Změn v metodice je celá řada a dotýkají se prakticky všech aspektů měření. Mezi těmi, které patří mezi nejdůležitější pro uživatele, nalezneme nové pojetí a konstrukci panelu (kombinace softwarového a pop-up panelu), využití další podkladové studie (SEKV), nový strukturální výzkum, větší univerzum, nové rychlejší a uživatelsky přívětivější OLA (online aplikace pro prohlížení výsledků) či alternativní formát .gem souborů pro měsíční výsledky. Do změn by se také dala započítat přítomnost doménového filtru, který je v provozu již od prvního ledna 2009 a nový nástroj URL masky, který slouží k definici sekcí jednotlivých serverů. Pojďme se ale nyní raději podívat na jednotlivé změny trochu více podrobně.
První, co nás v tomto ohledu zajímalo, byla dlouhodobě diskutovaná obtížná srovnatelnost výstupů z Google Analytics s čistšími výsledky Netmonitoru. Vypořádává se nová koncepce metodiky měření i s tímto aspektem? Google Analytics s NetMonitorem rozhodně porovnatelný je. Konkrétně v oblasti ukazatelů zobrazení (pageviews), cookies (Unique Visitors v GA), návštěv (visits). Nicméně primárně reportovaný ukazatel NetMonitoru v GA, kterým je počet reálných uživatelů (RU), počítán není, a je rozhodně neporovnatelný (např. v oblasti sezónních vlivů) s cookies,
říká Jan Walter, ředitel Internetové sekce společnosti Mediaresearch. Zároveň ještě dodává: Domníváme se, že parametr RU je z hlediska mediálních analýz a mediálního plánování nezastupitelný.
Stará a nová data
Budou ve výstupech nějak oddělená data, získaná starou a novou metodikou? Nebudou se moci výsledky vzájemně zkreslovat? To je poměrně zásadní otázka, Walter na ni odpovídá následovně: Pro data od 1. března 2009 dochází v produkční den za březen (27. dubna 2009) k přechodu na novou metodiku. Data starou metodikou nebudou nadále vůbec produkována,
prohlašuje dále ředitel Internetové sekce společnosti Mediaresearch.
Souhrn novinek (zdroj: SPIR, Mediaresearch)
Nová koncepce panelu
Poměrně klíčovým strategickým prvkem je nová koncepce panelu. Jakým způsobem v rámci nové metodiky vlastně funguje? Nově postavený panel by se měl lišit od původního konceptu tím, že se neopírá pouze o jednu metodiku sběru dat, ale pracuje se dvěma nezávislými zdroji, které se vzájemně doplňují. Ten první využívá především softwarových respondentů (s instalovanou měřící aplikací netSoftware), kteří jsou doplněni vhodnou částí pop-up panelu (stávající panel), aby byly splněny striktní normy – kritéria reprezentativity, vyplývající i z nové podkladové studie SEKV (Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum). Hlídání norem je druhým nejdůležitějším novým rysem nové koncepce,
říká Walter.
Nová aplikace NetMonitoru (zdroj: SPIR)
Jak vypadá nové OLA, k čemu je dobrý doménový filtr a URL masky
Jaký je smysl a princip fungování doménového filtru a URL masky? Smyslem doménového filtru je očišťovat měření o požadavky z domén mimo primárně měřenou doménu druhého řádu. Traffic, naměřený skripty patřícími doméně x.cz při umístění na doméně y.cz, není do výsledků zahrnut. Poddomény vyšších řádů (y.x.cz) jsou v pořádku. To celé pak přispívá k transparentnosti výsledků,
tvrdí Walter.
Oproti doménovému filtru, který běží již od ledna, představuje URL masky zcela nový nástroj. URL masky bylo vytvořeno kvůli dlouhodobému požadavku na definice sekcí serverů, ke kterému bylo nutno přistoupit kvůli použití SW panelu. Tento nový způsob definice přesouvá informaci o definici sekcí na stranu realizátora výzkumu, což stejně jako doménový filtr zprůhlední členění sekcí,
vysvětluje dále.
V tento okamžik se jedná zejména o zpřístupnění agregací na úrovni kategorií, provozovatelů, packů,komentuje otázku Walter.
Nový interface Gemius Trafic (zdroj: SPIR)
Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum (SEKV)
Důležitou součástí metodiky je také tzv. Strukturální exkluzivní kontinuální výzkum, zkráceně SEKV. Smyslem SEKV je sběr informací o chování internetové populace v ČR. Projekt se snaží identifikovat charakteristiky, ovlivňující chování na Internetu (zejména strávený čas) a na základě toho stanovuje normy, které musí nový panel splňovat, aby byl skutečně reprezentativní. Jak je nový strukturální výzkum koncipován a jakým způsobem došlo k rozšíření univerza? Jako podkladovou studii, popisující základní strukturu internetové populace, použije nově NetMonitor s přechodem na novou metodiku Kontinuální výzkum TVmetrového projektu, což je face2face výzkum, podložený vysoce kontrolovaným adresním výběrem a probíhající v 10 vlnách ročně. Univerzum internetové populace je rozšířeno ze sledované věkové skupiny 12–79 na 10+
, vysvětluje Walter.