Konference Czech Internet Forum 2011 se včera zúčastnilo přes tři sta lidí. Vedle internetových podnikatelů, marketérů, webdesignerů a dalších online specialistů zde byla letos nezvykle vysoká koncentrace novinářů a vydavatelů. Hlavním tématem šestého ročníku totiž bylo, jak se s technologickými změnami vyrovnávají tradiční média, zejména ta tištěná.
Informovali jsme přímo z konference:
- Systém na zpoplatnění obsahu zatím do Česka nemíří
- e-shop CZC.cz nebo skupina Tiscali Media brzy implementuje mojeID
- Česká televize vytvoří pětičlenný tým zaměřený na sociální média
- Loajalita ke značce je chiméra, zaměřte se na důchodce
- Největší chybou původní aplikace pro iPad byla skutečnost, že se v Economii snažili o papírové noviny v iPadu
- Aplikace ČT mají denně 30 až 40 tisíc unikátních přístupů denně
- MAFRA připravuje klon iPadové aplikace LN pro MF Dnes
- Mladá fronta má 70 tisíc instalací aplikací pro iPad
- Na trhu se do 14 dnů objeví nový elektronický deník Insider
- Zkušení uživatelé tabletů zpravodajské aplikace zatím příliš nepoužívají
Deseti účastníků jsme se zeptali, které setkání či přednáška je nejvíc zaujaly, jakou informaci si z konference zapamatují. Zde jsou jejich odpovědi:
Adam Javůrek
konzultant NextBig
Asi nejvíc mě zaujal hned první řečník Jakub Unger z Aktuálně.cz. Řeší něco podobného, co zajímá i mě: jak se mění role a pozice médií, čemu všemu musejí redakce čelit a jak se má v budoucnu vyrábět obsah médií. Bylo pro mě inspirativní a osvěžující slyšet někoho, kdo přemýšlí nad tímtéž a trochu podobným způsobem jako já, i když docházíme k jiným závěrům.
Některé možné postupy podle mě Jakub Unger příliš snadno vzdal a zatratil. Například říkal, že většina lidí, kteří přijdou na zpravodajskou stránku z facebookové aplikace, se na ni už nevrátí, a že je to tedy jednorázové oslovení, které se médiu nevyplatí, že jsou to vyhozené peníze. S tím úplně nesouhlasím, protože si myslím, že se to dá dělat jinak a lépe. Uživatele na Facebooku je možné „vytěžovat“ dlouhodobě a opakovaně. Aplikace ale musí být vymyšlena tak, aby zvyšovala počet fanoušků daného média přímo na Facebooku, ne aby je přiváděla na webové stránky média.
Když například iDnes udělá aplikaci na sčítání fanoušků různých klubů, aby nahnal lidi na fanouškovskou stránku sportovní redakce na Facebooku, je to investice, která se jim bude vracet opakovaně a přinese jim výrazně víc než jenom jednu návštěvu. Neříkám, že to samo o sobě média spasí, spíš že není dobré nové postupy moc snadno a rychle vzdávat. Že se vyplatí prozkoumávat a zkoušet cesty, které potom mohou být pro média daleko zajímavější.
Michal Kašpárek
novinář a majitel domény zitbrno.cz
Zaujalo mě, že se tolik lidí dokázalo podělit o cenné lekce posledních měsíců, kdy novináři a editoři dostali po tváři z levé strany iPadem a z pravé Kindlem. Bál jsem se bezobsažných přednášek o „čelendžích“. Namísto toho Erik Tabery vysvětlil, co na těchto platformách pro Respekt fungovalo, a co ne. Milan Fridrich a Pavlína Kvapilová mě přesvědčili, že se Česká televize nesnaží tlačit staré obsahy novými kanály, ale že přemýšlí, jak v éře sociálních médií znovu definovat svoji veřejnoprávní roli. Lucie Tvarůžková z iHnedu vysvětlila, proč se nesmí na internetu rozpustit tradiční žurnalistika, i jak tomu zabránit. V Brně o tom budu všem vyprávět!
Lucie Tvarůžková
zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin
V programu konference a vůbec na českém internetu za poslední rok mě asi nejvíc zaujal projekt Žít Brno. Je chytrý a jeho autoři mají nápady. Někdy to vypadá, že je plný nápadů, ale ve skutečnosti se toho na českém internetu zase tolik neděje. Žít Brno je dělané s láskou, nadšením a bez peněz, je zdravě drzé. Čím víc mezi námi bude zdravě drzých lidí, tím lepší bude země, kde žijeme.
