Nové informační služby
Infotainmentoví provozovatelé neprodávají stahovatelný obsah, ale informace. V mobilních technologiích se jedná o služby typu zpravodajství, seznamky, e-booky, erotika, různé portály a informační kanály na technologiích MMS, SMS, SIM Toolkit, WAP.
Desítky českých prodejců mob. obsahu
Vývoj těchto služeb většinou spočívá v přípravě nějakého nového distribučního kanálu pro informace. Všechny tyto projekty mají společné předpoklady: provozovatel
- očekává nízké náklady na provoz,
- spoléhá se na vysoké rozšíření mezi zákazníky,
- zpočátku nemá dostatek informací pro vytvoření obchodního modelu.
Nízké náklady závisí na vhodném obsahu
Jak si stěžoval Milan Folkman z Meteopress na konferenci Wireless Wednesday 23. listopadu 2005, současný obsah MeteoTV, kterou provozuje, je nevhodný pro televizní přenos do mobilních telefonů. Meteorologický servis totiž obsahuje na obrazovce mnoho textových dat. Milan Folkman vyvodil, že pro mobilní televizi je třeba vytvořit nový originální obsah. Stejnou cestou se vydala i společnost T-Mobile, ta v ČR testuje právě mobilní telefonní televizi na pro tento účel vytvořeném hudebním kanálu.
(MeteoTV; zdroj: mobilmania.cz)
Myšlenka nového obsahu je ale chybná, zařízení závislá na tvorbě speciálního obsahu jsou pro distributory cestou do pekel. Do pekel vysokých nákladů na tvorbu programu a do pekel nekompatibility s dodavateli obsahu a zadavateli reklam.
Na obrázku je klasický zástupce koncového zařízení, nekompatibilního s velkým množstvím již existujícího obsahu. Tento přístroj na palubě Jumbo jetu obsahuje každé sedadlo pro cestujícího. Vedle audio, video a herního kanálu ještě obsahuje telefon a terminál platebních karet (z druhé strany). Evidentně ale postrádá dostatečně velkou obrazovku pro textový obsah, ovládací prvky nemají rozumné popisky, chybí klávesa pro potvrzení (Enter), pro nápovědu (Help) a další.
Kolik procent populace by dokázalo využít takový terminál pro konzumaci nějaké služby? Kolik aplikací znáte, které by mohly zde být komfortně provozovány? WWW, e-mail, DVD menu, e-booky, online-shop…?
Veškeré ovládací prvky by jednoduše měly být nahrazeny jediným polohovacím zařízením a celý přistroj by měl být terminálem nějakého centrálního (X-) serveru.
Jednoduchost je cíl k rozšíření
Aby zákazníci dokázali služby využít, je nutné jim nabídnout komfort a jednoduchost. Co nejvíce kazí uživatelský dojem:
- Nutnost jakékoliv konfigurace před prvním použitím
Výstižnou ukázkou je WAP nebo MMS. Kvůli velmi složité konfiguraci je trh poměrně malý a provozovatelé se přetahují jen o stávající zákazníky. Vytvořit nového uživatele je opravdu komplikovaný (drahý) proces. Příkladem takové předpřípravy jsou wapstranky.cz. Podmínkou rozšíření je triviální způsob distribuce. - Netransparentní platební metody
Platba za data a platební SMS neumožňují prakticky rozumnou reklamaci s vrácením peněz, ani vystavení přehledného účtu. Právě jistota a důvěra je klíčem k úspěchu, pomohla mimo jiné rozšíření platebních karet. Zákazník ocení jasná pravidla realizace platby a reklamací. - Nutnost učit se zbytečné nové věci
Běžný uživatel špatně nese přítomnost moderních pojmů. Vidíte nějaký důvod, proč by nové aplikace nemohly obsahovat dvacet let stará slova a jejich spojení? Konzervativní zákazníci jsou právě ti klíčoví pro informační služby, v downloadech se s nimi právem nepočítalo. Pokud je pro provozovatele zajímavá věková skupina 45+, měl by uživatelskou tvář aplikace konzultovat s jejími členy.
Obchodní model až na prvním místě
Nové typy projektů vyžadují nové obchodní modely. Ať se již provozovatel rozhodne pro některou z ePlatebních a mPlatebních metod (Mikroplatby, PR-SMS, PR-WAP, mPlatba WAP, mPlatba SMS), pro podíl ze zisku poskytovatele nosné technologie (WAP, web, SMS), či zisk z reklamy, nebo platby bankovním převodem a kreditní kartou, musí dobře volit. Žádná ze zmíněných metod totiž nenabízí uživatelům takový komfort a jistotu jako platba v peněžní hotovosti. Stejně tak není žádná z metod tak univerzální jako platba na dřevo a vždy je třeba započíst i podíl pro platební společnost. Pokud nemá provozovatel zvolen obchodní model předem, patrně jej bude těžko hledat později. Při zachování kvality a vysokém počtu zákazníků se služba značně prodraží. Mobilní aplikace bývají zpravidla nákladnější na provoz než aplikace v prostředí Internetu. Výrobci mobilních telefonů ztěžují vývoj a operátoři kladou větší důraz na kvalitu služeb.
Na okraj a na závěr
Nicholas Negroponte vysvětluje ve své knize, proč je důležité ‘recyklovat‘ data a přemýšlet při návrhu počítačových aplikací v pojmech ‘starého světa’.
Informační aplikace jsou z pohledu návrhu, vývoje i provozu poněkud složitější než dříve zmíněné distribuční systémy mobilního obsahu. Na mobilním trhu je opravdu příliš mnoho dinosaurů prodávajících drahé obrázky a hudební ukázky, někteří budou muset odejít a jiné zase čeká přechod od prodejů ke službám. Vývojáři se zkušenostmi s wireless budou velmi žádáni.