Včera se v prostorách pražského Konferenčního centra City konal již čtvrtý ročník konference Czech Internet Forum 2009. Ta letos přilákala rekordní počet účastníků, kteří měli možnost vybírat ze zajímavých přednášek, panelových diskusí, ale i workshopů, které probíhaly v průběhu dne paralelně ve dvou přednáškových sálech. Letošní ročník byl zajímavý také tím, že se mezi přednášejícími poprvé objevil zahraniční host, kterým byl Arkadij Volož, zakladatel a výkonný ředitel ruského portálu Yandex.
Ten se svým postavením na ruském trhu do značné míry podobá tuzemskému Seznamu a nutno říci, že mezi představiteli obou firem panují navíc přátelské vztahy. O tom se mohli účastníci přesvědčit v průběhu samotné konference, když je prostřednictvím „telemostu“ v ruštině pozdravil zakladatel Seznamu Ivo Lukačovič. Letošník ročník ale rozhodně nebyl jenom o Yandexu.
Hned po formálním úvodu se chopil slova Zdeněk Polách, který nejprve stručně zrekapituloval historický vývoj poskytování připojení k Internetu v České republice, aby se posléze zaměřil na současné trendy v oblasti širokopásmových datových služeb. Internetový obsah dnes vyžaduje vyšší nároky na přenosové rychlosti. Dokazují to například statistiky neustále rostoucího provozu v NIXu. Jestliže dříve uživatelům stačilo stahování dema her či filmů, dnes vyžadují plné verze a rovnou v HD kvalitě. Hitem dneška je prý triple-play a snaha „dotáhnout“ optické sítě přímo ke koncovému zákazníkovi. Z historických důvodů má ADSL připojení v ČR třetí nejmenší podíl na broadband linkách, hned po Japonsku a Koreji. Budoucnost podle Polácha patří kabelu nebo optickým sítím.
Zdeněk Polách (Kaora)
Ondřej Tomek, jeden ze zakladatelů portálu Centrum.cz, se zase s přítomnými podělil o své zkušenostmi při hledání investora. Hovořil ale také o možných úskalích, se kterými je nutné počítat v případě, že původně malá firma se začne proměňovat ve velkou.Tomek se například domnívá, že pro úspěšný přerod ve velkou firmu je nutné budovat střední management. Důležitý je prý také důraz na firemní kulturu nebo víru ve firmu. Umění je skončit včas a člověk by se za to neměl stydět. Tomek ale přiznal, že v době, kdy ještě působil v Centru, firma spustila hodně projektů, které skončily špatně a navíc pozdě.
Ondřej Tomek
Podle Tomka také existuje přímá úměra mezi množstvím problémů a nadějí. Čím více problémů máte, tím více máte naděje. V diskusi také padla řeč na vztahy se spoluzakladatelem Centra Oldou Bajerem. Ondřej Aust se zeptal, zdali peníze, které za prodej firmy získali, nějakým způsobem ovlivnily jejich vztah. Tomek přiznal, že peníze mohou vztahy hodně ovlivnit a že určitou roli hráli i v tomto případě, nikoliv však prý nejklíčovější.
Milan Fridrich, ředitel zpravodajství České televize, který se dobrovolně pasoval do role zástupce klasických médií už tím, že na rozdíl od všech ostatních přednášejících si vystačil pouze s několika poznámkami na listu papíru, hovořil o pozicování internetového zpravodajství veřejnoprávního média. Podle Fridricha vzniká v online oblasti kontent, který jde mimo oblast klasických médií. Klasická média jsou založena na tom, že v nich sedí profesionálové. Vztah je nastaven jako uživatel versus profesionál. To ale Internet mění. Velké množství obsahu na Internetu totiž vytváří amatéři a tato skutečnost může klasická média jistým způsobem ohrožovat. Internet nemá kodex profesionality, podle Fridricha tudíž nemůžete nikoho pohnat k zodpovědnosti.
Milan Fridrich (Česká televize)
Problém Internetu je prý také v tom, že z mediálního hlediska je nestálý. Internet se rychle rozvíjí a je lemován spoustou „mrtvol“. Existují slepé cesty. Nyní jsou hitem komunikace Facebook, Twitter a Youtube, ale za 5, 10 let to nemusí být pravda. Budoucnost bude patřit interaktivní televizi. „Vždycky budeme chtít si občas lehnout na gauč a pasivně konzumovat televizní vysílání, napříště ale můžeme být prostřednictvím internetových služeb jeho součástí,“ prohlásil Milan Fridrich.
