Podle monitoringu reklamy AIS společnosti Nielsen Admosphere vzrostl loni tuzemský reklamní trh o téměř osm procent oproti předchozímu roku. Na rostoucím výkonu se nejvíce podílela televize, kde zadavatelé nakoupili reklamní prostor za téměř 35,5 miliardy korun podle ceníkových cen, což znamená meziroční nárůst o téměř čtrnáct procent. Podle vyjádření výzkumníků z Nielsen Admosphere mělo na růstu výkonu televizní reklamy výrazný podíl navýšení počtu reklamních spotů o více než čtyřicet procent – loni jich televize odvysílaly téměř čtyři miliony.
Srovnání reklamních výdajů v letech 2014 a 2015 (klikněte pro zvětšení):
Svoji pozici posílila i rozhlasová reklama a s největší pravděpodobností i on-line reklama. Ceníková hodnota využitého reklamního prostoru na rozhlasových stanicích vzrostla o více než tři sta milionů, což znamená meziroční růst na úrovni více než pěti procent. Tisková a outdoorová média z pohledu reklamních investic loni stagnovala.
Srovnání reklamních výdajů v prosinci 2014 a 2015:
Na celkový výsledek má pozitivní vliv i stagnace tisku, kterému se tak prozatím daří čelit tlaku nových médií, a to i přes mírný jedenapůlprocentní pokles ceníkové hodnoty využitého reklamního prostoru v doposud klíčovém segmentu deníků,
doplnil výsledky monitoringu Tomáš Hynčica, obchodní ředitel Nielsen Admosphere.
Jeho společnost zatím nemá k dispozici kompletní data za internetovou reklamu. Nielsen Admosphere monitoruje display a videoreklamu v rozsahu projektu AdMonitoring. Finální výstupy budou podle vyjádření společnosti oznámeny nejspíš během prvního kvartálu letošního roku v rámci pravidelné tiskové zprávy Sdružení pro internetový rozvoj. I zde lze ale podle výzkumníků očekávat potvrzení pozitivního trendu posledních let.
Pozitivní trend by měl trvat i nadále
Podle studie mediální agentury ZenithOptimedia nazvané Advertising Expenditure Forecasts je televize v současnosti vedoucím reklamním médiem a v loňském roce se podílela na celosvětových reklamních výdajích 38 procenty. ZenithOptimedia však očekává, že v roce 2018 televizi předstihne internet a stane se tak globálně největším reklamním médiem. Podíváme-li se na reklamní trh jako celek, máme za to, že podíl televize vyvrcholil v roce 2012, kdy činil 39,7 procenta. Odhadujeme, že v roce 2015 bude představovat 37,7 procenta, a očekáváme, že do roku 2018 opět poklesne na 34,8 procenta,
píše se v citované studii.
Jedním z důvodů poklesu podílu televize je podle ZenithOptimedia rychlý rozmach placeného vyhledávání, což je v zásadě kanál s přímou odezvou (společně s inzeráty), zatímco televize je hlavní kanál budující povědomí o značce – a bude tomu tak i v mnoha příštích letech. ZenithOptimedia očekává, že v roce 2015 bude televize představovat 44,7 procenta výdajů na displejovou reklamu (tj. bez internetových inzerátů a placeného vyhledávání) a v roce 2018 42,9 procenta.
Audiovizuální reklama jako celek, tedy televize a on-line video dohromady, zvyšuje svůj podíl na display reklamě. Televize má nepřekonatelnou schopnost budovat dosah, zatímco on-line video nabízí přesné zacílení a personalizaci marketingových sdělení. ZenithOptimedia předpovídá, že audiovizuální reklama bude v roce 2015 představovat rekordních 48,4 procenta displejové reklamy, půjde tedy o nárůst oproti 44,1 procenta v roce 2010. Agentura očekává, že v roce 2018 její podíl dosáhne 48,9 procenta.
Reklama v tištěných časopisech je ve většině světa na ústupu. Ve Spojených státech amerických se příjmy z reklamy v tištěných časopisech v roce 2016 sníží o 1,8 procenta. ZenithOptimedia nicméně odhaduje, že vydavatelé časopisů v USA už dnes generují pětinu svých zisků z digitálních vydání a tyto příjmy rychle rostou. Zohledníme-li tyto digitální příjmy, předpovídáme, že v příštím roce vydavatelé časopisů zaznamenají naopak nárůst celkových příjmů o 1,8 procenta.
Růst globálních výdajů na reklamu v letech 2014 až 2017:
Světový reklamní trh je od roku 2011 stabilní, s nárůstem o čtyři až pět procent ročně, a tento stabilní růst bude pokračovat alespoň do roku 2018. Letošní rok bude relativně silný a výdaje na reklamu vzrostou o 4,7 procenta, což je více než v loňském roce, kdy růst činil ani ne čtyři procenta. Letošní rok bude nabitý událostmi, které se konají jednou za čtyři roky – výdaje na reklamu se zvýší díky americkým prezidentským volbám, letním olympijským hrám a mistrovství Evropy ve fotbale.
Letošní výdaje ovlivní olympiáda, fotbalové Euro a prezidentské volby v USA
Prezidentské volby v USA pravděpodobně přinesou americkým výdajům na reklamu
čistý nárůst o 3,2 miliardy dolarů, a to zejména televizní a internetové reklamě. Olympijské hry globální výdaje na reklamu pozvednou o další dvě miliardy dolarů, především pak televizi a venkovní reklamu. Mistrovství Evropy ve fotbale zajistí čistý nárůst výdajů na reklamu o 0,9 miliardy dolarů, zaměřených také na televizi a venkovní reklamu, a to zejména v Evropě, ale také v Latinské Americe a v Asii a Tichomoří.
Růst globálního reklamního trhu je poháněn pokrokem v technologii, zejména pokud jde o mobilní a programatické technologie,
uvedl Steve King, generální ředitel společnosti ZenithOptimedia. Ale televize je i nadále nejdůležitějším kanálem komunikace značek a on-line video, její digitální odnož, zvyšuje podíl audiovizuální reklamy na globální display reklamě.