Ladislav Šolc: Kdo ještě nenaskočil na cloud, tomu ujíždí vlak

6. 6. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Šéf Microsoftu Satya Nadella. Autor: Jan Sedlák
Šéf Microsoftu Satya Nadella.
Mainstream Technologies uvádí, že má v Česku nejvíce projektů postavených na cloudu Microsoft Azure. Kdo nezačal, už to nemusí stihnout, říká šéf firmy.

Když jsem zhruba před třemi lety byl na jednom z posledních velkých vystoupení Steva Ballmera jako šéfa Microsoftu, zrovna se začínalo mluvit, že je třeba se hodně zajímat o cloud. Ballmer na konferenci v Houstonu, kam se sjely tisícovky partnerů, kteří Microsoftu přináší přes 90 procent peněz, argumentoval, že s cloudem porostou minimálně dvakrát rychleji.

Tehdy to ještě mnohým z těchto partnerů připadalo dost přitažené za uši a ne všichni se chtěli hned novou cestou hnát. Ovšem s tím, jak Satya Nadella začal celý cloudový trend akcelerovat, se celá oblast, zdá se, posouvá.

„Společně s pár dalšími partnery Microsoftu jsme v Česku začali prošlapávat cloud. Byla to součást filozofie, se kterou jsme firmu zakládali, a sice zaměřit se na vlnu pionýrských služeb. Vyplatilo se nám to. Máme teď nejvíce cloudových projektů v Česku postavených na Microsoft Azure,“ říká pro Lupu šéf společnosti Mainstream Technologies Ladislav Šolc, který zároveň Azure považuje za největší public cloud u nás.

Do cloudu už nyní naskakují i ti partneři, kterým se předtím moc nechtělo. „Ovšem myslím si, že těm, kteří nebyli připraveni, už ujíždí vlak,“ říká Šolc.

Jiné hodnocení zákazníků

Mainstream v loňském roce vygeneroval obrat kolem 102 milionů korun, přičemž vše bylo ve službách. Asi 65 procent z toho sice stále tvoří tradiční on-premise licence a projekty, cloudové číslo se ale rychle posouvá.

„Obecně se snažíme zákazníky dostávat na cloud. Nejde nám o krátkodobé vyšší zisky postavené na licencích, ale spíše na cloudu stavět dlouhodobou strategii,“ vysvětluje Šolc.

S oblaky se mění také to, jak se přemýšlí o zákaznících. „Dnes se zákazník hodnotí podle toho, kolik spotřebuje, ne kolik má lidí a strojů,“ přibližuje šéf Mainstreamu. I menší firma může v cloudu spotřebovávat více, než ta větší. Mainstream má například z pohledu čísel mezi deseti největšími zákazníky softwarovou firmu o dvaceti lidech.

Největší část cloudového byznysu Mainstreamu, podobně jako u dalších partnerů, stále pochází z infrastruktury (IaaS). Další fáze rozvoje byznysu je tradičně PaaS a hodně může začít rezonovat to, čemu Satya Nadella říká „data culture“, kultura dat. Jde o kombinaci služeb v cloudu zaměřených na zpracování dat, strojové učení, AI a tak dále.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Česko je tady ale hodně na začátku. Partneři Microsoftu včetně Mainstreamu například s Azure ML (machine learning) hlásí pouze první pokusy se zákazníky, které navíc často nebyly dotaženy do konce. „Ale uvidíme. Změny jsou dnes velice rychlé. To, co dříve trvalo pět let, dnes trvá dva,“ říká Šolc. „My teď rozhodně v cloudu chceme dělat IoT, big data, Hadoop a další. Zajímavá bude i cloudová bezpečnost.“

V době, kdy trh začíná cloud akceptovat, je čas zkusit expanzi. Mainstream Technologies, kteří mimochodem byli vyhlášení jako nejlepší partner Microsoftu v Česku, letos chtějí rozjet Slovensko. „Letos bude taková akviziční perioda a uspět chceme právě s cloudem.“ V rozjezdu jsou i projekty v českých regionech, kde jsou v případě Microsoftu tradičně silní partneři typu AutoCont a spol.

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).