Začátkem září se na českých zpravodajských serverech objevilo několik článků o úspěšnosti či neúspěšnosti domácích politických stran. Většinou se jejich autoři omezili na přehled počtu fanoušků a konstatování poněkud banálního faktu, že jich má facebooková stránka TOP 09 nejvíce. Pokud byste chtěli měřit oblíbenost politických stran na Facebooku jen pomocí počtu fanoušků, výsledky budou k ničemu. Získat fanoušky totiž není pro správce kampaně problém. Lidé se ke stránkám přidávají z různých důvodů, mohou být například fanoušky strany historicky na základě kampaní z minulých let. Pro vyhodnocení průběhu kampaně jsou užitečnější čísla o počtu aktivních fanoušků a dále také hloubková analýza toho, kým tito lidé jsou a k jakým jiným stranám mají taky blízko. V našem seriálu si ukážeme několik užitečných metrik a možností, jak s daty o fanoušcích pracovat.
Text původně vyšel na Databoutique.cz, Lupa jej publikuje se svolením autorů.
Mluví o tom
Zatímco počet fanoušků je metrika, která o současném stavu stránky nic moc neříká, tzv. metrika “Mluví o tom” už je pro hodnocení mnohem vhodnější. Zachycuje totiž, jestli lidé se stránkou nějak aktuálně interagují (komentují, stávají se fanoušky, píší příspěvky), jestli má stránka vůbec šanci svými statusy někoho oslovit. Mluví o tom je metrika, jejíž hodnota se denně mění a ukazuje na aktivitu za posledních sedm dní.
Platí samozřejmě, že čím víc se „o tom mluví“, tím lépe. A protože získávání fanoušků pro stránku bývá investicí, “Mluví o tom” slouží jako ukazatel úspěšnosti, jak se stránkám daří tuto investici zhodnocovat. Fanoušci sami o sobě vám nejsou k ničemu, pokud alespoň nečtou vaše příspěvky. A protože Facebook přizpůsobuje zobrazování příspěvků uživatelům podle toho, jestli a jak moc na příslušné stránce lidé v minulosti komentovali a lajkovali, je nízké “Mluví o tom” signálem, že příspěvky stránky mnoho fanoušků nevidí. U politických stran samozřejmě ukazatel „Mluví o tom“ měří nejen míru úspěšnosti kampaně na Facebooku ale také samotnou vůli fanoušků voličů aktivně se zapojit ať už v pro stranu negativním nebo pozitivním smyslu.
Pokud jde o politické strany, v absolutních číslech jsou nejúspěšnější stránky, kterým se daří i co do počtu fanoušků – třeba Česká pirátská strana nebo Top 09:
Strana | Mluví o tom (k 17.9.) |
---|---|
ANO | 5 097 |
DSSS | 1 079 |
Piráti | 5 489 |
ČSSD | 1 694 |
Hlavu vzhůru | 507 |
Hnutí úsvit | 5 170 |
KDU ČSL | 1 877 |
KSČM | 505 |
ODS | 2 176 |
Strana zelených | 2 969 |
Svobodní | 2 688 |
TOP 09 | 4 986 |
Věci veřejné | 85 |
SPOZ | 923 |
Pokud ale jde o využívání fanouškovské základny (míra vytížení, vyjádřená jako poměr mluví o tom / počet fanoušků), žebříček vypadá úplně jinak – na čele jsou Hlavu vzhůru, Hnutí úsvit a KDU-ČSL. Jsou to převážně menší stránky, pro které bývá tento poměr vždy výhodnější. Výjimkou je Hnutí úsvit s více než 10 tisíci fans a 48% mírou vytížení.
Jen pro zajímavost, o týden dřív byla míra vytížení stránky Úsvitu nižší, zhruba 27 %. Mluví o tom je skutečně měřítko, které pohotově ukazuje, jak na tom stránka je. K výraznému nárůstu stačí povedený příspěvek nebo akviziční PPC kampaň, pak ale velmi často přichází pokles. Rozhodli jsme se proto v průběhu předvolební kampaně jednotlivé stránky sledovat a hodnoty pravidelně srovnávat a aktualizovat.
Zaujme i další věc. Zatímco “běžné” stránky mohou považovat za úspěch, pokud se dostanou s mírou vytížení stránky nad 5 až 10 %, u našeho vzorku politických stran má 10 a méně procenta pouze SPOZ, TOP09, ODS a Věci veřejné. Strany jsou tedy na první pohled úspěšné v získávání pozornosti svých fanoušků.
Bude napínavé sledovat, jak se stránkám, jako je Hnutí úsvit nebo třeba Strana zelených, bude dařit posouvat se doprava na ose x (získávat další fanoušky) a zároveň neklesat na ose y (tedy udržovat komunikaci s nimi stále ukázkově živou).
S kolika lidmi strany mluví
Víme už, na kterých stránkách se něco děje a na kterých se tedy praděpodobně shromažďují lidé se zájmem o danou partaj. Jak intenzivní ale ten zájem je, neboli: Jak moc si se stranou (o straně) uživatelé povídají?
Dataset
Jako základ pro tuto analýzu posloužila komunikace na jednotlivých stránkách za období od 12. srpna do 12. září, získaná prostřednictvím Graph API. Zajímala nás především aktivita lidí – tedy jejich komentáře, “to se mi líbí” pro příspěvky a vlastní statusy, které lidé nahráli na zeď stránky.
