O prodeji brněnské CPress Media se spekulovalo delší dobu a již několik měsíců jsme zaznamenávali pokusy prodat tu menší část, tu větší část jejich vydavatelských aktivit. My jsme počátkem května informovali, že nejžhavějším kandidátem je Mladá fronta. A tak se i stalo. Mladá fronta ve čtvrtek 24. června potvrdila, že „ve spolupráci s finančními partnery pracuje na restrukturalizaci společnosti CPress Media, a. s. a od 1. července 2010 spravuje veškeré weby a časopisy a zajišťuje prodej inzerce“. Co to znamená, si povíme později.
Rekapitulace
Připomeňme si: CPress Media je vydavatelství vlastněné fondem Riverside (skrze kyperskou společnost Tetricus), vydává třináct webových titulů a devět papírových magazínů především se zaměřením na výpočetní techniku. Na společnosti může být pro pamětníky matoucí, že kdysi existoval „jeden Cpress“, tedy konglomerát knižního, časopiseckého, webového vydavatelství a internetových obchodů i služeb. Ten vznikl v roce 1994 ještě jako společnost s ručeným omezením, jeho zakladateli byli Jiří Hlavenka, Kateřina Dubská, Petr Samšuk, Tomáš Baránek a Rudolf Volný. Pak vzniká stejnojmenná akciová společnost, která aktivity „eseróčka“ přebírá a následují i změny v podílech. V roce 2000 kupuje polovinu Computer Press a.s. americký soukromý investiční fond Bancroft. O čtyři roky později se společnost štěpí na CP Books a.s. (zajišťuje knižní segment), Computer Press Media a.s. (časopisy) a Vltava Stores a.s. (zahrnuje InternetShops a CP Internet). V dubnu 2005 si provozovatele internetových obchodů Vltava Stores kupuje The Genesis Private Equity Fund a fond Riverside kupuje 75 % ve zbývajících dvou společnostech včetně webových médií (společnost CP Books tak existovala právně jen deset měsíců). Zbývající čtvrtinový podíl zůstává Jiřímu Hlavenkovi. V roce 2008 přichází další restrukturalizace financí, kdy už téměř všechny akcie patří Riverside, který z firmy Computer Press vyděluje CPress Media a.s. (Internet a časopisy) a firmě ponechává vydávání knih. A zároveň s tím snížil základní jmění na polovinu. Jak vidno, máme tu celou plejádu firem, z nichž některé jsme si ani nepředstavili. Podstatné je, že transakce se týká CPress Media a.s., tedy společnosti vlastněné fondem Riverside (přes společnost Tetricus).
Od roku 2008 se Riverside snažil jednotlivé části firem rozprodal. Ještě v roce 2008 intenzivně jednal například s mediální skupinou MAFRA, ta ale od prodeje ustoupila spolu s tím, jak přicházela krize a firma přehodnocovala svoje investice. Ještě v roce 2008 udával znalecký posudek účetní hodnotu společnosti 125 milionů Kč a Riverside chtěl částku pohybující se kolem půl miliardy korun. Kupce však nenašel.
Kdo za situaci může?
O nedobré kondici vydavatelství Cpress jste se mohli na stránkách Lupy dočíst již dříve a to ve dvou rozhovorech jeho někdejších čelních představitelů v roce 2006 a o dva roky později:
Kupcem je Mladá fronta
Na konci loňského roku Riverside znovu zintenzivnil jednání s potenciálními zájemci, z nichž nakonec rychle vykrystalizovala Mladá fronta jako jediný vážný zájemce. Ještě koncem loňského roku se požadovaná částka pohybovala na polovině částky z roku 2008, pak ale šla rychle dolů. Auditor Ernst and Young považoval ve své zprávě o finančních výsledcích Cpress Media zdůraznit: Tato skutečnost naznačuje, že společnost nemusí být schopna pokračovat ve své činnosti,
k čemuž se management společnosti vyjádřil tak, že jedná s úvěrující bankou o zajištění dalšího financování společnosti. Problém byl v tom, že úvěry nepřicházely a Riverside už neměl v úmyslu dále CPress Media finančně dotovat a přidávat ke ztrátě (CPress Media nebyla za celou dobu své existence nikdy v zisku) další odepsané peníze. Bylo rozhodnuto: buďto v nejbližší době dopadne jednání s Mladou frontou, nebo bude nutné urychleně odprodat některý fungující projekt, seškrtat náklady a hledat dál.
Nakonec vsázka na Mladou frontu vyšla, i když, jak se to vezme. Ačkoliv podrobnosti o prodejní ceně ani jedna ze zúčastněných stran, jak už to tak bývá, nezveřejnila, podle důvěryhodných zpráv lidí obeznámených s transakcí šlo o překvapivě nízkou cenu v úrovni spíše desítek, než stovek milionů korun. A podle toho by se zdálo, že CPress Media to mělo s penězi už opravdu nahnuté, nebo Riverside zkrátka chtěl prodat za každou cenu.
