Pokud se tedy ze dne na den změní tvář jednoho ze tří největších českých portálů, je to svým způsobem událost. Právě tímto krokem přitom oslavilo své třetí narozeniny Centrum.cz, které si dosud drželo svůj původní design z roku 1999. Způsob, jakým se design měnil, přitom plně potvrzuje talent, který mají v Centru pro vytváření „napínavé show“, která přiláká zájem. Už den před samotnou změnou, tedy 2. října, bylo Centrum „podminováno“ Centrexem. Výbuch nastal úderem půlnoci a když se usadil prach, objevilo se nové Centrum. Celý proces si můžete prohlédnout – a sbíječkou pomoci – na stránkách Centra, kde je i článek o průběhu reklamní kampaně, která předcházela.
Změny jsou na Centru vidět už na první pohled, vedle loga se výrazným způsobem změnila i celá titulní stránka. Ta by se měla stát jakousi vstupní branou k jednotlivým částem portálu, které byly dříve poněkud ve stínu. Nepřehlédnutelná je také oranžová plocha o velikosti 405×100, která slouží vlastní propagaci Centra. Stejně jako na Seznamu také zmizel klasický reklamní proužek 468×60, jehož sláva v konkurenci jiných formátů poněkud pohasla. Nová grafika se promítla i do dalších částí portálu, ale ne do všech: například Xchat a Webpark jsou stále ve starém hávu.
Hlavním důvodem, které Centrum vedlo k provedení těchto změn, je podle jeho marketingového ředitele Daniela Grunta nová strategie. Centrum by v příštím roce rádo získalo dalších 500 tisíc návštěvníků, což je zhruba jednou tolik, kolik jich má v současnosti. To se dá v prudce konkurenčním prostředí portálů eufemisticky označit za velmi optimistický cíl, Centrum jej však hodlá dosáhnout „ulovením“ uživatelů, kteří na Internet přicházejí nově. Internetová gramotnost těchto uživatelů je nízká, a rozhodující je proto jednoduchost ovládání a síla značky – a právě na to Centrum sází. Novou grafickou podobu přitom svěřili do rukou profesionálům z agentury Men on the Moon, která spolupracuje např. s Českým rozhlasem.
Nové Centrum si jistě najde své nadšené příznivce i zavilé odpůrce, jak je tomu v případě podobných změn vždy. Za zmínku však stojí důležitá drobnost: nápadná shoda s aktuální podobou Yahoo. V případě plochy pro self-promo Centrum přímo přiznává, že se nechalo inspirovat, pouhým okem k nerozeznání jsou však i další prvky na titulní stránce, jako jsou například ikonky hlavních služeb, úvodní navigace s odkazy do jednotlivých sekcí či zpravodajská část v pravém pruhu. Je samozřejmě možné, že agentura Men on the Moon pracuje i pro Yahoo, ale jiná vysvětlení jsou asi poněkud pravděpodobnější.
Cizími vzory se v minulosti řídily i další české portály, Seznam dokonce hned dvěma: vedle Yahoo i serverem Uzdroje, který odstartoval o něco před ním. Současná podoba Seznamu je však víceméně svébytná. O něco méně to platí v případě Atlasu, který sice po „odletu motýlka MSN“ provedl určité kosmetické změny, základní ráz jeho titulní stránky však zůstává. Nový design Centra je proto v tomto směru poněkud kontroverzní výjimkou.
Vzhledem k tomu, že hodnocení vizuální podoby úzce souvisí s individuálním grafické cítěním každého člověka, požádali jsme o názor na novou podobu Centra také některé známé postavy českého Internetu. Jaký je Váš první dojem z nové grafické podoby Centra?