Na stránkách jsme takto posbírali téměř 100 000 tisíc interakcí, kterým budeme v souladu s metrikami Facebooku říkat “příběhy”. Jedná se o “to se mi líbí”, komentáře pod příspěvky i vlastní posty na zdi stránky. S ohledem na omezení API nejsou do statistik zahrnuti lidé, kteří nějaký obsah sdíleli. V případě stránek Hlavu vzhůru a Ano se nepodařilo stáhnout dostatečně velký vzorek příspěvků, proto jsme je z analýzy vyřadili.
Příběhy stránek
Nejčastějším druhem příběhu je “to se mi líbí” (78,5 %), následovaný 19,8 % komentářů a jen malým množstvím vlastních příspěvků, které lidé sami vložili na zeď stránky (1,7 %).
Příběhy | Komentáře | “to se mi líbí” | Posty na zeď |
---|---|---|---|
98 685 | 19 540 | 77 493 | 1 652 |
19,8% | 78,5% | 1,7% |
Mezi jednotlivými stránkami ovšem v tomto ohledu najdeme výrazné rozdíly. Nejupovídanější jsou fanoušci Komunistů: 41 % procent toho, co na stránce dělají, jsou komentáře pod příspěvky a dokonce z 10 % vlastní příspěvky (proti 1,7 % u politických stran celkem)! Dalšími stranami, kterým uživatelé relativně častěji posílají své vlastní příspěvky, jsou ČSSD a Věci veřejné.
Nejvíc palců “to se mi líbí” pak lidé nechávají Pirátům, Dělnické straně a Straně zelených.
U postů a komentářů nerozlišujeme sentiment – fanoušci mohou psát velmi kritické i velmi pozitivní příspěvky, mohou se na něco ptát, diskutovat o konkrétních věcech. “To se mi líbí” je v tomto ohledu jednoznačnější, pokud nás zajímá počet příznivců dané strany na Facebooku.
Strana | Podíl komentářů | Podíl “To se mi líbí” | Podíl postů na zeď |
---|---|---|---|
DSSS | 14.7% | 82.9% | 2.4% |
Pirátská strana | 10.2% | 88.9% | 0.9% |
ČSSD | 23.3% | 73.7% | 3.0% |
Hnutí úsvit | 16.5% | 81.9% | 1.5% |
KDU ČSL | 32.2% | 67.8% | – |
KSČM | 41.0% | 49.3% | 9.7% |
ODS | 44.3% | 55.7% | – |
Strana zelených | 12.4% | 85.8% | 1.8% |
Svobodní | 16.7% | 81.5% | 1.8% |
TOP 09 | 16.4% | 80.9% | 2.7% |
Věci veřejné | 28.8% | 68.4% | 2.9% |
SPOZ | 18.3% | 81.7% | – |
Tři strany měly v době sbírání podkladů zamknutou zeď (zakázané vkládání příspěvků na zeď): KDU ČSL, ODS a Strana práv občanů.
Fanouškovské jádro
Víme už, kolik mají strany na Facebooku fanoušků, kolik jich na stránce něco v posledním týdnu udělalo a kolik se toho na stránkách nakomentovalo a nalajkovalo. Pojďme se teď ještě zaměřit na uživatele, kteří na sledovaných stránkách něco udělali.
Napříč stránkami jich bylo víc než 28 tisíc, z toho se 54 % těchto účtů zapojilo do komunikace pouze jednou, a proto jim říkáme “náhodní kolemjdoucí”. Aktivní jsou pak ti, kteří něco udělali alespoň dvakrát během sledovaných 31 dnů.
A pokud se právě na tyto nenáhodné přispěvatele, kteří se do dění na stránce zapojili vicekrát, zaměříme, ukáže se, že ze srovnání jednotlivých stran vychází absolutně nejhůř TOP 09. Má nejnižší počet i podíl aktivních fanoušků. Z mála dokáží vytěžit hodně komunisté, u kterých tvoří aktivní uživatelé vysoký podíl 13,6 %. Největší pevné jádro má Dělnická strana, velký podíl aktivních fanoušků mají také Hnutí úsvit a KDU ČSL.
Strana | Aktivní uživatelé | Podíl z fanoušků | Vytvořili příběhů |
---|---|---|---|
DSSS | 786 | 17.0% | 4 853 |
Piráti | 2 662 | 7.4% | 15 107 |
ČSSD | 812 | 8.5% | 8 913 |
Hnutí úsvit | 1 724 | 15.5% | 12 440 |
KDU ČSL | 699 | 15.3% | 6 939 |
KSČM | 179 | 13.6% | 1 877 |
ODS | 699 | 2.4% | 6 398 |
Strana zelených | 861 | 9.9% | 5 627 |
Svobodní | 1 796 | 11.4% | 12 448 |
TOP 09 | 1 166 | 1.7% | 5 280 |
Věci veřejné | 85 | 0.5% | 700 |
SPOZ | 229 | 2.6% | 1 626 |
Jak je vidno, je to s těmi vítězi a poraženými složitější. Vysoký počet fanoušků může být sice příslibem jejich budoucího zapojení, sám o sobě ale nic neříká.
Alea Iacta Est
Do voleb zbývá necelých šest týdnů, a tak se za týden podíváme, jak se nám politické dostihy vyvíjejí. Ještě před tím ale přineseme už v pondělí díl věnovaný analýze průniků mezi fanoušky stránek a tomu, co z ní lze usuzovat.