Hlavní navigace

Centrum Holdings má Super Bleskově

20. 12. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Super.cz
Super.cz
„Revoluční“ webdesign Super.cz zaměstnával český Internet dost dlouho. Jak se nakonec ukázalo, Super.cz zavedením něčeho zcela jiného než ostatní získal, návštěvnost neztratil (se Seznam.cz v zádech by to snad ani nešlo). Možná právě proto se Centrum Holdings nechalo inspirovat a spustilo kopii na Bleskově.cz.

O rozporuplně vnímaném redesignu Super.cz jsme na Lupě psali. Ikony českého webdesignu jej svorně a šmahem odsuzovaly, až (než?) se ukázalo, že to hlavní, návštěvnost, plní na jedničku. 

Bleskově.cz – nepovedená kopie Super.cz

Spuštění nové podoby www.bleskove.cz (a www.pikant.cz) se neobešlo bez řady komentářů na sociálních sítích. V jednom se shodovaly – Centrum Holdings okopírovalo www.super.cz. A ve většině dodatečného hodnocení také vládla shoda – nejenom že Super.cz okopírovali, okopírovali ho mizerně (a pokud vás to zajímá, je to interní práce, redesign nebyl zadán mimo firmu).

Otázka na CH: Redesign je silně inspirovaný Super.cz, co k tomu CH vedlo?

Odpověď CH: Proč se jsme redesign Bleskově.cz dělali: Nové Bleskově.cz odráží naši strategii kvalitních obsahových produktů s potenciálem zasáhnout masu uživatelů. Vedle prémiového původního obsahu (Aktuálně.cz, Žena.cz) sem patří rovněž zábavní obsah pro mladší čtenáře. U nového Bleskově.cz čekáme obdobný zájem uživatelů, jaký sledujeme u nedávno spuštěné série našich „cafe webů“ 

Podobu mezi Bleskove.cz a Super.cz nelze nevidět, stejně tak jako by bylo velmi obtížné přehlédnout, že Seznam v rámci redesignu Super.cz přece jenom šel o kus dál. Zatímco na Super.cz najdete vlevo ilustrační obrázek k vydanému tématu, Centrum Holdings tam doslova narvalo reklamu – tu Super.cz zobrazuje vpravo, tedy na daleko lepším místě.

Nedotaženost Bleskově.cz je ale přítomná prakticky všude – reklama se posunuje s obsahem stejně jako u Super.cz, ale z hlediska čtení je na nejméně vhodném místě (tedy vlevo). A zatímco Super díky vhodnějšímu rozložení reklamy dokáže přece jenom lépe využít šířku okna prohlížeče, Bleskově.cz je jenom úzká nepřehledná nudle.

Absurdnost designu Bleskově.cz vynikne při přechodu na druhou polovinu stránky, tu polovinu už Super.cz vlastně nemá. Mít ji, působila by stejně rušivě a nesmyslně. A ještě absurdnější je patička – podivný pruh přes celou šířku prohlížeče má zelený podklad. Zelená přitom nikde v designu Bleskově.cz použitá není a vůbec se nehodí. Designer se navíc nedokázal rozhodnout, jestli má zůstávat vlevo (hlavní stránka a článek) nebo uprostřed (fotogalerie).

Otázka na CH: Připadá Centrum Holdings profesionální, že Bleskově.cz je kopie designu Super.cz?

Odpověď CH:  Dívali jsme na řadu webů, v jaké formě chtějí uživatelé obsah na bulvárních online webech mít a inspirovali jsme se tím, co funguje. Zároveň jsme se dívali i na umístění a efektivitu reklamních formátů.

Příklady webů: www.fashion.net, www.reuters.com/ar­ticle/2011/12/­19/us-korea-north-idUSTRE7BI05B201­11219, www.super.cz

Bleskově.cz v oznámení (tisková zpráva) o novém designu zdůrazňuje, že redesign „vychází vstříc rovněž světu dotykových zařízení a tabletů“. Tradičně jde jenom o tvrzení nepodložené realitou. Nejenom že je nutné stále klikat jenom na odkazy (bloky okolo nejsou provedené jako klikací), ale na iPadu vznikají velké problémy s rolováním obsahu (neodladěný skript pro udržení inzerátu na viditelném místě nakonec začne překrývat obsah). O tom, že design vycházející vstříc tabletům by mohl využít HTML 5 a skutečně nabídnout něco nového, o tom si můžete nechat jenom zdát.

