Loni Facebook v Asii vydělal 354 milionů dolarů, tedy třikrát víc než v roce 2012. Takový růst nechce firma brzdit a zkouší vyjít vstříc zákazníkům i v zemi, kde vláda pouští na internet spíš lokální služby. Místo Twitteru funguje Weibo (129 milionů aktivních uživatelů měsíčně) a WhatsApp úspěšně dubluje WeChat s 355 miliony uživatelů.
Přesto hongkongská kancelář, kde Facebook jedná s čínskými firmami, které chtějí inzerovat mimo Čínu, začíná být firmě malá. Facebook by si tak mohl podle agentury Bloomberg do roka otevřít kanceláře v hlavním městě, konkrétně v byznysové čtvrti a přímo v komplexu s názvem Fortune Financial Center.
Samozřejmě hledáme cesty, jak poskytovat širší podporu místním firmám a v budoucnosti by to mohlo vyústit i v otevření obchodního zastoupení v Číně,
tvrdí viceprezident Facebooku Vaughan Smith s tím, že zatím odmítá být konkrétní v případě načasování nebo přesného místa.
Minulý týden také na pekingské Global Mobile Internet Conference Smith tvrdil, že se snaží připravovat reklamy pro exportéry a zároveň mají v Číně tisíce vývojářů aplikací.
Role Facebooku v podpoře exportu čínských firem je mantra, kterou manažeři kalifornské firmy neustále čínským úřadům opakují. Jednala o tom i Sheryl Sandbergová při své záříjové návštěvě vládní agentury pro dohled nad internetem.
Trumfy drží v Pekingu
Čína se s americkými firmami nepáře a nebojí se jejich služby cenzurovat nebo blokovat. Ví, že drží trumfy v ruce. Tamní miliardový trh láká globální služby podobně, jako kdysi přitahovalo dobrodruhy zlato na Klondiku.
Od roku 2009 jsou sice služby Facebooku i Twitteru pro čínské uživatele oficiálně blokované, v některých městech to ale neplatí. Třeba v Šanghaji, kde žije plno cizinců, čínská vláda udělala výjimku. Hlavně proto, aby se tam cizinci mohli „cítit jako doma“.
Jinak jsou ale Číňani opatrní. Vláda se stále obává sociální nestability, takže si nemyslím, že bychom se brzy dočkali otevření Facebooku v Číně,
tvrdí Shaun Rein, šéf šanghajského China Market Research Group.