Hlavní navigace

Koupí Český Telecom Atlas?

15. 1. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Prodej portálu Atlas je věčným evergreenem českého Internetu a "zaručená" zpráva prosákne prakticky co 14 dnů. Jednání s Českým Telecomem ovšem vypadají vážně -- když se za cenu masivních investic do marketingu nepodařilo prosadit Quick, "zaretušuje" se to nákupem Atlasu. Otázkou zůstává, zda se nebude opakovat debakl s akvizicí M.I.A.

Prodej portálu Atlas je věčným evergreenem českého Internetu. První spekulace na toto téma se tuším objevila v dubnu loňského roku (tj. přibližně rok po vstupu investora II. Epic Holding) v časopise Ekonom a počínaje tímto okamžikem nějaká ta „zaručená“ zpráva prosákne co 14 dnů. Donedávna těmto dohadům zdatně sekundovaly úvahy o odchodu firmy Microsoft ze společného podniku MSN.Atlas, ale protože Microsoft nakonec skutečně sbalil kufry a odešel (viz Atlas: Slunce českého Internetu?), mohla většina zainteresovaných konečně popustit uzdu fantazii naplno. Lidové rčení však říká, že na každém šprochu pravdy trochu. A tak aniž by stačila zaschnout barva na čerstvě vyvedeném sluníčku v logu Atlasu, objevuje se informace, která nabírá o poznání realističtější obrysy, než všechny předchozí – zájemcem o koupi Atlasu totiž tentokráte není nikdo jiný, než společnost Český Telecom.

Když byl André Frans Bessel Kok, zástupce generálního ředitele Českého Telecomu, požádán redaktorkami Zpravodaje Českého Telecomu (09/2000), aby nahlédl do křišťálové koule budoucnosti telekomunikací, mj. řekl: „Pokud jde o telekomunikace, tak tady budeme svědky konvergence (…). Mimo jiné i s médii, protože média zajišťují informační obsah, který potřebujeme, aby naše služby lidé využívali.“ Ba, ba, moudrá slova. Škoda, že je Český Telecom neměl na paměti, když se rozhodl neuzavřít partnerství s vydavatelstvím MAFRA a raději koupit mediální agenturu M.I.A. s pestrým obsahovým zázemím. Zřejmě byl přesvědčen, že dokáže zbořit mýtus, že telekomunikační společnosti nerozumí médiím a naopak a vyrobit si za levný peníz obsah sám. Nezdařilo se a výsledek jeho snažení – portál Quick – se přes krvavé investice do marketingu nikdy neprosadil. Následuje druhé podání.

Jednání mezi II. Epic Holding a Českým Telecomem nikdo nechce komentovat, což je vzhledem k objemu obchodu pochopitelné. Petr Toman, II. Epic Holding (stejně jako Pavel Sodomka, Atlas), pouze připustil, že tato jednání probíhají a konkrétní dohoda dosud nebyla podepsána. II. Epic Holding sice tvrdí, že má na koupi Atlasu vyjma Českého Telecomu ještě několik dalších zájemců, osobně ale beru tuto informaci s rezervou, protože na trhu není příliš hráčů, kteří by si mohli dovolit obdobnou (rizikovou, viz dále) investici. Konkrétně vyjádřit se nechtěl ani Český Telecom. Ovšem podle neoficiálních zdrojů z Českého Telecomu – asi jste tušili, že to napíšu – se celá záležitost považuje víceméně za uzavřenou, nenastanou-li nepředpokládané okolnosti. Formálně by celá transakce měla proběhnout koncem jara. Pokud se tak stane, bude to ve stojatých vodách českého Internetu skutečně událost.

MMF24

Na celé záležitosti by vydělal především II. Epic Holding. Investor obyčejně prodává projekt až v okamžiku, kdy se jej podaří dovést do černých čísel – II. Epic Holding se o to v Atlasu sice zaváděním nejrůznějších opatření několikráte pokoušel, ale bez zásadního úspěchu – tentokráte se však zřejmě podařilo najít někoho, kdo tento „vysavač na peníze“ koupí (důvodů tohoto stavu je povíce, například dřívější exkluzivní smlouva s mediální agenturou ARBOmedia, která nesplnila očekávání apod.). Ani Atlas jako takový by ovšem nezůstal zkrátka, neboť Český Telecom ho rozhodně nekupuje s úmyslem jej zavřít a před Atlasem by se tak mohly otevřít netušené možnosti, které by mu poskytly další arzenál v boji s konkurencí (představovanou v tomto případě portály Centrum a Seznam) – kupříkladu masivní offline marketing, jenž si ostatní nemohou dovolit, nebo alespoň nikoli v takové míře.

Zde musí následovat logická otázka – co by se v takovém případě stalo s Quickem? Odpověď je prostá: parádním číslem celého výstupu by mělo zrušení značky Atlas a její nahrazení značnou Quick. Ač to na první pohled vypadá šíleně, nápad má racionální pozadí. Český Telecom by před svými akcionáři jen obtížně obhájil debakl spojený s nákupem M.I.A. (jenž je po celou dobu své existence ve ztrátě) a desítky milionů utopené za propagaci Quicku, takže bude nejlepší udržovat obojí při životě nejnutnějšími prostředky a nakonec „zaretušovat“ kupříkladu právě nákupem Atlasu. Problémem je, že Atlas v tomto ohledu představuje mírné dejá vu – rizikovou investici, protože se stejně jako M.I.A. nachází ve ztrátě, takže je otázkou, zda se Českému Telecomu povede překlopit jej do černých čísel, když se mu to v předchozím případě nepovedlo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).