iHNED.cz bude od pondělí za paywallem, pravděpodobně to ale ani nepoznáte – psali jsme minulý týden. A naše předpověď se vyplnila hned na začátku.
Vydavatelství Economia spustilo paywall na serveru iHNED.cz v neděli 28. září kolem půl deváté večer. iHNED.cz ale změnu večer na webu nijak neavizoval a paywall těžko hledali i lidé, kteří o něm věděli a úmyslně se na něj pokoušeli narazit:
IHnedu jsem dnes udělal už několik desítek testovacích zobrazení, ale paywall stále nikde. Chci ho vidět!
— Marek Lutonský (@marekl) Září 28, 2014
Economia totiž využívá velmi propustnou verzi tzv. metered paywallu, která poskytuje deset textů měsíčně zdarma. Do kvóty se přitom počítají pouze původní články Hospodářských novin, běžné zpravodajství je na webu nadále zdarma. A v neděli večer byly na webu převážně zpravodajské texty z agentur, které se do limitu nezapočítávaly.
Více než deset textů měsíčně přitom podle tvrzení šéfredaktora iHNED.cz Miloše Čermáka přečte jen asi 7 % čtenářů serveru. Zbylých 93 % by tak teoreticky nemuselo paywall vůbec zaznamenat.
Jak tedy placený obsah na iHNED.cz funguje? Nabízíme devět základních otázek a odpovědí:
Jak se změnil obsah iHNED.cz?
Na webu, který v neděli prošel redesignem, jsou nově dostupné všechny články tištěných Hospodářských novin, včetně archivu od roku 1996. Redakce má nově fungovat na principu „digital first“ – s novinkami tedy nebude čekat na tištěné noviny, ale bude je vydávat rovnou na webu. S redesignem přišla také další novinka: povinná registrace do diskusí pod články.
Jak paywall na iHNED.cz funguje?
Jde o tzv. metered (měřený) paywall. Čtenář si může zdarma přečíst deset textů z Hospodářských novin měsíčně. Při pátém se mu zobrazí banner s upozorněním, že už vyčerpal polovinu kvóty. Po překročení limitu se mu zobrazí pouze první odstavce článku a výzva k zaplacení předplatného. K denním zpravodajským textům převzatým např. z agentur má ale dále přístup i bez placení.
Jaké jsou ceny předplatného?
Základní varianty předplatného zahrnují HN Premium (tištěné noviny a magazíny, webový přístup a přístup přes aplikace) za 5028 Kč ročně, HN Print (jen tištěné noviny a magazíny) za 4788 Kč ročně a HN Digital (web a aplikace) za 4188 Kč ročně. Kromě těchto ročních variant nabízí Economia také čistě webové předplatné HN Web, které se jako jediné dá objednat na měsíční bázi, za cenu 299 Kč měsíčně (první měsíc za zvýhodněnou cenu 1 Kč). Tuto variantu ale v přehledu předplatného nenajdete – zobrazuje se totiž pouze uživatelům, kteří se na ni proklikali skrz banner po překročení kvóty deseti textů měsíčně – na této adrese.
Jsou ceny za HN na webu srovnatelné s cenami zahraničních deníků?
Pro srovnání: nejnižší digitální předplatné amerického deníku The New York Times stojí 3,75 USD týdně (15 USD měsíčně = cca 330 Kč) a zahrnuje přístup přes web a mobilní aplikace. Obdobné předplatné německého deníku Die Welt činí 4,49 eur (cca 125 Kč) měsíčně – list přitom před dvěma lety začínal s cenou 6,99 eur měsíčně (cca 195 Kč), ale později ji snížil. Webové předplatné ekonomického deníku The Financial Times pak přijde na 5,75 eur týdně, tedy 23 eur měsíčně (cca 630 Kč).
Jaké jsou platební metody?
Webové předplatné HN Web může čtenář zaplatit pouze kartou (Economia používá platební systém GoPay, který podporuje i automatické obnovování předplatného). Za všechny ostatní varianty je možné platit kartou či převodem z účtu.
Zůstávají na webu reklamy?
Ano, reklamy se zobrazují všem stejně, ať jste předplatiteli, nebo ne.
Co se stane, když si webové předplatné zaplatím?
Po uhrazení předplatného HN Web přijdou uživateli dva e-maily: v jednom Economia potvrzuje objednávku předplatného na jeden měsíc, ve druhém pak posílá přihlašovací údaje. Přihlašovacím jménem je e-mail, který uživatel zadá při koupi předplatného. Heslo bohužel Economia posílá přímo v textu e-mailu. Web přitom nenabízí žádnou možnost, jak náhodně vygenerované heslo změnit – kromě obligátní možnosti nechat si obnovit zapomenuté heslo.
Dá se paywall obejít?
Economia zavedla nejpropustnější verzi paywallu, která je chráněna pouze na základě cookies. Možností, jak paywall obejít, je celá řada – limit se dá navýšit například používáním různých browserů, včetně jejich anonymních režimů, nebo jej můžete zcela zrušit prostým vymazáním cookies. Přes paywall navíc projdete i v případě, že se do článku prokliknete přes odkaz na sociálních sítích nebo z výsledků vyhledávání – také tyto cesty jsou z placeného řešení vyňaty.
Proč bych si měl/a Hospodářské noviny na webu předplatit?
Metered paywall se snaží ke koupi předplatného motivovat uživatele, kteří web intenzivně využívají. Jako by vydavatel říkal: pokud u nás čtete více než deset textů měsíčně, zřejmě vám náš obsah vyhovuje a rádi zaplatíte, abychom jej mohli dále vytvářet. Zároveň tento přístup nechce odehnat náhodné návštěvníky a přijít o příjmy z reklamy. A počítá také s tím, že řada uživatelů na paywall vůbec nenarazí a někteří jej budou obcházet (jeho prostupnost je vědomou volbou vydavatele, ne technickou chybou).
Pokud vynecháme to, že si za korunu na první měsíc chcete HN na webu vyzkoušet, existují v tuto chvíli k zakoupení předplatného v podstatě dva racionální důvody:
1) chcete si číst Hospodářské noviny na webu, měsíčně přečtete více než deset textů a příčí se vám paywall obcházet.
2) chcete si číst Hospodářské noviny na webu, měsíčně přečtete více než deset textů a rádi byste redakci finančně podpořili.