Google+ je s námi déle než rok a podle aktuálně ohlášených výsledků má asi 400 miliónů registrovaných uživatelů, což by jej řadilo k největším sociálním sítím vůbec (konkrétně na čtvrté místo po Facebooku, Twitteru a čínské Qzone). Problém je trochu v tom, že uživatelem Google Plus se stává kdekdo – od uživatelů Gmailu, Picasa i dalších služeb, které se nějakým způsobem integrovaly do celkového ekosystému Plus.
Google od počátku tvrdil, že nestaví sociální síť v tom slova smyslu, jak ji chápe Facebook či Twitter, ale že se bude snažit o vlastní, originální přístup, což do velké míry plní. Zatímco například Facebook usiluje o co možná největší univerzálnost, Google se snaží o naplnění dvou cílů.
Předně je to budování ekosystému, na kterém budou stát další aplikace. Důkazem je způsob, jakým probíhá jeho integrace s dalšími službami – ať již jde o Gmail, který převzal možnosti kruhů a je propojený přes Talk, nebo třeba kalendář s pokročilou možností organizace a sdílením informací a fotografií z party či setkání. Tato vrstva funguje Google+ relativně stabilně a dobře, protože zvyšuje možnosti efektivní komunikace a rozšiřuje tak možnosti jednotlivých nástrojů.
Foto a video
Druhou vrstvou je ona sociální síť ve vlastním slova smyslu. Google poměrně racionálně usoudil, že na jednu stranu musí určité klasické sociální prostředí vytvořit, ale že na něm také musí vybudovat funkcionalitu, která by přilákala konkrétní uživatelské skupiny.
Z tohoto důvodu se rozhodlo vedení Google pro integraci Picasa Web Album právě do Plus. V online prostředí je možné sdílet snímky ve vysoké kvalitě a jsou to právě fotografové či lidé, kterým na kvalitě snímků záleží, kdo Plus od počátku intenzivně vyhledává. Také proto je koupě online editoru Picnik jako velice dobrým a promyšleným krokem, protože umožnila relativně dobrou amatérskou editaci snímků přímo v okně prohlížeče. Řada běžných uživatelů tak může zapomenout na klasické instalované nástroje a vše si upravit právě v něm. Množství zábavných filtrů, ale také základní spektrum nástrojů pro seriózní práci z něj dělá jeden z nejlepších nástrojů svého druhu vůbec.
Podobně bychom mohli říci, že se Google snaží pracovat s lidmi, které zajímá video, jen jim (zatím) místo Plus dává k dispozici jinou silnou značku – YouTube. Tento server dnes už není pouze amatérskou záležitostí a funguje na něm řada zajímavých komerčních projektů. Ostatně Plus se svými hangouty možná začíná do zelí YouTubu lézt.
Ubývá aktivních uživatelů?
Pokud jde o v úvodu uvedená čísla návštěvnosti, je důležité především to druhé – 100 miliónů uživatelů, kteří se na síť přihlásí alespoň jednou měsíčně, ať již prostřednictvím webu nebo mobilního telefonu. Velkou výhodou Google je skutečnost, že právě s mobilními uživateli umí (na rozdíl od konkurence) dobře pracovat a ekonomicky z nich profitovat.
Aktuální data není vůbec snadné získat. Známou informací je, že v létě, kdy měl Plus 250 milionů aktivovaných profilů, jich 150 milionů použilo síť alespoň jednou měsíčně a 75 milionů denně. Průměrná doba strávená na Plus byla 12 minut za den, což není moc, ale také ani málo.
Zajímavé je, že podle těchto čísel s rostoucím celkovým počtem uživatelů klesá počet těch aktivních. Z toho lze předpokládat také to, že celková doba, kterou uživatelé v průměru na síti stráví, bude také klesat. Tento nepoměr může být ale zapříčiněn tím, že do statistik se vůbec poprvé započítává služba izolovaně a ne v kontextu dalších aplikací, kde ji lidé často užívají zcela nevědomky. Mělo by tedy jít o skutečné uživatele. Právě různá manipulace s čísly činí nějakou hlubší analýzu mimořádně obtížnou.
