Podle StatCounter již Mozilla Firefox není dvojkou na trhu. V listopadu 2011 poprvé celosvětově obsadil druhé místo mezi prohlížeči konkurenční Google Chrome s tržním podílem 25,69 procenta. Mozilla Firefox po několika letech v listopadu 2011 klesl na třetí místo s aktuálním podílem 25,23 procenta.
Procentuální zastoupení prohlížečů na globálním trhu dle StatCounter za listopad 2011. Klikněte si pro zvětšení.
První místo nadále drží Internet Explorer, jehož podíl v listopadu 2011 činil 40,63 procenta. Do první pětky nejrozšířenějších prohlížečů se ještě vejde Safari, jehož tržní podíl v listopadu 2011 činil 5,92 procenta. Elitní pětici v listopadu 2011 s podílem 1,82 procenta uzavírá Opera.
Jak je patrné i z grafu, rozdíl mezi dvojkou a trojkou na trhu je minimální. Tvoří jej necelá polovina procentního bodu, přesněji 0,46 procentního bodu. Nicméně zásadní je dlouhodobý trend, kdy Mozilla Firefox oslabuje a Google Chrome roste. V následujícím grafu se můžete podívat na meziroční srovnání z listopadu let 2009, 2010 a 2011.
Procentuální zastoupení prohlížečů dle StatCounter za listopad v letech 2009, 2010 a 2011. Klikněte si pro zvětšení.
Graf jasně ukazuje, jak se za poslední roky měnily poměry sil na trhu. Internet Explorer vytrvale ztrácí. Mozilla Firefox v posledních letech začal stagnovat a následně šel jeho tržní podíl dolů. To Google Chrome vystřelil nahoru jako raketa. Dlužno dodat, že jeho první verze se na veřejnosti objevila teprve v září 2008.
Vývoj mimo medailové příčky je také jasně viditelný. Safari průběžně roste, ale zatím neatakuje první trojici. Naproti tomu Opera na pátém místě víceméně stagnuje a podle posledního meziročního srovnání letošního a loňského listopadu mírně ztratila.
Pro porovnání se můžeme podívat na situaci očima společnosti Net Applications. V jejích statistikách si Internet Explorer dále drží nadpoloviční zastoupení na trhu. V listopadu 2011 jeho tržní podíl činil 52,64 procenta. Na druhém místě se stále drží Mozilla Firefox s podílem 22,14 procenta. Google Chrome je zde prozatím třetí, když jeho podíl v listopadu 2011 činil 18,18 procenta.
Procentuální zastoupení prohlížečů na globálním trhu dle
Net Applications za listopad 2011. Klikněte si pro zvětšení.
Pořadí prohlížečů se podle čísel, které poskytuje StatCounter a které uvádí Net Applications, se liší jen v tom, že ve statistikách Net Applications ještě Mozilla Firefox drží druhé místo a Google Chrome se zatím pohybuje na místě třetím. Následuje Safari od Applu a Opera na čtvrtém resp. pátém místě.
Opět se můžeme podívat na dlouhodobější vývoj s meziročním srovnáním podílů za listopad let 2009, 2010 a 2011. Jasně patrný i z následujícího grafu je dlouhodobé oslabování podílu Internet Exploreru. V posledních letech už klesal i podíl Mozilla Firefoxu. Velmi pomalu, ale klesal. Naproti tomu Google Chrome roste každý měsíc od vydání své první verze.
Procentuální zastoupení prohlížečů dle Net Applications za listopad v letech 2009, 2010 a 2011. Klikněte si pro zvětšení.
Safari na čtvrtém místě pomalu stoupá vzhůru, na čemž se shodují data, které poskytuje StatCounter i Net Applications. V listopadu 2011 ovšem prohlížeč Applu po delší době růstu zaznamenal oproti předchozímu měsíci skokový pokles z 5,43 procenta na rovných 5 procent. Přesto meziročně roste.
Vraťme se zpět k datům, které poskytuje StatCounter a zaměřme se na rozložení sil v různých regionech, konkrétně si můžeme porovnat situaci na evropském trhu a severoamerickém trhu. Pořadí prohlížečů podle procentuálního podílu na trhu bylo v listopadu 2011 v obou regionech stejné: první Internet Explorer, druhý Mozilla Firefox, třetí Google Chrome, čtvrté Safari a pátá Opera.
Procentuální zastoupení prohlížečů na evropském a severoamerickém trhu dle StatCounter za listopad 2011. Klikněte si pro zvětšení.