Komentář Jakuba Goldmanna na Médiář.cz:  V Centrum Holdings mají představu, že bulvární čtenář je idiot.  

Co Centrum nepochopilo, je změna myšlení, kterou si jeho management musí projít, chce-li produkovat kvalitní weby. Pro redesign Bleskově nebyl žádný jiný důvod, než že slyšeli, že to někde funguje. Ale kdo nezmění své myšlení, nezmění nic.

Bleskově je – stejně jako Super.cz – bulvární server. Člověk, který má rád bulvár, má rád bulvární informace. Je trochu jako malé dítě. Chce velké fotky a chce je hned. Chce pouťové titulky a určitou textovou brutalitu. Má rád dvojsmysly, patos a emoce. Ale nezbaští nám všechno. Je stejně tak citlivý na hloupý a prázdný obsah jako čtenář Respektu či TechCrunche – byť na jiném poli, hodnoceno jinými měřítky.

Slibovány jsou „vylepšené fotogalerie“ – revoluci ani žádné vylepšení nečekejte. Jde o klasické fotogalerie, kde musíte postupně proklikávat jednu fotku po druhé (pozitivní je, že se aspoň nenahrává celá stránka znovu). Řešení Super.cz zde okopírováno nebylo, přitom je podstatně praktičtější (fotogalerie se „rozbalí“ pod aktuálně otevřený článek a je možné snadno vidět vše). V tiskové zprávě je uvedeno, že je „možné zaostřit na vybrané detaily pomocí lupy“ – ani u jedné fotografie v několika desítkách galerií se mi na Bleskově.cz nepodařilo žádnou lupu uvidět.

Hodnotit UX a konkrétní prvky a nedostatky by bylo na dlouho a je vhodné ho případně přenechat někomu opravdu hodně povolanému. Hodnotit pocit je ale možné hned – když se podíváte na Bleskově.cz, tak máte klasický problém jako u většiny webů – obtížně se „to“ čte, špatně se v „tom“ orientuje. A velmi zvláštní je, že Bleskově.cz nejspíš pouze hledělo na to, aby zobrazilo inzeráty na těch co nejnemožnějších místech, uspokojilo inzerenty a pokud možno přinutilo čtenáře k množství klikání omylem. V žádném případě mu ale nešlo o čtenáře.

Veselo okolo „falešného“ účtu Centrum Holdings na Twitteru

O další vlnu pozdvižení se postaral účet @centrumholdings na Twitteru tweetem, který narážel na takřka legendární zdůvodňování Seznamu, proč jeho služba je podobná konkurenční službě od Google:

Zdají se vám nové Bleskově a Pikant podobné super.cz od ? Je to možné, zdá se, že vznikl nový „průmyslový standard“.

@centrumholdings nebyl žádný nový účet na Twitteru  – první Tweet pochází z 22. února 2010 a celou dobu tweetoval „pozitivně“ pro Centum Holdings. Až po tomto menším úletu se ale ukázalo, že tento účet Centrum Holdings (částečně) nepatří.

CIF24

Otázka na CH: „Falešný“ účet CH na Twitteru nechávalo CH bez povšimnutí dlouho dobu, proč?

Odpověď CH: Šlo o účet, který jsme plánovali v budoucnu využívat pro komunikaci firemních novinek. Šlo o moji chybu, domníval jsem se, že aktuální přístupové údaje máme pouze u nás ve firmě.

Otázka na CH: Získali jste tento účet pod svoji kontrolu? Kdo za ním byl?

Odpověď CH: Již máme přístupová hesla.

Ke cti Centrum  Holdings patří, že předmětný tweet (i po získání kontroly nad účtem) nesmazali, v řadě podobných případů by k tomu došlo. Zajímavé je, že @centrumholdings bude v února 2012 existovat dva roky – a prozatím nikomu nevadilo, že účet spravuje (vlastní) někdo mimo firmu.

Poučení je každopádně jasné, účty na sociálních sítích je vhodné hlídat a neopomíjet jejich předání při „odchodu“ zaměstnanců. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).