IPTV operátor O2 TV oznámil začátkem roku překročení hranice dvou set tisíc platících zákazníků. Anna Lenerová, manažerka obsahu O2 TV, vysvětluje, jaký vliv mělo na růst počtu předplatitelů uvedení sportovního kanálu O2 Sport nebo zjednodušení tarifní nabídky.
Jak z pohledu operátora hodnotíte minulý rok?
Jako velmi dobrý. Dá se říci, že vlastně od začátku roku 2014 trh s placenou televizí kontinuálně roste. Konkrétně za ty dva roky narostl o nějakých třicet tisíc domácností, což jsou asi dvě procenta všech domácností. A my se rozhodně považujeme za tahouna tohoto růstu. Také proto se nám podařilo pokořit důležitý milník, kdy jsme překročili hranici dvě stě tisíc zákazníků.
To je počet karet, nebo platících zákazníků?
Čistě IPTV zákazníků. Oddělujeme i nově nabízenou službu O2 TV Air M, která je dostupná všem zájemcům disponujícím internetovým připojením od jakéhokoliv poskytovatele. Samozřejmě máme i možnost i prodeje na IČO do míst, jako jsou restaurace a bary, ale těch dvě stě tisíc se vztahuje striktně na televizi pro domácí použití.
PSALI JSME: O2 TV hlásí více než dvě stě tisíc zákazníků
IPTV je ale stále tím nejméně rozšířeným způsobem televizního příjmu…
Ale jeho popularita neustále roste. Podle mě především proto, že nabízí různé další funkcionality. Jde o živou platformu, jakou kabelové nebo satelitní vysílání nemůže nikdy nabídnout. My naši rozšířenou nabídku nazýváme multidimenzí. To znamená, že si zákazník může vybrat, na co konkrétně se bude v daný okamžik koukat. Primárně jsme tuto službu zprovoznili u kanálu O2 Sport, kde si divák, který chce sledovat třeba Ligu mistrů, může vybrat, který zápas bude sledovat, z jakých kamer, nebo který audio stream bude poslouchat. Záleží jen na jeho vkusu nebo na tom, kterému týmu fandí. Může také libovolně přepínat mezi zápasy podle toho, jak se který vyvíjí.
Jak na tuto nabídku reagují diváci?
Jednoznačně pozitivně. Třeba během posledního kola Ligy mistrů si fanoušci na internetu vzájemně radili přepnout z hlavního taháku daného kola na jiný, dramatičtější zápas, jehož výsledek nebyl po první čtvrthodině zdaleka tak jednoznačný. Nebo nám diváci posílají fotky, jak sledují O2 TV zároveň v televizi, na počítači a na tabletu.
Na každém zařízení běží jiný obraz?
Samozřejmě. I zástupce fotbalové asociace UEFA tato možnost zaujala a byli překvapeni, že si naši zákazníci mohou vybrat až z osmi současně hraných zápasů Ligy mistrů. Takové možnosti nabízí pouze IPTV.
Funguje multidimenze i mimo O2 Sport? Jak konkrétně vypadá?
Pod multidimenzi řadíme hned několik funkcionalit naší televize. Za tu ze zákazníkova pohledu nejzajímavější považuji odloženou sledovanost, tedy zpětné zhlédnutí dostupné u všech kanálů. U dětských kanálů zpětné zhlédnutí de facto nahrazuje specializovanou SVOD knihovnu. A pokud vám nebude stačit odložení sledování pořadu až o třicet hodin, můžete si vybraný obsah nahrát.
Jakou úložnou kapacitu nabízíte?
Můžete si nahrát až sto hodin nejdéle měsíc starého pořadu. Samozřejmě v HD kvalitě, pokud je dostupná.
Máte v plánu také zavést hybridní vysílání HbbTV?
Naše platforma zatím HbbTV nepodporuje, v současnosti hledáme jasné benefity této služby. Už nyní ale nabízíme vysoký stupeň interaktivity i bez HbbTV. Hlavní otázkou pro nás zůstává, zda nejsou HbbTV funkcionality vhodnější spíše pro některé statičtější platformy, ať už jde o kabelové, nebo satelitní vysílání.
PSALI JSME: O2TV bude dostupná i na konkurenčních sítích, O2 přichází s novým Wi-Fi boxem
Jaká je vlastně penetrace chytrými televizory ve vaší síti?
