Evropská komise připravuje nové nařízení, které má přinést nové povinnosti zprostředkovatelským online platformám, jako jsou srovnávače zboží a služeb, obchody s aplikacemi nebo vyhledávače.
Služby jako Google, Apple App Store nebo eBay by podle návrhu měly lépe vysvětlovat, jak řadí výsledky vyhledávání nebo proč z nich některé firmy vyřadily. O chystaných pravidlech informuje agentura Reuters.
Návrh má ochránit menší firmy před případnou svévolí velkých platforem, na kterých jsou závislé při oslovování zákazníků. Materiál původně neměl zahrnovat vyhledávače, ale podle Reuters nakonec předkladatelé návrhu změnili názor a vyhledávače do materiálu také zahrnuli.
Vyhledávače a srovnávače nebudou podle návrhu muset kompletně zveřejnit své algoritmy, budou ale muset poskytnout obecný popis toho, jak jejich systém hodnotí kvalitu posuzovaných produktů nebo služeb a specifikovat nejdůležitější signály, které k řazení používají.
Online platformy také budou podle návrhu muset firmám, které ze své databáze vyřadí nebo je penalizují, poskytnout individuální vysvětlení důvodů, proč k tomu došlo. Návrh počítá také s tím, že budou muset oznamovat změny ve svých obchodních podmínkách nejméně 15 dnů předem.
Evropská komise podle Reuters návrh zveřejní v dubnu. Aby byl přijat, bude s ním muset souhlasit také Evropský parlament a zástupci členských států.