UPC mírně, ale vytrvale klesá
Díky dvěma největším poskytovatelům kabelové televize a IPTV v tuzemsku, společnostem UPC Česká republika a Telefónica O2, jejichž majitelé jsou kótováni na burzách a musí pravidelně zveřejňovat čtvrtletní finanční zprávy, máme dokonalý přehled o vývoji počtu zákazníků dominantních operátorů těchto služeb. Když si tyto čtvrtletní výsledky za poslední dva roky (od začátku roku 2008 do konce prvního čtvrtletí letošního roku) porovnáte s postupujícím pokrytím bezplatné zemské digitální televize, vyjde vám jednoduchá rovnice – čím vyšší pokrytí DVB-T, tím pomalejší nárůst počtu zákazníků kabelové televize UPC a služby O2TV.
UPC však poskytuje hned dva typy kabelové televize: vedle populárnější digitální také starší analogovou. Zatímco počty zákazníků digitální kabelové televize od této společnosti kvartálně rychle narůstají, zájemců o analogovou kabelovku UPC ubývá. Taková je ale filozofie UPC, která se snaží své zákazníky přesvědčit k přechodu k digitální službě s větším počtem programových nabídek a tudíž i relativně vyššími cenami. Pokud sečteme počty zákazníků analogové i digitální kabelové televize UPC za jednotlivá čtvrtletí od začátku roku 2008 do konce prvního letošního kvartálu, vyjde nám, že celkový zájem o největší tuzemskou kabelovku více než rok klesá. Sice pozvolna, ale vytrvale.
Vývoj počtu zákazníků analogové a digitální kabelové televize UPC za jednotlivá čtvrtletí od ledna 2008 do konce března 2010 (Zdroj: zprávy o hospodaření Liberty Global, graf DigiZone.cz)
Přelom přišel se schválením harmonogramu digitalizace
Výjimku z tohoto pravidla tvořila jen dvě čtvrtletí v roce 2008. Mezi prvním a druhým kvartálem tohoto roku stoupl počet zákazníků obou druhů kabelové televize UPC celkem o 136 500. Největší podíl na tom měla překvapivě analogová kabelová televize, kterou si od dubna do června 2008 pořídilo nově 105 600 domácností. Od června 2008 ale zájem o analogovou UPC vytrvale upadá. Kromě silné reklamní kampaně samotného operátora, který se snaží zákazníky přesvědčit, aby přešli na digitální příjem kabelové televize, se na tom mohl podepsal i start řádného zemského digitálního televizního vysílání.
Právě v létě 2008 totiž největší české komerční televize Nova a Prima přistoupily k vládnímu harmonogramu digitalizace, koncem července zahájila Česká televize vysílání svého veřejnoprávního multiplexu v západních Čechách a v říjnu 2008 se dočasná digitální síť A rozdělila na multiplexy 1 a 2. Dostupnost bezplatné zemské digitální televize se od ledna do prosince 2008 zvýšila z 48 na 58 procent populace České republiky a počet volně šířených programů, zachytitelných na set-top-box nebo televizor s digitálním tunerem na většině území Česka, stoupl z pěti na devět. Většině diváků přibyla hlavně digitální Prima, ale také Nova Cinema nebo Óčko.
Vývoj pokrytí zemské digitální televize v České republice za jednotlivá čtvrtletí od ledna 2008 do konce března 2010. Graf zachycuje údaj v procentech pokrytých obyvatel. (Zdroj: DigiZone.cz)
Dostupnost bezplatné nabídky snižuje zájem o tu placenou
Jestliže na konci roku 2008 mohlo bezplatnou zemskou digitální televizi přijímat 58 procent obyvatel České republiky, o rok později to už bylo 93 procent. Ne všichni sice byli v dosahu kompletní programové nabídky, ale většina populace už může naladit devět nejsledovanějších televizních programů vzduchem bez jakýchkoli měsíčních poplatků. Ke konci prvního čtvrtletí letošního roku už zemská digitální televize pokrývala svým signálem 94 procent populace, přičemž absolutně všichni diváci v jejím dosahu mohli naladit přinejmenším čtyři programy České televize.