Taťána le Moigne z české pobočky Google se zaměřila na očekávané trendy v oblasti dalšího vývoje Internetu. Vyhledávače dnes pracují s rychlostí a relevancí výsledků, stále větší důležitost si získává indexace v reálném čase. Obchod i zábava se prokazatelně přesouvají na Internet. Blíží se doba, kdy budeme moci komunikovat prostřednictvím překladačů v reálném čase. Trendem do budoucna zůstává také personalizace, vizualizace, sociální média nebo interaktivita, vše jako součást cloud computingu. Na významu bude získávat také lokální vyhledávání zejména na mobilech. „V obrovské konkurenci vyhraje ten, kdo bude zábavný a kdo bude mít kvalitní obsah. Média se budou navzájem doplňovat. Lidé to tak dělají, média to tak budou dělat, a byznys také,“ věří Taťána le Moigne.
Taťána le Moigne (Google.cz)
Následovala přednáška Marka Antoše, ředitele společnosti Internet Info, který se pokusil odpovědět na otázku, zdali je český Internet v krizi, která se poslední rok v médiích neustále skloňuje. Ačkoli si téměř všichni velcí hráči stěžují, zdá se, že se toho zase tak příliš na českém Internetu nestalo. Pokles plošné inzerce hlásí prakticky všichni, a ačkoli kontextová reklama naopak roste, nedokáže celkový propad vyvážit.
Marek Antoš (Internet Info)
Drobnou útěchou může být skutečnost, že tržní podíl internetové reklamy rekordně roste. Velmi dobrou zprávou do budoucna je fakt, že ačkoli tolik neroste počet uživatelů, tak se zvyšuje jejich aktivita na Internetu. Internetový výkon tedy roste stejně tak jako míra využívanosti. Co se týče možnosti zpoplatnění obsahu, je Marek spíše skeptický. Ačkoli by si to všichni přáli, určitě se o tomto nápadu rozhodne někde jinde než na českém Internetu.
První panelová diskuse, kterou moderoval Ján Simkanič, se také do značné míry věnovala tématu tomu, jakým způsobem letošní rok zasáhl do příjmů z reklamy největším hráčům internetové mediální sféry. Jaroslav Kábele se vyhnul konkrétním číslům, ale přiznal že v iDnesu si letos dávají k obědu jen dva řízky, na rozdíl od loňských třech. Pavel Zima uvedl, že Seznam si meziročně v příjmech z reklamy o 10 procent polepšil, naopak Pavel Mucha z Centrum Holdings hovořil o deseti procentech se znaménkem mínus. Nově prý příjmy z reklamy meziročně vzrostly asi o 70 procent, především díky otevření nového trhu s videoreklamou.
Taťána le Moigne (Google.cz), Jaroslav Kábele (MAFRA), Daniel Grunt (CET 21), Pavel Zima (Seznam.cz), Pavel Mucha (Centrum Holdings)
Pavel Zima v tomto směru Novu pochválil. „Jsme rádi, co Nova dělá na Internetu. Učí inzerenty používat nové reklamní formáty, za což jsme jí vděční.“ Poté přišla na přetřes hegemonie Seznamu na českém Internetu.
Taťána le Moigne upozornila, že technologicky je Googlu velmi těžké konkurovat. „366 inovací ve vyhledávání za poslední rok, nové služby. Google chce zpřístupnit technologické novinky českým uživatelům. Google bere ČR velmi vážně. Naší strategií ale není porazit Seznam.“ Na otázku, co říká na hegemonii Seznamu, Pavel Mucha odpověděl: „Je to jako s nepřítelem v posteli. V oblasti plošné reklamy si budeme konkurovat. Jsou služby, které nejsou naší prioritou, a proto jsme rádi, že si můžeme vybírat ze dvou technologických firem.“ Hovořilo se také o Atlasu a dalších projektech. Mucha přiznal, že Centrum Holdings udělalo několik projektů, které byly krokem do neznáma a které nevyšly, ale tuto strategii prý do budoucna měnit nehodlají.
Seznam prý v pondělí zveřejní nové obchodní podmínky a v prvním pololetí příštího roku zlevní reklamu. Nova nic podobného neplánuje, protože je prý stoprocentně vyprodaná. Zaměří se na výrobu obsahu.
