Komunitní servery jsou oblíbené téma nejen při diskusích o Webu 2.0. Jejich vymezení je ale rozporuplné. „Doporučuji konzultantům, kteří si chtějí vydělat peníze, aby pozdravili a řekli slovo komunita,“ vtipkoval na Czech Internet Forum 2007 Jan Václav Čep.
Podle Petra Šnajdra z Libimseti.cz řeší lidé na komunitním serveru své vztahy, podstata oproti minulosti se podle něj nezměnila, nové jsou jen technologie. David Antoš upozornil, že komunitní web je vytvářen lidmi, kteří se přímo podílejí na jeho obsahu.
Obchodní model největších komunitních serverů se dnes odvíjí především z příjmů reklamy, proto je pro provozovatele důležité dosáhnout určitého kritického čísla návštěvnosti. Dalším současným modelem jsou podle Martina Krudence přídavné doplňkové služby. Největší potenciál ale Jan Václav Čep nevidí jen v prodeji bannerové reklamy. Petr Šnajdr oznámil, že procento lidí ochotných platit za obsah se zvyšuje, konkrétní ale být nechtěl.
„70 procent našich příjmů jde z placených služeb, reklama má zbytek,“ oznámil Martin Krudenc, majitel projektu eStránky.cz. Platí se převodem na účet a dokonce složenkou…
Zajímavé je, že pokud někdo zveřejní recenzi a osobní doporučení, má to významný vliv na nákupní chování čtenářů. V diskusích se pak perou o místo na slunci další obchodníci. A kdo uchopí teoreticky a prakticky jakési microaffiliate programy, může vydělat velké peníze. Zatím jsou v praxi využívány spíše PPC reklamní systémy.
„Na Libimseti.cz chodí lidé za zábavou a implementovat tam třeba nějaký e-shop by nebylo nejšťastnější,“ myslí si Petr Šnajdr z Libimseti.cz, jehož provozovatelé pracují na možnostech co nejpřesnějšího reklamního cílení. Lidé v profilech o sobě veřejně publikují velmi konkrétní informace, které jsou prý hodně blízko realitě. „Toto jednoho dne může ustat, až se stane nějaký průšvih a tato data budou zneužity,“ varoval Jan Václav Čep.