Ukázalo se také, že mezi diváky rozhoduje, zda musí do příjmu digitální televize investovat pouze jednorázově (do nákupu set-top-boxu nebo satelitního přijímače a dekódovací karty k bezplatným programům), nebo platit každý měsíc poplatky poskytovateli placené nabídky. Mezi satelitními službami výrazně prorazily především ty, které nabízí vedle placených programů i základní balíček zhruba dvacítky televizních stanic zdarma, pouze za aktivační poplatek a cenu přístupové karty – Skylink a CS Link. Zatímco počty zákazníků, kteří využívají bezplatné programy těchto satelitních operátorů, se počítají ve statisících, u placených programů a balíčků jde spíše o jednotlivé desetitisíce.
Vývoj způsobu příjmu televizního signálu v českých domácnostech za jednotlivá čtvrtletí od ledna 2007 dokonce listopadu 2009 (Zdroj: Kontinuální výzkum společnosti Mediaresearch)
Ovšem nástup zemské digitální televize negativně ovlivnil i růst zájmu o satelitní televizi. Jak vyplývá z kontinuálního průzkumu společnosti Mediaresearch, který na dubnovém kulatém stolu DigiZone.cz prezentovala předsedkyně představenstva Tereza Šimečková, růst počtu nových zákazníků satelitních služeb v České republice od prvního čtvrtletí 2009 výrazně polevil a do konce loňského roku zájem o satelit rozhodně nerostl tolik jako v předcházejících třech letech, kdy jej nastartoval zejména příchod levné satelitní služby Digi TV v létě 2006 (a později nástup bezplatných nabídek Skylinku a CS Linku). Satelitní služby na tom jsou ale stále mnohem lépe než kabelové a IPTV společnosti.
Stagnace postihla i O2TV, televizi přes pevnou linku
Rozšiřování bezplatných nabídek digitální televize zasáhlo i slibně se rozvíjející placenou službu O2TV. Televizi přes pevnou linku od Telefóniky O2 si v prvním čtvrtletí 2008 předplácelo 87 tisíc zákazníků, o rok později to bylo již 128 tisíc. Jenže ke konci letošního prvního čtvrtletí se nárůst počtu nových zákazníků výrazně zpomalil – skončil na čísle 138 tisíc. Úplně stejného výsledku přitom O2TV dosáhla i ke konci posledního čtvrtletí loňského roku. Jinými slovy, za první tři měsíce letošního roku O2TV nepřibyl žádný nový zákazník, případně se počty odešlých klientů vyrovnaly s těmi, kteří si tuto službu nově objednali.
Zpomalení růstu počtu zákazníků O2TV hezky ilustruje následující graf, který porovnává vývoj zájmu o analogovou a digitální kabelovou televizi UPC a O2TV v jednotlivých čtvrtletích roků 2008 a 2009 a také v prvním letošním kvartálu. Je na něm vidět, že poměrně vytrvalý růst zájmu o O2TV polevil zhruba před rokem, v prvním čtvrtletí 2009 (stejně jako u digitální kabelové televize UPC). Tehdy stouplo pokrytí bezplatné zemské digitální televize na 60 procent populace a satelitní služby Skylink a CS Link spolu začaly výrazněji soupeřit o zákazníky. O2TV také výrazně škodí fakt, že dosud nebyla schopna nabídnout balíček televizních programů v HD kvalitě, což je už v dnešní době u placených televizních služeb standard.
Vývoj počtu zákazníků analogové kabelové televize UPC, digitální kabelové televize UPC a služby O2TV za jednotlivá čtvrtletí od ledna 2008 do konce března 2010. (Zdroj: zprávy o hospodaření Liberty Global a Telefónica O2, graf: DigiZone.cz)
Slevy a akce. Nic jiného kabelovkám a IPTV nezbývá
Aby si kabelové a IPTV společnosti udržely stávající zákazníky a ve výrazné konkurenci s bezplatnými televizními službami oslovily i nové, nezbývá jim nic jiného, než nabízet slevy a balíčky dalších služeb. Společnost UPC kombinuje kabelovou televizi s vysokorychlostním připojením k internetu a pevnou telefonní linkou. V brzké době přitom počet zákazníků s připojením k internetu od této společnosti převýší počet předplatitelů digitální kabelové televize UPC. Stejnou strategii využívá od vzniku O2TV provozovatel této služby, Telefónica O2. Málokterý zákazník je ale ochoten kvůli slevě na placené televizi zavádět pevnou telefonní linku, kterou jinak nevyužije.