Instagram začne řadit fotky a videa podle algoritmu, jako Facebook

16. 3. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Instagram
Dalo se to čekat, zejména s ohledem na vlastníka Instagramu a na poměrně zásadní potřebu firmy získat další možnosti příjmů.

Facebook dotáhl filtrování příspěvků takřka k dokonalosti: bez připlacení za zviditelnění se příspěvek stránky dostane běžně pouze k několika procentům fanoušků. U osobních profilů to je sice o něco málo lepší, ale pořád platí, že pokud vaše osobní příspěvky vidí aspoň třetina vašich přátel, můžete to považovat za úspěch. 

Instagram teď oznámil, že chystá podobnou změnu v řazení fotek a videí. Nakonec není divu – jeho majitelem je Facebook.

Ví se toho zatím málo – Instagram slibuje, že bude uživatelům nadále zobrazovat všechny fotky a videa (aspoň ze začátku), ale změní jejich pořadí ve feedu: už je nebude řadit chronologicky, od nejnovějších, ale nejdřív ukáže ty, o kterých jeho algoritmus usoudí, že by uživatele mohly zajímat.

Instagram se prostě chystá nastavit v podstatě to, co známe z Facebooku. Tam ale víme, že „popularita“ příspěvku, která hraje zásadní roli, není ukazatelem toho, jestli vy konkrétně máte o daný příspěvek zájem. A také to, že celý systém je snadno manipulovatelný a zneužitelný.

Instagram bude mít navíc jednu dodatečnou komplikaci, nerozlišuje mezi osobními a firemními profily, není tam nic jako má Facebook, tedy osobní profil a firemní profil (stránka).

Nevyhnutelné přichází dobře zdůvodněné

Instagram se navíc od Facebooku naučil dobře zdůvodňovat, proč chce zavést nepopulární věci. CEO Kevin Systrom tvrdí, že uživatelé v současnosti nevidí až 70 % příspěvků. A chystaná změna je nutná, aby oněch viditelných 30 % bylo „těch nejlepších z možných“. Je to důvěrně známé vysvětlení z doby, kdy s masivním omezením viditelnosti přišel Facebook.

Jenže to, že organicky (přirozeně a bez algoritmů) dosáhne příspěvek zhruba na oněch 30 % lidí, je už léta známý fakt. Bylo to tak na Facebooku, než zavedl svá omezení, funguje to tak na Twitteru, kde je organický dosah právě okolo oněch třiceti procent. Samozřejmě takový dosah, kde nedocházelo k dalšímu sdílení a šíření mimo okruh přátel či sledujících.

Instagram zatím neuvádí, jestli podobně jako Facebook zavede možnost připlácení za vyšší dosah, ale je dost jisté, že tento krok bude následovat. Pro firmy je to dnes tak jako tak jediná možnost, jak se dostat alespoň zhruba na předchozí čísla u Facebooku. Proč jim tedy neumožnit utrácet i na Instagramu?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).