Konkurence Instagramu
Google v tradičně krátkém prohlášení oznámil, že koupil německou firmu Nik Software, která se věnuje vývoji nejrůznějších aplikací pro fotografy. Nejvýznamnější částí jejího produktového portfolia je mobilní aplikace Snapseed, která je v prvé řadě určená pro iPhone a iPad (loni ji Apple vybral mezi nejlepší aplikace roku pro iPad, ale existuje také ve verzi pro Windows a iOS. Dnes se usilovně pracuje na verzi pro Android, což bude chtít Google pochopitelně urychlit.
V principu jde o podobnou aplikací, jako je Instagram, jen s tím rozdílem, že nabízí mnohem propracovanější a kvalitnější funkce, takže mezi jejími uživateli lze nalézt také profesionální fotografy a náročné uživatele, kteří vyžadují pokročilé filtry a další náročné nástroje.
Mimo to je Nik Software také výrobcem filtrů a doplňků pro Adobe Photoshop a dalších profesionálních fotografických programových komponent – například HDR EFX Pro či Color EFX Pro. Oba produkty jsou přitom mimořádně populární především na Mac OS.
Hospodaření firmy sice halí tajemství, ale firma se 120 zaměstnanci si na svůj provoz vydělala sama a až na menšinového partnera Nikon nepotřebovala žádné peníze z externích zdrojů. Google díky ní získává důležitou výhodu. Zatímco u Instagramu platí, že pokud jej chce člověk používat, musí si snímek většinou upravit v jiném softwaru a až pak jej na síť nahrát, díky Snapseed by mohl editaci a nahrání provést přímo na Google+.
Částka, za kterou se akvizice odehrála, není veřejná, ale lze očekávat, že byla podstatně nižší, než v případě koupě Instagramu Facebookem (ve své době za 1 miliardu dolarů, dnes již podstatně méně, neboť značná část platby byla v akciích sociální sítě, které jdou rychle ke dnu). Nejde přitom o žádný startup, ale o společnost, která funguje již 17 let. To může být na jedné straně výhoda ve smyslu prokazatelného hodnotného produktu i lidských zdrojů, na druhou stanu lze očekávat pomalejší integraci do struktury Google.
Google+ se díky tomuto nákupu stává ještě přímějším konkurentem Instagramu, který patří mezi nejrychleji rostoucí sociální sítě na světě a dnes má asi 80 miliónů uživatelů (stále více jich je z řad androidích zařízení, což bude chtít internetová jednička jistě změnit).
Akvizice, kam se podíváš
Pokud se podíváme na to, co se Google na Plus jednoznačně povedlo, je to podpora fotografů a celkové budování obrazové sítě čerpající z Picasa Web Album. Druhou silnou oblastí, kde Google Plus nemá konkurenci, jsou hangouty, které se dnes už docela běžně používají i ve zpravodajství. Přesná data opět nejsou, ale pokud lze usoudil z ohlasů uživatelů a médií, jde o službu velice úspěšnou.
Sporné je, do jaké míry se prosadily kruhy, které byly vnímány jako hlavní konkurenční výhoda Google+ oproti Facebooku či Twitteru. Mohu-li laicky soudit, většina lidí používá jen možnost veřejné publikace a komunikace s jednou osobou. Kruhy tak mají smysl především při sdílení alb či v Gmailu, tedy ve službách, které na Plus spíše jen navazují.
Google letos jde cestou masivních investic do firem, které vždy mají vazby k jeho dalším projektům. Nedávná akvizice Sparrow má pomoci vylepšit rozšíření a užívání Gmailu na mobilních zařízeních, ale také na přístrojích od Apple. Nákup firmy Wildfire je zase důležitý z hlediska sociálních marketingových nástrojů (jistě je užije nejen na YouTube, Plus a Orkut). Cestovatelské příručky od Frommer's mají zase obohatit vyhledávání Googlu a není možné zapomenout ani na Meebo, které Google koupil za 100 milionů dolarů, i když si z něj zřejmě nechá jen reklamu a doručování personalizovaného obsahu.
Google je tedy v této oblasti velice aktivní, ale současně je vidět, že systematicky vyhledává především ty společnosti, které by umožnily celkově podpořit jeho pozici, aniž by se upínal pouze na Plus. Pro stávající uživatele Snapseed je zde pak ještě jedna příjemná zpráva. Google se ji v žádném případě nechystá zrušit.