Česká televize (ČT) ve včerejších Událostech i dnešním Dobrém ránu seznámila diváky s projektem digitalizace svého archivu. Do digitální podoby plánuje ČT převést zhruba pětinu z 230 tisíc hodin natočeného a archivovaného materiálu. Veřejnoprávní televize ale při informování o velkolepém projektu nesdělila divákům, jak ho bude financovat. Peníze na vytvoření moderního archivu přitom ČT garantuje od 1. ledna platící digitální novela.
Zákon umožňuje, aby si ČT mohla vysílat reklamu i po zbytek doby přechodu na zemské digitální vysílání, ačkoli měla původně inzerce na obrazovce veřejnoprávního média 1. ledna 2008 prakticky skončit. Novela sice zapovídá dosud běžnou praxi tzv. sčítání reklamních časů na jednotlivých programech ČT, které umožnilo převést většinu reklamy na nejsledovanější ČT 1, zároveň se ale reklamní limit právě pro Jedničku od ledna zvýší z 0,5 na 0,75 procenta denního vysílacího času. Připomeňme, že se na začátku roku 2008 mění i koncesionářský poplatek, a to o 15 korun na 135 korun měsíčně. Právě ten měl původně televizi kompenzovat výpadek příjmů z reklamy.
Reklama na ČT tedy zůstává, ale její výnosy nebudou součástí televizního rozpočtu. Přesto jich většina ale bude použita právě ve prospěch veřejnoprávní televize a jejích diváků. Ponechme stranou 165 milionů korun ročně, které ČT odvede na podporu kinematografie a do zvláštního fondu Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Zbylé reklamní výnosy převede televize na svůj zvláštní účet a právě třetina z nich bude určená na digitalizaci archivu veřejnoprávního média.
Pokud odhadneme roční příjmy z reklamy na ČT po zákonem daných úpravách na 750 milionů korun, od nich odečteme povinné odvody filmařům a ČTÚ a z výsledku si spočítáme třetinu, tak to pro projekt digitalizace archivu znamená finance ve výši téměř 200 milionů korun ročně.