Po obědě se ke slovu dostal Arkadij Volož. Hned na úvod připomněl, že globální hráči nejsou jedničkami všude po světě. Narážel tak na skutečnost, že v České republice, Rusku, Číně a Jižní Koreji dominují Internetu lokální hráči. Yandex je prý v současné době nejrychleji rostoucím vyhledávačem na světě. Na ruském Internetu se nejlépe daří kontextové reklamě.
Arkadij Volož (Yandex.ru)
Následovala další panelová diskuse, které bez pochyby dominoval Daniel Dočekal. Ten se opřel do zástupců mobilních operátorů a Pavla Vichtery ze Safer Internetu kvůli filtrování internetového obsahu jako boji proti šíření dětské pornografie. Jediné, na čem se diskutující shodli, je fakt, že blokace „závadného“ obsahu potřebuje právní rámec. Dočekalův negativní postoj k praxi, ke které se operátoři uchýlili, vycházel z přesvědčení, že není možné rozhodovací pravomoc o tom, co je závadné, delegovat na někoho jiného než na soudy.
Veronika Řečníková z Telefóniky O2 tvrdila, že se na tomto postupu shodli všichni operátoři a že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Dočekal naopak argumentoval tím, že samotná blokace obsahu problém dětské pornografie nevyřeší a že tvůrci dětského porna mohou na síti k šíření obsahu vyžívat jiných prostředků a služeb, které operátoři nekontrolují.
Tématem dalšího panelu byla Evropská směrnice o audiovizuálních službách a její transpozice do české legislativy. Kateřina Hrubešová ze SPIRu a Vladan Rámiš z vydavatelství MAFRA se shodli na tom, že současný návrh zákona je nejlepším řešením z nejhorších. Podle Rámiše se velcí provozovatelé se zákonem sžijí. Menší provozovatelé s tím ale mohou mít problémy. Praxe ukáže, jak se k tomu postaví Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Hrubešová upozornila na vysoké pokuty, které jsou pro internetové projekty likvidační. Diskutovalo se také o tom, jakým způsobem by byla prokazována zletilost uživatele.
Kateřina Hrubešová (SPIR), Vladan Rámiš (MAFRA), Luděk Schneider (Ministerstvo kultury), Mária Čuhelová (Seznam.cz)
Následovala analýza dopadu sociálních sítí na český Internet v podání Daniela Dočekala. V případě zahraničních sociálních sítí se bohužel potýkáme s absencí relevantních dat. I přesto se Dočekalovi podařilo sestavit zajímavé statistiky například o nejpopulárnějších českých „skupinách“ nebo „aplikacích“ na Facebooku. Facebook má prý před sebou dva až tři roky růstu. A ačkoli se za sociální síť či web bude vydávat téměř cokoliv, přesto budou základní „sociální“ funkce chybět ve webech ještě několik let.
Daniel Dočekal
Zajímavé byly také přednášky Patricka Zandla a Jiřího Hlavenky. První jmenovaný představil trendy a inspirace pro Internet na příští rok. Hovořilo se například o fasetové navigaci, která by měla zákazníkům ulehčit orientaci v nepřeberném množství podobných produktů v e-shopech. Patrickově pozornosti neunikl ani komunitní marketing nebo privatizace značek, kdy se firmy snaží “aktivovat” příznivce svých značek, aby se stali jejich aktivními uživateli a spolutvůrci.
Patrick Zandl (Lupa.cz)
Jiří Hlavenka zase analyzoval čísla z nákupů u deseti větších českých e-shopů. Z údajů mimo jiné vyplývá, že lidé nejčastěji nakupují na Internetu v práci. V e-shopech stále vítězí nejnižší cena a tudíž není prostor pro růst marže. 84 % uživatelů vůbec nekliká na reklamní odkazy, 66 % kliků dělají 4 % uživatelů Internetu. Nejvíce lidí nakupuje jednu nebo dvě položky. Jednokusové nákupy, v případě drobného zboží, sice tvoří polovinu všech nákupů, ale generují pouze 17 % tržeb. Provozovatelé e-shopů by se měli více zaměřit na přesvědčení uživatelů k nákupu více položek v rámci jednoho nákupu.
CIF 2009 je už sice za námi, ale ještě dva týdny si počkáme na výsledky ankety Křišťálová Lupa 2009, která letošní sezónu symbolicky zakončí.
Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz