Chci méně stanic a více posluchačů, říká nový šéf programu Českého rozhlasu

24. 2. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 115393
Český rozhlas bude mít od 1. března nového šéfa programu. Stane se jím Jan Menger, nynější ředitel krajského studia ČRo Region Středočeský kraj. Oficiálně bude jedním ze tří náměstků generálního ředitele ČRo Petra Duhana a jedním ze čtyř členů nejvyššího vedení veřejnoprávního rozhlasu. Pod Mengera budou spadat ředitelé připravovaných center výroby, zpravodajství a vysílání. „Chci posílit kvalitu vysílání na úkor kvantity,“ řekl Menger v rozhovoru pro server DigiZone.cz krátce poté, co jej v nové funkci potvrdila Rada ČRo.

S jakou vizí přicházíte do funkce náměstka generálního ředitele Českého rozhlasu pro program?

Chci preferovat kvalitu, nikoli kvantitu. To je základ, ze kterého je třeba vycházet. Moje vize je navázaná na vznik tří center – výroby, zpravodajství a vysílání – v nichž dojde ke koncentraci kvalitních lidí, zaměřených na jednu z těchto konkrétních oblastí. Povede to ke zkvalitnění obsahu vysílání a také k zefektivnění celého provozu.

Jaký bude vztah ředitelů center s řediteli jednotlivých stanic Českého rozhlasu?

V čele každého centra bude ředitel, přičemž veškeré stanice Českého rozhlasu, kromě regionálních, které ze zákona spadají přímo pod generálního ředitele, budou spadat pod centrum vysílání. Kompetence budou naprosto jasné: u centra zpravodajství není třeba nic vysvětlovat, centrum výroby bude vyrábět komponované pořady náročnějšího charakteru, a na centru vysílání bude jasná odpovědnost za tvorbu programových schémat a zároveň bude jeho ředitel zodpovídat za dohled nad stanicemi, aby si takzvaně „nelezly do zelí“, ale programově se doplňovaly.

Když se tedy zeptám polopaticky, kdo bude přímým nadřízeným šéfredaktorů jednotlivých stanic Českého rozhlasu? Ředitelé jednotlivých center, nebo přímo náměstek generálního ředitele pro program, tedy vy?

Přímým nadřízeným by pro ně měl být ředitel centra vysílání. Ale šéfové regionálních studií budou přímo řízeni generálním ředitelem, což vyplývá ze zákona o Českém rozhlase.

Jan Menger - 4

Na včerejším zasedání Rady ČRo jste prohlásil, že uvažujete o redukci počtu stanic Českého rozhlasu. Máte už nějakou představu, jak by to mělo vypadat?

Upřímně, o tom bych teď nechtěl moc hovořit, jelikož je slušné tyto věci nejdříve probrat s lidmi, kterých se to bude týkat. Je to součást určité koncepce a vychází to i z projektu pana generálního ředitele. Jsou to tedy věci, které jsou všeobecně známy. Na konci března, respektive začátkem dubna tyto záležitosti představíme podrobněji.

Připadá v úvahu i redukce počtu krajských studií, respektive omezení některých studií na roli krajské redakce, jak to funguje v případě Karlových Varů, Liberce nebo Zlína?

Naše úvahy se v tuto chvíli tímto směrem vůbec neubírají.

Takže byste redukovali spíše speciální stanice, mezi které spadá Rádio Česko, D-dur, Leonardo a Radio Wave?

Počkejte si na začátek dubna.

Před třemi lety jste se zúčastnil naší veřejné debaty o Radiu Wave v pražském Divadle Archa. Tehdy jste Wave podporoval, jak si představujete jeho budoucnost?

Obecně si myslím, že stanici pro mladé Český rozhlas potřebuje. Na druhou stranu se ve mně míchají dva pocity, že sice takovou stanici potřebujeme, ale nejlepší období pro její vznik Český rozhlas lehce propásl. Takže z mé strany má stanice pro mladé podporu, i s ohledem na to, že Český rozhlas by měl oslovovat široké spektrum všech obyvatel České republiky, ale konkrétněji to teď nebudu komentovat.

Český rozhlas nedávno vypsal výběrové řízení na vedoucího centra pro děti a mládež a v zadání je i předložení koncepce stanice pro děti. Počítáte s jejím vznikem už v letošním roce? A bude spadat mezi tzv. speciální stanice, které vysíláte přes digitální platformy, nebo to bude čistě internetové rádio?

Zatím o tom diskutujeme, takže vás znovu odkážu na začátek dubna. Nicméně naše debaty se skutečně pohybují v pozici internetového rádia. Český rozhlas 2 bude samozřejmě dál oslovovat rodiny s dětmi, nicméně vnímám, že je nešťastné, když na ČRo 2 skončí dechovka a hned po ní začíná pořad pro děti Domino. Toto by měl být speciální projekt zaměřený výhradně na děti.