Pavel Krbec
vedoucí internetu TV Nova
Program za moc nestojí. Nejvíc mě zaujala slečna v přiléhavých modrých šatech.
Kateřina Hrubešová
výkonná ředitelka SPIR
Podotýkám, že jsem neviděla opravdu všechny příspěvky ze sálu číslo 1, ale líbila se mi přednáška Petra Bednáře, protože jsem netušila, kolik druhů aplikací na tablety typově může být. Pak jsem se dobře zasmála exhibici Michala Heisiga a Honzy Simkaniče. Ono to bylo spíš k pláči, když si člověk uvědomí všechny souvislosti. Na konference chodím i kvůli ostatním posluchačům, s mnohými potřebuji mluvit a vyřešit věci, na které běžně nemáme čas. Tohle je ideální místo, málokdy mi utečou.
Robert Vukelić
člen představenstva a ředitel tiskáren Vltava-Labe-Press
Czech Internet Forum považuji za důležitou instituci, umožňující setkání s kolegy a vzájemnou diskuzi. Mne osobně zaujaly obzvláště přednášky z oblasti iPadu, iPhonu a Kindle, protože v letošním roce jsou tato “nová média” hlavním bodem zájmu multimediální divize našeho vydavatelského domu VLP. Dále byla velmi zajímavá přednáška Martina Michka z Lidových novin, pojednávající o vývoji placeného obsahu aplikace Lidové noviny.
Kateřina Křenová
vedoucí internetového zpravodajství Českého rozhlasu
Mile mě překvapil program vytištěný na rubové straně visačky se jménem. Konečně praktické využití něčeho, co se jinak asi nevyužije, protože se zpravidla všichni známe, představíme, nebo je nám hloupé zírat do míst, kde se obvykle jmenovka kinklá. Jinak mě logicky zaujaly zejména mediální příspěvky, zvláště přemýšlivý přístup Jakuba Ungera, ale i nadšenecké vystoupení Lucie Tvarůžkové či Davida Antoše, která někteří mohou považovat až za naivní. Překvapilo mě i to, že dramaturgy nezaujalo žádné téma z Českého rozhlasu, přestože jsme toho na internetu Českého rozhlasu za poslední rok udělali dost.
Ondřej Aust
vydavatel a editor Médiář.cz
Zaujaly mě přednášky Lucie Tvarůžkové, Petra Leloviče a Michala Heisiga. Lucie Tvarůžková přednesla několik neotřelých myšlenek o fungování novinářů, o jejich mentalitě a neochotě adoptovat nové technologie a postupy. Petr Lelovič a Michal Heisig byli ve své řeči také objevní a Michal Heisig navíc mimořádně vtipný.
Václav Štrupl
Account Director H1.cz
Program byl zajímavější než v předchozích ročnících, jsem příjemně překvapen. Pro mě nejzajímavější byla odpolední část v sálu číslo 1. Peter Lelovič, kterého jsem dosud neznal, mě zaujal tím, jak nám, zástupcům malého onlinu, připomněl velkou televizi, kde jsou skutečné peníze. Potom se mi líbila přednáška Michala Heisiga ze Seznamu. Byla upřímná, odvážná a konkrétní. Shrnul aktivity Googlu, který vstoupil na český trh s krásným produktem a snažil se zpočátku všechno dělat ve jménu dobra a zadarmo. Jenže pak zjistil, že když své podnikání podpoří reklamou, provizemi a takovým tím klasickým českým způsobem, jak to tady dělají ostatní, že jim to vlastně pomůže. Z vystoupení Michala Heisiga pěkně vyplynula aktuální pozice Seznamu, který si už na nic nehraje. Ví, že nebude štika v rybníce ani velký inovátor, ale je si vědom své síly a tu se snaží udržet způsobem, který pro něj funguje.
Tomáš Čupr
zakladatel Slevomat.cz
Na téhle konferenci je skvělý networking. Vlastně se tu sejde celý český internet. Musím se přiznat, že jsem viděl jenom jednu přednášku, tu úvodní. Zbytek času jsem strávil v předsálí v diskusích se zajímavými lidmi. Velmi rád jsem viděl například Jakuba Haverlanta z Allegra, toho už jsem neviděl dlouho, ale potkal jsem tu i strašnou spoustu dalších lidí. Žádný obchod jsme tu nedomluvili, spíš je to takový sběr a předávání informací, možná nějaký příslib do budoucna.