Pocitově odhaduji penetraci Smart TV na českém trhu obecně kolem čtyřiceti procent, ale přesné číslo nevím. Pro nás tento údaj není zas až tak důležitý, protože po připojení O2 TV set-top boxu se každá televize stává automaticky „chytrou“. Navíc zákazník se nemusí probírat spoustou aplikací, které často trpí tím, že je jejich provozovatelé i uživatelé musí neustále aktualizovat, takže se jejich prostředí neustále mění.
Využíváte internetové připojení set-top boxů jako zpětný kanál pro zjišťování potřebných údajů o vašich divácích?
Potřebný přehled o aktivitách jednotlivých set-top boxů byl vždy velkou výhodou IPTV technologie. Aktuálně připravujeme vlastní měření sledovanosti, které chceme zkoordinovat s peoplemetrovým panelem, který pro Asociaci televizních organizací zajišťuje výzkumná agentura Mediaresearch.
A měření by probíhalo na vybraném panelu zákazníků, nebo by zahrnovalo všechny zákazníky O2 TV?
Měření, které chce realizovat interní oddělení sledující takzvaná big data, by mělo zahrnovat všechny uživatele naší platformy.
Využijete získané údaje i pro prodej reklamy?
Určitě. Už dnes je možné koupit si reklamu na O2 Sport. Ale protože jde o placený kanál, nechceme ho pochopitelně zahltit komerčními sděleními. Vybíráme si partnery z konkrétních segmentů a těm nabízíme takzvanou oborovou exkluzivitu.
Prodej reklamy si zajišťujete sami?
Prodáváme ji samostatně jako O2 Sport, případně v synergii s interním obchodním oddělením.
Jakou má vlastně O2 Sport sledovanost?
Ta se odvíjí od loňského zjednodušení naší programové nabídky, kdy jsme sedm nabízených balíčků, které se daly různě kombinovat, přeměnili podle množství nabízených kanálů na tři základní okruhy M, L a XL. O2 Sport jsme spustili 8. srpna a stal se součástí každého z těchto třech tarifů, na které postupně přechází celá naše uživatelská báze. Jako první si mohli samozřejmě O2 Sport naladit předplatitelé balíčku sportovních kanálů a postupně se nabalovali další zákazníci. Teď se pomalu blížíme do finálního stavu, kdy bude O2 Sport dostupný všem našim zákazníkům.
Kolik diváků teď sleduje O2 Sport?
V tuto chvíli je dostupný 168 tisícům zákazníků, ale toto číslo se neustále vyvíjí a v řádu několika dní bude mít O2 Sport celá báze více než dvou set tisíc uživatelů O2 TV. Konkrétně třeba derby Sparty se Slávií v rámci Synot ligy sledovalo 33 tisíc domácností z asi 140 tisíc domácností, které tehdy měly O2 Sport dostupný. Uváděli jsme tedy sledovanost zhruba 77 tisíc diváků.
O2 Sport je tedy spíše než exkluzivním placeným kanálem jakýmsi bonusem pro vaše zákazníky?
Oboje. Považujeme jeho vysílání za velký benefit pro stávající zákazníky a zároveň za podporu naší nové tarifní struktury.
O2 Sport tedy bude dostupný už v rámci M balíčku?
O2 Sport je dostupný v každé nabídce O2 TV.
Jak se vám provoz O2 Sport vyplácí? Jeho spuštění asi nebylo levnou záležitostí…
Interní vyhodnocení investovaných prostředků a dosažené sledovanosti vyznívá jednoznačně v jeho prospěch. Námi zvolený a následně zakoupený obsah na české diváky funguje. Samozřejmě jde o běh na dlouhou trať, ale když se podíváte třeba do Anglie nebo do Německa, je zřejmé, že operátoři, kteří zvolili tuto cestu, dosáhli evidentních úspěchů.
PSALI JSME: O2 Sport nabídne Premier League v češtině, Digi Sporty si O2TV ponechá
Uvažujete ještě o nějakém dalším vlastním kanálu?
Získat podobně atraktivní obsah jako sport je velmi těžké. Sport má ohromnou konkurenční výhodu díky své atraktivitě v reálném čase. Proto je míra jeho kanibalizace nelegální cestou daleko nižší než třeba u filmové produkce.
Takže to, že O2 začalo produkovat svůj historicky první film, v tomto ohledu nic neznamená?
Ne, to je součást snahy o omlazení naší cílové skupiny a obecně podpory českého filmu.
Mladé lákají muzikály? To snad ne…
Tento muzikál je spojený s legendou české kinematografie, filmem Starci na chmelu. Spolu s producentem jsme chtěli tento klenot představit mladému publiku v aktuální a líbivé podobě. Je úžasné sledovat, jak se ve filmu vyměnily role v úspěšné klasice za mladé a talentované umělce nové generace, jakými jsou Adam Mišík nebo Anna Fialová.
