Off-road režim. Má návaznost na již dobře známou funkci Opera Turbo, která slibuje rychlejší načítání webových stránek a až 80% úsporu datového provozu. Funkce Opera Turbo známá z prohlížeče Opera Mobile i klasického prohlížeče Opera pro osobní počítače proklamovaných výsledků dosahuje pomocí svých proxy serverů.

Na nich dochází ke kompresi dat, kterých tedy do koncového zařízení míří méně, než je nutné. Obrázky jsou konvertovány do formátu WebP, se kterým již dříve přišel Google jako s údajně datově úspornější náhradou za klasický formát JPEG, která ovšem při větší kompresi má zachovat vyšší kvalitu obrázků. Ohlasy na WebP jsou však zatím spíše rozpačité.

Nová Opera pro Android a její Off-road režim.

Off-road režim umožňuje nastavit kvalitu obrázků (tedy míru komprese), ve které si uživatelé chtějí obrázky stahovat. Časem se zřejmě Off-road režim zaměří i na webové video, protože Opera Software spolu se společností SkyFire získal technologii Rocket Optimizer, která využívá cloudové technologie k datové optimalizaci videa na webu.

Na úsporu datového provozu samozřejmě slyší uživatelé, kteří se u mobilních připojení musí potýkat s velmi těsnými datovými limity. Opera Software ovšem myslí i na hlubší spolupráci s mobilními operátory, s nimiž navazuje partnerství již delší dobu. Operátoři sice chtějí co nejvíce zákazníků, ovšem nelíbí se jim sítě zatěžované datovými přenosy, kterých zákazníci generují stále více.

Podle analýzy společnosti Ericsson [PDF] díky boomu chytrých mobilů a rozvoji LTE se celosvětově mezi prvním čtvrtletím roku 2012 a stejným obdobím roku 2013 objem datových přenosů v mobilních sítích zdvojnásobil. Videopřenosy vzrostly o 60 %. Do roku 2018 se má oproti dnešku objem dat přenesených přes sítě mobilních operátorů zvýšit tucetkrát.

Mobilní operátoři sice mohou zvyšovat kapacitu svých sítí, ale pokud se najde levnější řešení, nebudou určitě proti. Zvláště, když si proti sobě nepoštvou zákazníky, protože ne všude je trh zakonzervovaný. Opera Software zjevně počítá se zájmem o optimalizaci datových přenosů jak na straně koncových uživatelů, tak mobilních operátorů.

Právě mobilní operátoři by mohli být silným strategickým partnerem, kterého evidentně bude potřeba, aby alternativní prohlížeč získal na platformách Android a iOS výraznější tržní podíl. Operátoři mohou prohlížeč Opera podpořit marketingově, ale také jej rovnou mohou nasazovat na prodávané mobily (jejich postavení mezi prodejci mobilů je stále zásadní).

Opera na počítačích: půjde o downgrade?

Aktuálně je ve vývoji nová Opera 15 pro osobní počítače. Návaznost na předchozí verze je ovšem velkou neznámou. Zástupci společnosti Opera Software sice své nevelké uživatelské komunitě přislíbili, že se změny technologického pozadí negativně nedotknou oblíbených funkcí, ale uživatelé právem pochybují. Obávají se, že ve výsledku na místo svého oblíbeného prohlížeče získají Google Chrome, ovšem v jiných barvách.

Taková představa je pro většinu aktuálních uživatelů Opery na osobních počítačích nepřípustná, protože navzdory malému tržnímu podílu má Opera nespočet nadstandardních funkcí. Pokročilé funkce známé z jiných prohlížečů pak až na výjimky zpravidla Opera nabízí v propracovanější podobě. Příkladem budiž tabbed-browsing, který má Opera dlouhodobě nejvyspělejší.

Aktuálně je k dispozici vývojová verze nové Opery 15 pro MS Windows a OS X od Applu. Na základ, který poskytuje Chromium, jsou postupně nabalovány jednotlivé funkce. Až pokrok ve vývoji ukáže, jestli výsledný prohlížeč bude mít blíže k současné tradiční Opeře nebo k browseru Google Chrome. Již nyní se ovšem objevují funkce, které novou Operu 15 odlišují od prohlížeče Googlu.

Samozřejmě je to již zmíněný Off-road režim, který si najde uplatnění i na přenosných počítačích. V zemích s malou penetrací broadbandu pak i na stolních počítačích. Na nové technologické podhoubí je přenášena obrazovka Speed Dial pro rychlý přístup na oblíbené či často navštěvované webové stránky.

Speed Dial v různých podobách během let okopírovali tvůrci řady konkurenčních prohlížečů a některých doplňků pro ně. Opera si však dosud u této pro sebe velmi charakteristické funkce udržovala náskok. Na tom se nic nemění. Opera 15 přináší vylepšenou obrazovku Speed Dial o možnost seskupovat stránky do logických celků tvořících jakési složky.

Opera 15: obrazovka Speed Dial se seskupováním stránek

Obrazovka Speed Dial se nově rozrůstá o nové stránky. Vedle klasické rychlé volby přibyla nová stránka agregující lokální zpravodajství a pak také stránka, na kterou si lze jednoduše kliknutím na symbol srdíčka v adresním řádku uložit webovou stránku, ke které se chce uživatel později vrátit. Nemusí mu tak překážet mezi otevřenými listy (panely) a neztratí se mezi záložkami.