Nebojíte se, že dětské posluchače k sobě už stáhl provozovatel Frekvence 1 a Evropy 2, který před rokem spustil dětské Pigy rádio na internetu a žádá pro něj i FM frekvenci v Praze?

Právě proto se musíme hnout dopředu. V některých věcech dýcháme kolegům z komerčních rádií na záda, a oni přitom rozvíjejí projekty, které jsou z mého pohledu dosti veřejnoprávní. Musíme přidat.

Pigy rádio vysílá i mluvené pohádky, které nakoupil od Radioservisu, tedy z archivu Českého rozhlasu.

Na to vám nedokážu odpovědět, protože tyto informace nemám a teprve se s nimi budu seznamovat.

Jaké budou vaše první kroky po nástupu do funkce náměstka generálního ředitele pro program?

Nejdřív se seznámím s veškerou agendou a pohovořím s kolegy. Máme pevně dané záležitosti, které se týkají koncepce restrukturalizace Českého rozhlasu. Budeme na ní intenzivně pracovat a komunikovat o ní s lidmi z rozhlasu tak, aby byla skutečně koncem března hotová a generální ředitel ji na začátku dubna mohl prezentovat veřejnosti.

Bavíte se v nejvyšším vedení rozhlasu o digitalizaci a digitálním vysílání ČRo?

V Českém rozhlase existuje speciální tým, který se digitalizací průběžně zabývá. Závěry ze svých jednání průběžně předkládá vedení Českého rozhlasu.

Nemyslel jsem z technického hlediska, ale ohledně obsahu, zda neuvažujete o tom, které stanice by měly být šířeny digitálně v rozhlasových sítích a nikoli v televizním multiplexu, jako je to nyní.

To je hodně daleká budoucnost, musím se s těmito věcmi detailně seznámit. Teď bych jen fabuloval.

Jan Menger - 3

Takže se nejdřív soustředíte na celoplošné stanice v FM pásmu?

Určitě ano. Musím si být stoprocentně jist, že to, co vysíláme v analogu, je kvalitní, a teprve potom se můžeme bavit, zda v rámci našeho portfolia zřídíme třeba stanici pro děti. Musíme si vyhodnotit, zda v tomto případě zůstaneme jen u internetového projektu, nebo zda se bude do budoucna zamýšlet něco víc.

Jak velkou roli pro vás bude hrát poslechovost jednotlivých stanic Českého rozhlasu?

Poslechovost vnímám jako důležitý faktor hlavně z hlediska efektivity vynaložení prostředků. Samozřejmě na rozdíl od komerčních stanic bych rozhodně nechtěl cílit na masové publikum. Je tady duální systém, a ten bych chtěl plně respektovat. Nicméně i veřejnoprávní rozhlas by měl být rád, že ho poslouchá dostatek posluchačů, a proto je důležité oslovovat určité penzum lidí, které vyjadřují výsledky poslechovosti. Český rozhlas by podle mne do budoucna měl mít 25procentní podíl na trhu.

Dnes má podíl 20 procent.

Ano.

Také jste radním Českého rozhlasu řekl, že za poslední léta přibyla třetina stanic, ale celková poslechovost rozhlasu o třetinu klesla.

Ano, to považuji za dost nešťastné.

Čili chcete snížit počet stanic a zvýšit celkovou poslechovost Českého rozhlasu?

Upřímně řečeno, ono to přece není o počtu stanic. Záleží na tom, jaké děláte produkty a jak jsou kvalitní. Při větším počtu stanic se také může kvalita vysílání rozmělnit. Ale zase mě nechytejte za slovo, tyto záležitosti nyní debatujeme, analyzujeme a začátkem dubna se určitě dozvíte více.

Také jste řekl, že hlavní prioritou programu pro letošní rok je vznik nové stanice mluveného slova, o které se hovoří už několik let. V jaké fázi je tento projekt? Pokud by měla stanice mluveného slova odstartovat letos, patrně byste ho už museli mít hotový.

Konkrétní představa, včetně člověka, který by tuto stanici vedl, existuje. Ale opět – podrobnosti zveřejníme v dubnu.

Jakým způsobem budete ony změny, které dopracujete do konce března, komunikovat? Chystáte nějakou tiskovou konferenci, setkání s novináři, kampaň?

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Tuto otázku je lepší směřovat na kolegu Jakuba Čížka, který je zodpovědný za komunikaci Českého rozhlasu, ten by vám k tomu určitě řekl více.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Měl by mít Český rozhlas méně stanic?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).