Využíváte ještě nějaké jiné netradiční způsoby, jak se dostat ke kvalitními obsahu?
Třeba společnost Film Europe připravuje každý rok filmový festival Scandi, který přináší divákům kvalitní skandinávské filmy. My jsme od počátku jeho mediálním partnerem. Z patnácti titulů, které budou uvedené na letošním ročníku, se tři tituly objeví v naší O2 Videotéce, navíc doplněné o dalších čtrnáct filmů z předešlých ročníků. V naší videotéce je připravena i speciální sekce, kde budou k dispozici i starší festivalové snímky. Kvalitní obsah nás zkrátka zajímá.
Chybí vám v portfoliu nějaký typ kanálu? Jaké programové novinky chystáte?
V rámci zatraktivnění L balíčku jsme na začátku prosince zprovoznili lokalizovaný dětský SVOD kanál s názvem Dětský koutek. Ten aktuálně nabízí 64 titulů a každý měsíc budou přibývat další. Měsíční obměna titulů bude dosahovat zhruba třiceti procent, což je podle mého názoru velmi slušné číslo. Děti tam najdou pořady z Disney produkce a spoustu dalšího obsahu, na který se mohou dívat, kolikrát chtějí.
Jak hodnotíte provoz vaší videotéky?
O2 Videotéka disponuje mimo jiné filmovou nabídkou ze čtyř největších hollywoodských studii, což na trhu kromě nás nikdo jiný nenabízí. Snažíme se naše diváky naučit, že když některý film nestihli v kině, mohou si ho pustit u nás. Třeba zmíněný Muzikál aneb cesty ke štěstí bude v naší videotéce dostupný už v době, kdy poběží v kinech.
Uvažujete o zprovoznění dalších specializovaných VOD knihoven?
V tomto ohledu jsme plně spokojeni s naší O2 Videotékou. Zmíněnou nabídku dětského SVOD vnímáme jako doplněk, který je v ceně vybraného programového balíčku. Videotéka je klasickou transakční VOD službou, dětský koutek koncipujeme jako benefit pro předplatitele L a XL balíčku. Ale do budoucna zvažujeme různé další možnosti poskytovaní obsahu na vyžádání, tato věc není nikdy uzavřená.
O2 TV je díky službě O2 TV Air M dostupná všem zájemcům, kteří mají doma internetové připojení. Jak chcete tuto službu dále rozvíjet?
Největší změnou je, že O2 set-top box bude během několika týdnů dostupný i v maloobchodní síti, doteď ho šlo koupit jen na našich značkových prodejnách nebo skrze e-shop. Po jeho zakoupení se pak stačí po telefonu zalogovat a do pěti minut už můžete sledovat naši programovou nabídku.
PSALI JSME: O2TV se „utrhne“ z drátů, operátor nabídne službu O2TV Air lidem bez pevné přípojky
Platba bude probíhat formou předplatného?
Ne. Nepůjde o předplacenou službu, uživatelům budou chodit klasické měsíční faktury.
Jak se vám osvědčilo razantní vymáhání regionálních práv u sportovních přenosů?
Problematiku jsme řešili se všemi provozovateli dotčených služeb. Jednání se z našeho pohledu nesla v přátelském duchu, protože protistrana naše požadavky pochopitelně respektuje. Nepamatuji si, že by poslední zápasy fotbalové Ligy mistrů vysílal někdo, kdo by k nim neměl potřebná práva.
A co naštvané reakce diváků?
I těch rapidně ubylo. Dokonce v on-line diskusích se nám daří negativní vyznění zlomit, od primárně negativní odezvy se těžiště postupně přesouvá k neutrálním a chápavým reakcím. Diváci chápou, že když jsme si zakoupili určitá práva, trváme na jejich dodržování. Situace se opravdu viditelně mění k lepšímu.
Je lokální trh opravdu tak velký, aby kanibalizování sportovních přenosů mezi českými a slovenskými kanály dokázalo vygenerovat nějakou signifikantní ztrátu?
Ale tak prostě trh fungovat nemá. Jakékoliv diskuse o možnostech nelegálního příjmu povzbuzují onu typicky českou vychytralost a hledání nějakých skulinek. Nám jde v tomto případě spíše o princip než o konkrétní finanční ztráty. I od nástupu Netflixu si přece trh slibuje jistý stupeň edukovanosti, kdy se bude snažit české diváky naučit, že za kvalitní obsah je potřeba si připlatit.