Ilustrace: Nenad Vitas
Poté, co Microsoft oznámil svou snahu koupit akcie Yahoo za 31 dolarů za akcii a tím nabídnout majitelům více než 50% bonus, akcie udělaly to, co podle zákonů burzovní logiky musely, a vylétly strmě vzhůru. Světe, div se, někam k 31 dolarům. Tím, že byla nabídka v dopise psaném panem Stevem Balmerem veřejná, ztratila značnou část svého potenciálu.
Podle serveru Patria se ve čtvrtek kolem poledne prodávají akcie Yahoo kolem 29 a akcie Microsoftu za 28,5 dolaru za akcii. To znamená, že všechny bonusy, které měl MS připravené, vzal vývoj na americkém trhu. Krátce na to ovšem přichází podle agentury Reuters zpráva, že MS zvyšuje svou nabídku na 31 dolarů.
Efekt opětovného růstu se tak zřejmě brzy dostaví i tentokráte. Do toho vstupuje ještě společnost Google, která by jistě ráda některé části Yahoo zakoupila. Koupě celého koncernu by asi neprošla americkým ani evropským antimonopolním úřadem, ale prodej několika zajímavých kousků možná ano (i když reklamní a vyhledávací části, tedy ty nejlukrativnější, by asi získat nemohla).
Kupovaný se nechává slyšet, že jsou nabídky poněkud nižší, než by si představoval, což by mohlo šroubovat ceny akcií ještě výše než doposud. Potenciál k růstu určitě mají, neboť ještě před dvěma roky se akcie prodávaly za cenu těsně pod 45 dolarů. Pokud i nadále potrvají tetřeví námluvy a tance obou technologických obrů, pak jediný, kdo na tom vydělá, bude právě Yahoo.
Mohlo by se zdát, že server, který je klíčovým hráčem na poli internetové reklamy a vyhledávání (ač jsou výsledky Google zatím výrazně lepší a podíly vyšší), který nabízí celosvětově nejoblíbenější e-mail a celosvětově patří mezi nejnavštěvovanější weby, svůj samostatný život musí brzy ukončit.
Věc se má ale jinak. Ono se může docela dobře jednat o chytrou politiku managemetu, který se snaží dosáhnout růstu akcií (vědom si toho, že hodnota akcií a cena firmy jsou dvě odlišné ekonomické hodnoty), který se bude za několik týdnů či měsíců (až horečka nápadníků ustoupí) snažit udržet zlepšenými výsledky a třeba nějakou novou zajímavou službou (nebo akvizicí).
V tuto chvíli je však jasné zřejmě jen to, že pokud Microsoft počítal s tučným úlovkem za dobrou cenu, pak se zřejmě docela mýlil a může nejbližších čtyřicet dnů strávit v půstu a odříkání (nebo snad slintáním po pádu cen akcií?), tak jako katoličtí věřící. Co naplat, že v americkém koncernu budou převládat protestanti, kteří si na půst před Velikonocemi tolik nepotrpí.