Česká lokalizace LinkedIn je k dispozici již dva měsíce. Projevila se nějakým způsobem například na nárůstu počtu nových uživatelů z Česka?
Nemohu komentovat konkrétní údaje o nárůstu počtu uživatelů z Česka, obecně ale po spuštění jazykových lokalizací zaznamenáváme nárůst počtu uživatelů.
Čeština byla šestnáctým jazykem, který LinkedIn začal podporovat. Co vedlo firmu k rozhodnutí vytvořit lokalizaci pro poměrně malý český trh?
LinkedIn má v České republice okolo 250 tisíc uživatelů, kteří spolupracují ve více než 500 LinkedIn Skupinách. Spuštěním české jazykové mutace jsme reagovali na jejich rostoucí potřeby. Vytvoření české verze je pro LinkedIn důležité proto, aby mohl i nadále sloužit českému trhu a českým uživatelům na té nejvyšší úrovni.
Jak dlouho trvalo vytvoření české lokalizace a kolik se na tom podílelo lidí?
Každý nový jazyk vyžaduje svůj vlastní vyhrazený tým. Proces vytváření jazykových verzí je u jednotlivých jazyků vždy trochu odlišný, protože každý jazyk představuje zcela nový soubor technických výzev. Speciální znaky, standardizace či formátování dělají každou jazykovou verzi unikátní.
- Od dubna 2011 pracuje na pozici Czech Localization Quality Assurance ve společnosti LinkedIn v kalifornském Mountain View, je zodpovědný za českou lokalizaci služby
- V minulosti pracoval převážně na volné noze jako překladatel, editor, copypwriter
- Věnoval se také grafické tvorbě, digitálnímu restaurování, reklamní a filmové produkci
- Vystudoval anglistiku a amerikanistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy
Máte od českých uživatelů na lokalizaci nějakou zpětnou vazbu?
Těší nás, že od spuštění lokalizace dostáváme od českých uživatelů mnoho pozitivních ohlasů. Připomínky uživatelů vyhodnocujeme každý týden v koordinaci s pracovníkem oddělení služeb pro české uživatele v našem regionálním sídle v irském Dublinu.
Od dubna loňského roku působíte v LinkedIn na pozici Czech Location Quality Assurance (QA – zajištění kvality). Co je vaší hlavní náplní práce?
V dubnu loňského roku jsem byl najat, jako český lingvista a QA. První dva měsíce jsem se věnoval hlavně překládání a revizi textů. Později jsem začal pracovat na plný úvazek na pozici QA. Náplň práce QA se dělí na dvě hlavní oblasti:
- zpětná vazba pro lingvisty ve smyslu úprav textů a obsahu
- testování funkčnosti stránek a spolupráce s produktovými manažery a vývojáři
LinkedIn v současné době hledá překladatele a lingvisty, kteří by pracovali na lokalizaci do dalších jazyků (například arabštiny, thajštiny, čínštiny). Existuje plán či harmonogram, kdy budou jednotlivé lokalizace uváděny do praxe?
Zatím neoznamujeme spuštění žádné další jazykové verze, nicméně v okamžiku, kdy budou k dispozici, o tom budeme informovat.
Kolik času týdně práci věnujete? Musíte každý den sedět v kanceláři?
Pracuji v kanceláři v Mountain View od devíti do pěti, ale práce QA nikdy nekončí. Vyžaduje neustálé zkoumání a přípravu, a tak když procházím web doma, posílám si poznámky a screenshoty na další den. S tím jak vyvíjíme nové nástroje a vylepšujeme naše postupy, musím se samozřejmě seznamovat s novým software. Na to se dá dobře využít cesta do a z práce. Máme velké štěstí, že v Bay Area je dobrý systém veřejné dopravy, stejně jako vlakové spojení ze San Francisca, kde bydlím, do Mountain View, kde pracuji.
Máte za sebou poměrně bohatou profesní kariéru. Pracoval jste například jako novinář, copywriter, překladatel, marketingový manažer. Je práce v LinkedIn v něčem podobná tomu, co už jste v životě dělal, nebo jste se musel hodně věcí naučit?
Práce, kterou jsem dělal v minulosti, mi pomohla získat dovednosti a schopnosti pro současné zaměstnání. Nejde jen o spisovatelskou, překladatelskou a editorskou činnost, ale také o zkušenosti s týmovou prací při vývoji webu a reklamní a filmovou produkci.
Zajištění kvality (QA) je pozice, která vyžaduje schopnost úzce spolupracovat s produktovými manažery, webovými vývojáři, inženýry a lingvisty na nových produktech a funkcích LinkedIn. Současně je to pozice, která vyžaduje širokou škálu jazykových, technických a vizuálních schopností.
Jak jste se do LinkedIn dostal? Odpověděl jste na inzerát nebo si vás někdo vyhlédnul, případně doporučil?
Já, stejně jako mnoho mých kolegů v mezinárodním týmu, jsme živoucím důkazem toho, že LinkedIn jako profesionální sociální síť funguje, protože většina z nás byla do firmy přijata pouze na základě našich profilů na LinkedIn.
Doporučuji českým uživatelům, aby vyplnili na LinkedIn své profily a mohli tak plně využít jejich online profesní identity a otevřít si tak dveře k novým příležitostem. Díky vyplněnému profilu na LinkedIn jsem v posledních letech dostal několik pracovních nabídek.
Liší se nějakým způsobem práce pro českou a americkou firmu?
Ve firmách v Kalifornii, a Silicon Valley není výjimkou, panuje méně formální atmosféra než ve firmách v České republice. Ačkoli LinkedIn je největší firmou, pro kterou jsem kdy jako zaměstnanec pracoval, má svoji jedinečnou firemní kulturu. Hierarchie je velmi uvolněná a komunikační kanály široce otevřené. To vytváří systém, ve kterém jsou podporovány inovace.
V lednu ohlásil LinkedIn plán rozšířit své kanceláře do San Francisca. Týkal by se vás případný přesun?
V současné době, jsem více než spokojený tam, kde jsem!
Pracují pro LinkedIn ve Spojených státech ještě nějací další Češi?
Co vím, tak pro LinkedIn nyní ve Spojených státech pracuje několik Čechů.
Děkuji za rozhovor.