A tady se můžeme vrátit k prohlášení Mladé fronty, že ve spolupráci s finančními partnery pracuje na restrukturalizaci společnosti CPress Media, a. s. a od 1. července 2010 spravuje veškeré weby…
Očekávali bychom, že Mladá fronta Cpress Media jednoduše koupí a sloučí jej se sebou nebo nechá fungovat samostatně. Je tomu ale jinak, na jednu stranu zajistí sama provoz webů a časopisů a na straně druhé se bude podílet na restrukturalizaci CPress Media. Což odpovídá zprávám od zaměstnanců CPressu, kteří dostali výpověď v CPressu a novou pracovní smlouvu s Mladou frontou. Zdá se, že v CPressu je dost účetního nepořádku na to, aby si ho Mladá fronta chtěla vpustit do svého účetnictví, podle našich informací součástí kupní ceny je také umoření dluhů CPress Media, kterých zůstalo dost. Pokud by jejich výše přesáhla určitou domluvenou úroveň, bude to už problém Riverside. To vše jsou ale jen spekulace v rámci kusých publikovaných informací.
Co z toho bude mít Mladá fronta?
Mladá fronta měla ještě v počátku roku 2009 návštěvnost svých webů zhruba stejnou, jako větší weblog. Rychlost nabrala v létě, kdy přibrala do auditu recepty.cz, v létě 2009 pomohl také cestovatelský projekt Orbion (zakoupený s Recepty.cz v roce 2009) , pro nějž je léto tradiční spičkou, pak přibyly ženské servery Dáma a Maminka, které jdou rychle nahoru. Zatímco v lednu 2009 měly weby Mladé fronty souhrnnou návštěvnost pod 130 000 unikátních uživatelů (RUest), o rok později jsou přes 680 tisíc uživatelů a v březnu 2010 se pohybovaly mírně pod milionovou hranicí. To je úctyhodný růst, který podpořily akvizice „drobnějších webů“ (Recepty, Dáma, Orbion) a nakonec i vývoj webů vlastních, jako je server o hubnutí Fitweb nebo Sedmička.cz zahrnující vlastní papírové periodikum.
Cpress Media se pohybovala v dubnovém NetMonitoru nad hranicí jednoho milionu reálných uživatelů se servery MobilMania, Živě, Ženy, Doupě, Autorevue, FinExpert a AbecedaZahrady, kde největší část návštěvnosti dělají MobilMania a Živě (ty menší nejsou v NetMonitoru zahrnuty). Do toho jsou tu časopisy, z nichž nejznámější je Computer a Mobility.
Graf návštěvnosti CPress Media, Mladé fronty a ilustračně iDnesu. Podle odhadů může spojením návštěvnosti CPM a MF dosáhnout cca 1,7–1,8 milionů reálných uživatelů.
Mladá fronta tak může ještě letos atakovat dvoumilionovou hranici, pokud se jí podaří rychlé a relativně bezbolestné zakoupených médií. tím by předběhla Tiscali i Sanomu a dostalo se na pomezí CET21 (2,3 milionu) a tím i mezi pět nejvýznamnějších českých internetových vydavatelů: po Seznamu, Mafře, Centru a CET 21 / Nově. A to je to, oč tu běží.
Druhá věc, o kterou běží, jsou příjmy z reklamy. O ty především, ačkoliv návštěvnost je jednou z cest k nim. Nikoliv ovšem jedinou, jak se CPress již v minulosti poučil. Prodej reklamy byl totiž v posledních letech velkou slabinou CPressu. Firmě chybělo silné jméno obchodního ředitele a inzerci prodávala především z Brna, tři lidi měla v Praze a to byl špatný poměr. I proto už firma nehrála na trhu s internetovou inzercí takovou roli, jaká by jí vzhledem k návštěvnosti přináležela.
Jinak je na tom Mladá fronta. Ta si v průběhu posledního roku postavila větší tým prodejců reklamy a rychle roste. Pokud se podíváme do výnosů z reklamy podle AdMonitoru, Mladá fronta je už v současné době na čtvrtém místě. Absolutní čísla jistě nesedí, ale pořadí bude realitě blízké. Přidat to portfolia velké weby (a časopisy), které se nepřekrývají se stávajícími médii, bude pro Mladou frontu příležitost, jak se stát plnoformátovým inzerentem, ne jen sbírkou oborových periodik.
Co bude dál s CPress Media
Podle neoficiálních informací přistoupila Mladá fronta ke zrušení časopisů, které byly dlouhodobě nerentabilní. Neměly dostatečný náklad nebo zajištěné inzerenty, často obojí. Největší škoda asi bude telekomunikačního Connect!, který pro odborníky na trhu nemá vlastně náhradu, pravda také ale je, že v tomto segmentu již dříve několik magazínů zašlo na nezájem inzerentů a nakonec i čtenářů. Totéž čeká Computer Design, Pojď si hrát a Osobní finance. Naopak ostatních časopisů jako Computer nebo Mobility se rušení neplánuje, vždy ale půjde o finanční výsledky.
Změny v redakcích se budou odvíjet od výše uvedeného. Redakce stávajících webů a časopisů zůstanou zachovány, jen novým zaměstnavatelem bude Mladá fronta a redakce se přestěhují do brněnské redakce Mladé fronty. Beze změny má být situace u obchodníků, kteří přejdou pod brněnskou nebo pražskou Mladou frontu.
Vzhledem k tomu, že většina médií MF a Cpressu se nepřekrývá, nebude třeba řešit, jak slučovat redakce, navíc redakce jsou v rámci MF již nyní dost samostatné, takže ani tady se žádné větší změny nečekají.
A co bude změna znamenat pro český internetový trh? Tak především vznik vlivného a velkého mediálního domu, který tu ještě před rokem nebyl a u kterého se ještě ke všemu ani neví, komu patří a kdo za ním stojí. Změna uskupení sil snad bude pro ostatní společnosti inspirací, anonymita majitelů Mladé fronty pak spíše výzvou pro trh i firmu samu, jak s ní naloží.