Jan Rosenauer, iŽurnál: Na první pohled mi nové Centrum připadá přívětivější, svižnější a modernější. Na druhou stranu není změna tak výrazná a je dokonce otázkou, kolik návštěvníků si jí vůbec všimne. Některé stránky poněkud utrpěly na přehlednosti a konkrétně moje.centrum.cz je natolik barevné, že si připadám jak v cirkusu. Až se tým NetCentra pořádně vyspí, čeká jej ještě mnoho drobných dodělávek a vylepšení. (+)
Tomáš Řehák, OMD Interactive: Velmi se mi líbí zejména samotné logo. Stránky jako celek jsou vzdušnější a jednotnější v designu, což je jistě plus. Hlavní navigace u loga v podobě kulatých ikon naopak připomene konkurenci, což příliš invenčně nepůsobí. Osobně mi nesedí jen maličká drobnost, a sice záložky, které cítím jako nelogicky otočené: jako kdyby patřily k horní (statické) části stránky. (+)
Libor Nováček, Pohlednice.cz: GUI Centra jsem vždy považoval za nejpovedenější GUI všech českých portálů, změnou si však podle mého názoru nepolepšilo, spíše naopak. Za oči mě např. dost tahají zkosené vrchní části tabulek. Moc nechápu ani podobu písmena t v novém logu – chtějí být „centrem“, ale šipka vystřeluje kamsi nad obzor. Výrazná tečka se šipkou v minulém logu, které zatím zůstává ve slovenské verzi, podle mého mnohem více evokovaly představu centra. (-)
Petr Bednář, Ringier ČR: Změny se mi celkově líbí. Když Centrum začínalo, mělo oproti ostatním portálům nejpřehlednější strukturu. Za ty tři roky provozu se ale trochu zaneslo různými službami, a orientace se stávala obtížnější. Nová podoba je krokem k zjednodušení. Výhrady mám k seznamu funkcí pod vyhledávačem. Připadá mi trochu přeplácaný a ne úplně jednoduše najdu správný link. Možná by konkrétní služby mohly být až na podstránkách. Líbí se mi nové ikony. Malý problém vidím v tom, že čím hlouběji se do struktury webu noříte, tím víc se potkáváte s jen nepatrně upravenou původní grafikou. (+)
Jan Čep, Media.Com interactive: Nový design Centrum.cz vnímáme v MCI pozitivně. Došlo ke zpřehlednění titulní stránky a světlé barvy vizuálně dobře zapadly k orámovaným částem pravé strany. Je velmi potěšitelné, že redesignem prošel takřka celý portál, tedy nejen titulní stránka. Layoutem mi stránka připomíná titulku Yahoo.com, otázkou však zůstává, zda si může portál dovolit zásadně změnit rozložení prvků na stránce, aby se to nedotklo zvyklostí a preferencí uživatele. Z hlediska zadavatele reklamy vnímáme nový design za krok vpřed, ale nalezení a otestování zajímavých a efektivních reklamních ploch si ještě vyžádá nějaký čas (+).
Jan Žáček, Český web: Design kulatých tlačítek v hranatých oknech vypadá docela amatérsky. Původní ikonky byly menší a podle mého subjektivního názoru hezčí. (-)
Jan Fahoun, Starcom: Stávající „Yahoo“ design mi přijde mnohem přehlednější a čistší po grafické stránce. Banner na titulní straně byl evidentně na obtíž. (+)
Pavel Kolesnikov, Okoun.cz: Pěkné, přehledné, jen pravý sloupec mi přijde vůči zbytku stránky atypicky široký. (+)
Ondřej Bartoš, First Tuesday: Na první pohled to bylo zklamání. Design Centra se mi vždycky líbil díky své přehlednosti, jednotě a funkčnosti. S redesignem hlavní stránky a lehkými úpravami ostatních stránek se vytratila především ona jednotnost. Kromě toho nechápu, proč bylo nutné měnit logo Centra, které už za ty tři roky bylo dostatečně známé a snad i pozitivně vnímané. Co se mi ale naopak líbilo moc, byl způsob změny, včetně její přípravy. Je vidět, že nápaditost a vtip tvůrci Centra neztratili… (-)
Jana Kulísková, Colin: Můj ranní impulsivní dojem je: jednoduché, přehledné, celkově sympatické. (+)
Martin Klofanda, MindShare: Můj první dojem byl negativní, ale ten druhý právě naopak. Začal jsem se tím prokousávat a hledat různé věci, počínaje objednanými formáty našich klientů a konče náhodným vyhledáváním či návštěvou některé sekce a výsledkem je pocit, že je vše přehlednější a logičtější… (+)
Patrick Zandl, iDnes: První dojem je jednoduchý: je to Yahoo. Minimum vlastní invence – snad jen logo je jiné. Je to už trochu blíže plagiátu než inspiraci… Nová podoba je samozřejmě lepší: Yahoo si s ní lámalo hlavu velmi dlouho a za průzkumy toho, co lidé chtějí a snesou, utratilo hodně peněz. (+/-)
Pokud jde tedy o naši improvizovanou porotu, podoba s Yahoo sice leckomu neunikla, převažuje však pozitivní názor. A jak působí na vás?