V případě, že vás nebaví Facebook, můžete zkusit některou z alternativ. V Česku například síť Spolužáci.cz. Ale upřímně řečeno, kdo by je zkoušel. Kouzlo sociální sítě nespočívá v tom, kolik má funkcí, nebo jak je vizuálně provedená. Skutečná výhoda se skrývá v počtu uživatelů a v počtu jejich virtuálních podsítí. Zde je Facebook (prozatím) nepřekonatelný a určitě se nemusí o své uživatele bát.
Vedlejším efektem je skutečnost, že i když někdo přijde s lepším řešením, jeho možnosti prosadit se budou za současného rozložení sil jen malé. Mimochodem podobný scénář se v minulosti odehrál na poli IM komunikátorů, když se svého času většina uživatelů ICQ shodla, že MSN je lepší, ale všichni pak stejně zůstali u kytičky.
Turci mají bramborovou medaili
Víte jaký je čtvrtý nejpoužívanější jazyk na Facebooku? Pro někoho to může být trochu překvapivé, ale po angličtině, španělštině a francouzštině se na FB nejvíce mluví turecky. Statistiky používání jazyků odrážejí řadu faktorů. Nejde jenom o to, kolik lidí daným jazykem hovoří. Důležité je, jak rozšířený Facebook v dané komunitě je, ale například i to, jak věrni uživatelé v rámci dané komunity jsou.
Pokud výše popsané statistiky platí, pak Turecko, ne právě malá země, která má ráda Internet a usiluje o vstup do Evropské unie, udělala ve vizualizaci svých občanů významný krok vpřed. Nesmíme navíc zapomínat na fakt, že turecky se mluví nejen v Turecku, ale například i v Bulharsku či na Kypru a „turecký“ FB určitě používá několik milionů imigrantů v zemích EU. Čeština se nedostala do první desítky, což samozřejmě není příliš velkým překvapením.
Arabové dávají přednost FB před papírovými novinami
Britská BBC porovnala statistiky uživatelů FB v arabských zemích a počtu prodaných výtisků novin v daném regionu a došla k překvapivému zjištění, že více Arabů používá Facebook než čte noviny. Ve skutečnosti sice nemusí odpovídat jeden výtisk jednomu čtenáři, ale to statistiky nezmiňují. Každopádně je zřejmé, že Facebook přináší mnoha lidem něco, co nenacházejí ve světě „normálních“ médií, jako jsou již zmiňované noviny.
Hlavní výhodou přitom není to, že je rychlý a interaktivní, ale že při jeho používání se – stručně řečeno – nemusí myslet. Pokud je tedy na výzkumu o Arabech používajících Facebook něco pravdy, dost pravděpodobně to bude brzy platit i pro další kultury. Novináři by ale neměli plakat. Jejich tištěné živobytí o své příznivce jen tak nepřijde.
Za 250 přátel dostanete odznáček
Říká se tomu „akulturace“, neboli přenos prvku z jedné kultury do druhé. Výsledek je takřka vždy nejistý, stejně jako průběh celé akce. V tomto případě nejde o nic menšího, než o přenos jinde (na síti Foursquare) populární funkce „placiček“ do Facebooku.
Odznáček dostanete například za to, že máte více než 250 přátel, že jste označeni na více než 500 fotografiích, nebo za deset napsaných poznámek. Placičky ale nejsou výsadou Foursquare. I tato síť se totiž inspirovala populárními odznáčky, které nosí někdo na klopě, jiný na batohu. Zkrátka Badges na Facebooku budou akulturace na druhou.
Výzarnější změny v záložkách čeká možná další odklad
Facebook je již příliš veliký. To neznamená pouze radost pro jeho zakladatele a provozovatele, či pro marketéry a zadavatele reklamy, ale ona velikost s sebou přináší také nemalou zodpovědnost. Zodpovědnost znamená, že každá, i byť jen velmi malá změna musí, či přesněji řečeno, by měla být, implementována po předchozím oznámení a dle stanovené pracovní cesty.
Vzhledem k tomu, že Facebook v minulosti několikrát přišel s rychlými změnami a uživatelům se to nelíbilo, jsou nyní i zdánlivě kosmetické úpravy rozvláčnou záležitostí. Důkazem toho jsou například výraznější změny v záložkách, ke kterým mělo původně dojít na přelomu loňského a letošního roku, poté byl termín odložen na první měsíce roku 2010. Nyní se už hovoří o polovině července, ale kdo ví.
„Odcházíme z FB, přidejte se k nám," vyzývají inciátoři akce „Quit Facebook Day“.
Kolik lidí spáchá hromadnou „sebevraždu“?
K iniciativě „Quit Facebook Day“, která volá po hromadném opuštění Facebooku poslední květnový den, se připojilo již více než 23 tisíc uživatelů. Lidé, kteří za touto iniciativou stojí, kritizují FB za nedostatečnou ochranu soukromí a zbytečně komplikovaná nastavení, která s jeho spravováním souvisí. Obávají se také, že by v budoucnu mohlo docházet k zneužívání citlivých dat nejen ze strany FB, ale i třetích stran.