V Evropě se o první místo velmi ostře přetahuji Internet Explorer a Mozilla Firefox. V listopadu 2011 si lépe vedl prohlížeč Microsoftu, ovšem jeho náskok na druhý Mozilla Firefox činí pouze jednu setinu procentního bodu! Severní Americe vládne Internet Explorer s podstatně větším přehledem. Jeho tržní podíl v listopadu činil 49,14 procenta. Druhý Mozilla Firefox na něj s podílem 20,39 procenta ztrácel 26,75 procentního bodu.
V obou regionech je Google Chrome zatím třetí, ovšem v Evropě si vede o něco lépe, jak je patrné z grafu výše. Na takřka domácím severoamerickém trhu si sice Google Chrome vede hůře, ale zase více dotírá na druhý Mozilla Firefox, kterému za velkou louží pšenka nekveta tolik jako v Evropě.
Rozdíly jsou viditelné i na chvostu první pětky. Pořadí je sice stejné, ale na severoamerickém trhu si Safari vede lépe než v Evropě. Je to velmi pravděpodobně dáno větší oblibou počítačů značky Apple v této oblasti, kde je Safari v pozici výchozího prohlížeče. Opeře na pátém místě se lépe vede jednoznačně v Evropě. Na severoamerickém trhu je její tržní podíl marginální, nečiní ale půl procentního bodu.
Nakonec se můžeme podívat na čísla platná pro Českou republiku. V listopadu 2011 byl na českém trhu jasnou jedničkou Mozilla Firefox, který si z tržního koláče ukousl 38,29 procenta. Na druhém místě s podílem 25,63 procenta odráží Internet Explorer zatím třetí Google Chrome, který s podílem 25,06 procenta hodně dotírá.
Procentuální zastoupení prohlížečů na českém trhu dle StatCounter za listopad 2011. Klikněte si pro zvětšení.
Oproti globálním nebo celoevropským číslům se u nás mění pořadí i na konci první pětky. Podíl prohlížeče Opera na čtvrtém místě v listopadu 2011 činil 8,04 procenta. Na posledním místě se tentokrát krčí Safari s podílem 2,13 procenta. Důvod lze opět hledat v lokální popularitě počítačů Apple.
Všechna čísla ukazují jedno: Google Chrome se za tři roky své existence stal důležitým hráčem na trhu, který se drží na druhém nebo prvním místě a trend ukazuje, že dohání prohlížeče před ním. Otázkou je, jestli na globálním trhu vydrží současný blok tří silných prohlížečů.
Může se totiž stát, že Google Chrome ještě více sešlápne plyn a sesadí z prvního místa i roky neohrožený Mozilla Firefox. Pokud by se Google Chrome stal jasnou tržní jedničkou, nemuselo by to pro uživatele být příliš optimální. Éru „jediného správného prohlížeče“ jsme tu už měli a na vývoj webových technologií a uživatelský komfort to mělo nakonec silně negativní vliv.
Google ovšem může o uživatelskou přízeň rychle přijít. Silnou vlnu nevole vyvolala nedávná zpráva, že se některým uživatelům v Google Chrome zobrazila reklama. Konkrétně šlo textovou reklamu na netbooky s Chrome OS, která se zobrazila v prostoru nové prázdné karty. Může jít jen o snahu trochu pohnout s jejich prodejem na předvánočním trhu. Zatím rekordy v prodejnosti rozhodně nelámou.
Google však ještě nepopřel, že by reklamu ve svém prohlížeči v budoucnu nabízel komerčně třeba i inzerentům. Řada uživatelů v internetových diskusích deklaruje, že po zavedení reklamy případně přejdou na jiný prohlížeč. To by samozřejmě opět otevíralo větší manévrovací prostor pro konkurenční prohlížeče, které zatím uživatelé opouští a přecházejí právě na Google Chrome.
Z historie víme, že si Google jednou za čas něco otestuje na menším vzorku uživatelů a podle výsledků určuje další vývoj. Reklama na Chrome OS mohla být právě takovým experimentem. Z hlediska uživatelského ohlasu to byl krok vedle. Ale nevíme, jak úspěšná byla samotná reklama, takže těžko předpovídat, jaký závěr si nakonec Google z tohoto experimentu udělal.
Zatím posledním adwarovým prohlížečem z těch známějších byla Opera. Ta byla značnou část své existence šířena spolu s bannerem v uživatelském rozhraní. Kdo se chtěl reklamy čestně zbavit, musel uhradit registrační poplatek. Tak to bylo až do roku 2005. Vrátí se Google k podobnému konceptu? Uvidíme.
Prozatím je stálé možné, že šlo jen o zoufalý pokus pozvednout prapor „chromebooků“ bez nějakého dopadu na další vývoj samotného prohlížeče. Osobně bych si tipl, že nejblíže k realitě je právě tato varianta. Každopádně alespoň víme, že Google Chrome minimálně některé své uživatele nepřesvědčil o svých kvalitách natolik, aby v něm tolerovali reklamu.