První výsledky čistky mezi fanoušky stránek se už projevují. Očištění počtu fanoušků odstraněním účtu deaktivovaných uživatelů i účtů zemřelých oznámil Facebook na začátku března (viz Stránkám na Facebooku ubudou (nejen) mrtví fanoušci. Čekejte pokles) a pokud se podíváte na žebříček patnácti největších stránek, tak u řady z nich v první polovině března skutečně došlo k poklesu.
2015/01 počet fanoušků |
2015/03/15 počet fanoušků |
Změna v první polovině 03/2015 |
|||
1 | 168,855.082 | 170,028,250 | |||
2 | Coca-Cola | 93 038 977 | 94 161 905 | ||
3 | YouTube | 89 291 296 | 86 356 627 | -0.18 % | |
4 | McDonald’s | 55 489 171 | 57 429 682 | -0.32 % | |
5 | MTV | 51 942 977 | 51 914 400 | -0.23 % | |
6 | Disney | 50 295 361 | 50 234 330 | -0.20 % | |
7 | Red Bull | 45 889 125 | 46 033 865 | -0.03 % | |
8 | Converse | 40 900 650 | 40 755 706 | -0.26 % | |
9 | Samsung Mobile | 40 643 728 | 40 744 973 | ||
10 | Playstation | 39 290 650 | 39 330 317 | -0.06 % | |
11 | Oreo | 38 629 030 | 42 334 835 | -0.04 % | |
12 | Starbucks | 38 085 900 | 38 040 475 | ||
13 | KFC | 36 882 635 | 37 513 176 | -0.19 % | |
14 | Walmart | 34 968 421 | 34 896 348 | -0.18 % | |
15 | National Geographics | 34 681 148 | 35 491 697 |
Pozor, změna je pouze za první polovinu 03/2015, data za leden 2015 jsou uvedená pouze pro srovnání rychlosti růstu mezi lednem a březnem 2015.
Podle dostupných informací probíhala čistka mezi fanoušky právě v první polovině března, udávané procentuální poklesy jsou výsledkem dat z www.zoomsphere.com a je potřeba brát v úvahu, že pokles byl ve skutečnosti vyšší, v řadě případů je vyvážen klasickým růstem počtu fanoušků. Proto některé stránky nemusí vůbec nic pocítit.
Pokud se budete chtít podívat na „české“ stránky, můžete využít Velký pohled Facebooku na české uživatele: co mají nejvíce v oblibě? s přehledem stránek s největším počtem českých fanoušků. Čísla v níže uvedené tabulce pocházejí z konce února 2015.
Českých aktivních fanoušků 2015/02/28 |
Českých aktivních fanoušků 2015/03/15 |
Celkem fanoušků 2015/02/28 |
Celkem fanoušků 2015/03/15 |
% pokles v první polovině 03/2015 |
||
1. | Facebook for Every Phone | 550 000 | 548 500 | 546 273 070 | 544 461 675 | -0.32 % |
2. | The Simpsons | 384 400 | 379 200 | 75 033 616 | 74 809 478 | -0.27 % |
3. | Jaromír Jágr | 374 900 | 376 100 | 531 487 | 533 491 | |
4. | YOU.BO | 348 200 | 350 800 | 1 250 873 | 1 252 744 | |
5. | YouTube | 338 900 | 339 600 | 86 521 208 | 86 356 585 | –0.18 % |
6. | Nemyslíš – zaplatíš! | 322 100 | 322 000 | 541 153 | 539 954 | -0.20 % |
7. | Partička | 320 000 | 320 700 | 481 307 | 468 175 | -2.82 % |
8. | Bez přátel nežiju | 314 000 | 314 700 | 716 313 | 715 779 | –0.08 % |
9. | Máme rádi psy | 305 700 | 306 100 | 692 753 | 658 526 | -5.18 % |
10. | Vin Diesel | 305 000 | 305 600 | 90 539 883 | 90 591 894 | |
11. | House | 289 500 | 289 700 | 44 008 035 | 43 894 418 | –0.23 % |
12. | Evropa 2 | 288 200 | 290 200 | 480 701 | 482 667 | |
13. | Lidl Česká republika | 282 100 | 286 600 | 345 152 | 351 068 | |
14. | Brigády | 273 000 | 273 200 | 540 616 | 539 248 | -0.23 % |
15. | Jen se směj | 269 000 | 268 900 | 571 086 | 569 283 | -0.28 % |
16. | Texas Holdem Poker | 255 300 | 254 800 | 70 851 098 | 70 757 733 | –0.12 % |
17. | Slevomat | 238 500 | 238 900 | 322 865 | 323 121 | |
18. | Pizza | 238 500 | 238 800 | 33 978 496 | 33 887 884 | |
19. | Futurama | 235 000 | 235 300 | 30 484 050 | 30 755 195 | -0.26 % |
20. | Nesnáším loučení! | 231 900 | 232 000 | 559 501 | 557 836 | -0.27 % |
Upozornění: % pokles v první polovině 03/2015 opět vychází z údajů, které má k dispozici www.zoomsphere.com
Při pohledu na poklesy příliš nepřekvapí, že právě u stránek vybudovaných spamem, like-jackingem a řadou další podivných taktik došlo k vyššímu poklesu. Vyšší pokles je samozřejmě vidět u opravdu velkých stránek, kde se počty deaktivovaných účtů objevují v podstatně větší míře – velkou roli tady budou hrát účty deaktivované Facebookem, tedy spamovací účty – ty se stávaly fanoušky právě těchto stránek za jediným účelem – využít je v rámci spamu.
Jak se tedy projevila první čistka fanoušků na Facebooku?
Z obou tabulek můžeme asi dojít k závěru, že v běžných případech se počet fanoušků vlivem odstranění deaktivovaných účtu a účtů zemřelých projevil spíše v rozsahu okolo jedné desetiny procenta. U stránek, kde byla větší pravděpodobnost výskytu falešných účtů, může jít spíš o tři desetiny procent. Ve výjimečných případech mohlo dojít k poklesu vyššímu.
Zda Facebook s čištěním už skončil, nevím, takže je možné, že se ještě projeví, ať už u některých stránek, nebo tím, že Facebook ještě nestihl „projít“ ty miliardy účtů, které si uživatelé založili. Připomeňme, že Facebook uvádí, že má přes 1,3 miliardy měsíčních aktivních uživatelů, založených účtů může mít ale až několikanásobně tolik.