Opera 15: agregované zpravodajství na obrazovce Speed Dial

K dispozici je nadále podpora ovládání prohlížeče pomocí gest myší, byť zatím ve zjednodušené podobě. Počítá se s podporou rozšíření včetně speciálních rozšíření pro obrazovku Speed Dial. Časem bude zařazena i synchronizační funkce Opera Link, která pravděpodobně nabídne širší okruh dat, které bude možné synchronizovat.

Oproti prohlížeči od Googlu nová Opera 15 „neschovává“ volby týkající se soukromí a bezpečnosti až do pokročilého nastavení. Aktivní je podpora hardwarové akcelerace, kterou původní Opera podporuje pouze experimentálně. Není tajemstvím, že s jejím odladěním pro běžné použití měli vývojáři Opery navzdory velkoústým prohlášením problémy. Teď získali hotové a osvědčené řešení.

Opera 15: možnosti nastavení s aktivní hardwarovou akcelerací

Zachována zůstává podpora lehkých motivů vzhledu. Rozšíření a vzhledy bude Opera nadále nabízet na stránkách vlastního portálu. Rýsuje se pokročilejší správce stahování. K zadávání vyhledávacího dotazu nově slouží jen adresní řádek, ovšem uživatelé si přesto mohou jednoduše přepínat mezi vyhledávači prostým klikáním na jejich ikony.

Opera 15: vyhledávání na webu a přepínání mezi vyhledávači

Zatím chybí nějaký bonus v oblasti tabbed-browsingu, ale co není, může být. Dosud totiž není stoprocentně známo, jaké funkce Opera postavená na nových základech převezme ze své dosavadní éry. Z absence či podoby funkcí ve vývojové verzi je proto předčasné dělat dalekosáhlé závěry. Jisté ale je, že dříve integrovaný e-mailový klient s RSS čtečkou bude nově samostatným produktem.

To ale nemusí být nutně špatná zpráva. Alespoň Mozilla Thunderbird získá nějakou vážnější konkurenci mezi bezplatnými e-mailovými klienty, když Microsoft s největší pravděpodobností brzy pohřbí svůj desktopový Windows Live Mail. Ovšem záleží na úhlu pohledu. Někteří uživatelé nedají dopustit na synergii webového prohlížeče s e-mailovým klientem.

Na druhou stranu ale nelze zapomínat, že Mozilla uspěla se svým produktem až když webový prohlížeč a e-mailového klienta rozdělila do dvou jednodušších programů. Namísto Mozilla Suite tak vznikly dnešní programy Mozilla Firefox a Mozilla Thunderbird. Na tradici Mozilla Suite má navazovat SeaMonkey, ale jeho tržní postavení je bezvýznamné.

Internet Explorer již také dlouhá léta není šířen v balíčku s e-mailovým klientem, ovšem to je trochu něco jiného, protože Internet Explorer a někdejší Outlook Express vždy byly samostatné programy, které se společně pouze šířily. Co se týče funkcionality klasické RSS čtečky, tak prohlížeče Mozilla Firefox a Google Chrome se prosadily i bez ní.

Opera (resp. konkurence) je na trhu potřebná

Význam dalšího osudu prohlížeče Opera není radno podceňovat. Mezi pěti nejrozšířenějšími prohlížeči šlo dosud o jeden ze dvou nezávislých prohlížečů. Internet Explorer je pevně svázán jen se systémy od Microsoftu. Safari zase se systémy od Applu. Google Chrome jako nezávislý prohlížeč nelze také vnímat vzhledem k tomu, že Google má svůj hlavní byznys stále ve webovém obsahu.

Zbývá tedy Opera a Firefox, ovšem o nezávislosti Firefoxu lze právem pochybovat. Není tajemstvím, že pro Mozillu je hlavním zdrojem financí spolupráce s Googlem. Jelikož její parametry zůstávají neveřejné, logicky se objevují různé spekulace. Například při posledním vyjednávání o prodloužení spolupráce si měl Google údajně vydupat, že bude mít exkluzivní postavení ve všech jazykových mutacích.

To dříve neměl, pročež třeba Firefox v ruštině nabízel jako výchozí vyhledávač lokální Yandex. Ovšem později Mozilla oznámila, že jej nahradí Google, což se také stalo. Konspirační teoretici dále poukazují na skutečnost, že již dlouho nebylo slyšet o myšlence multifunkčního vyhledávání, kdy při zadání jednoho vyhledávacího dotazu bude možné přecházet mezi výsledky různých vyhledávačů.

Takovou funkci dlouhodobě nabízí Maxthon, ovšem figurovala i mezi plány pro Firefox. Googlu by se jistě nelíbilo, že by Firefox umožnil nejen přímo srovnávat výsledky vyhledávání obecných webových vyhledávačů, ale zároveň by uživatele přiváděl mnohem jednodušeji i na specializované webové vyhledávače, které se Google snaží vytlačovat z trhu, seč mu síly stačí (viz aktuálně vyhledávání zboží).

Samozřejmě nevíme, do jaké míry Google promlouvá do vývoje Firefoxu, popřípadě jestli vůbec. Nicméně není od věci mít na trhu vyspělé alternativy. Konkurence je vždy prospěšná. Že se dosud Opeře nepodařilo oslovit větší procento uživatelů osobních počítačů, neznamená, že při nějaké zásadní změně na trhu nemůže v budoucnu přijít její chvíle. Internet Explorer se také svého času zdál neporazitelný…

Věříte, že reset vývoje Opeře prospěje?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).