Milionovou pokutu pro UPC potvrdil soud. Firma mlžila o zdražení

14. 8. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Mlžení kolem zdražení cen za připojení a pronájem modemu a zpoplatnění nájmu settopboxů v květnu 2012 se kabelovému operátorovi nevyplatilo.

UPC v květnu 2012 zvedlo ceny za používání kabelového modemu i za své datové balíčky (u některých zároveň zvedlo rychlosti, u jiných jen cenu). Navíc začalo vyžadovat platby za využívání set-top-boxu. Firma ale o zvednutí cen mlžila – viz UPC, podle zákazníků, navýšilo ceny, o pronájem modemů. Tvrdí, že nikoliv

Navíc zákazníkům nesdělila, že mají vzhledem ke zhoršení smluvních podmínek právo odstoupit od smluv bez sankcí. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ji za to „odměnil“ pokutou ve výši 1 milion Kč.

UPC se sankcí nesouhlasilo a případ tak doputoval k Městskému soudu v Praze. Ten podle červencové monitorovací zprávy ČTÚ stížnost firmy na pokutu odmítl (spis. značka 5A 78/2013). ČTÚ k tomu podotýká:

Operátor se v žalobě bránil argumentací, že nejde o zhoršení postavení účastníka, pokud ten (při zachování poměru cena/výkon) dostává několikrát vyšší rychlost připojení za mnohem nižší cenu. Podle rozsudku tato argumentace neobstojí. Nelze totiž automaticky předpokládat, že všichni zákazníci preferují rychlost připojení nad jeho cenou, a tedy obhajovat jednostranné zvýšení ceny s poukazem na případný nárůst rychlosti.

UPC pokutu zaplatilo už v roce 2013. Podle mluvčího Davida Frodla firma bude respektovat rozhodnutí soudu a neplánuje další kroky. „Obecně naše společnost vyvodila z rozhodnutí taková opatření, abychom naše zákazníky o každé změně informovali co nejúplněji, a to včetně práva na ukončení smlouvy, pokud toto právo se změnou souvisí,“ dodává Frodl.

Bude UPC nějakým způsobem odškodňovat klienty, které svým postupem v minulosti poškodila? „Postup týkající se případných kompenzací v tuto chvíli zvažujeme, nicméně každý případ budeme posuzovat individuálně,“ říká mluvčí.

MM 25 baliček

Nejde přitom o první pokutu, kterou ČTÚ kabelovému operátorovi udělil. Další milion zaplatil za to, že v letech 2011 a 2012 zákazníkům nabízel balíčky s cenou, „která platí napořád“. „Napořád“ ovšem vydrželo jen do prvního ledna 2013. I proti této pokutě se UPC odvolalo, nakonec ji ale zaplatilo.

Ve prospěch operátora naopak skončilo vyšetřování podmínek při předčasném ukončení termínované smlouvy. Přestože při něm může zákazník, který je u UPC delší dobu, zaplatit více, než klient, který si službu objednal teprve nedávno, UPC podle ČTÚ neobchází zákony.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).