Hlavní navigace

Placenou televizi využívá 56 % diváků. IPTV posiluje, satelit klesá

19. 3. 2024

Sdílet

Televize - divák Autor: Depositphotos

Kabelovou, satelitní nebo internetovou placenou nabídku televizních stanic využívá 56 % diváků ve věku 15–69 let. Nejsilnější platformou je IPTV, která v posledních letech roste na úkor satelitního příjmu.

Ukazují to aktuální výsledky výzkumu Atmedia Index. „V loňském roce využívalo IPTV či kabelovou televizi 61 % diváků placené televize, satelitní televizi pak zbylých 39 %,“ přibližuje Pavel Müller, ředitel výzkumu a marketingu ve společnosti Atmedia.

Z výzkumu také vyplývá, že celé tři čtvrtiny trhu placené televize si mezi sebe rozdělili čtyři největší operátoři – Skylink, O2 TV, Vodafone TV a Magenta TV.

Zákazníci mezi hlavními důvody, proč se rozhodli pro placenou televizi, uvádějí zpětné zhlédnutí pořadů z archivu (41 %) nebo stanice nedostupné v DVB-T2 (38 %). Třetím nejčastějším důvodem je možnost sledovat stanice na více zařízeních současně (28 %).

Méně často zákazníci uvádějí jako důvod pro přechod na placenou nabídku HD rozlišení nebo přístup k videoobsahu, který nebyl v lineárním vysílání. Exkluzivní nabídka sportovního obsahu je rozhodující pro každého šestého uživatele placené televize.

Výzkum dlouhodobě sleduje průměrné měsíční výdaje za placenou televizi. V druhé polovině loňského roku utráceli Češi za služby operátorů placené televize v průměru 395 Kč měsíčně, což je o jednotky korun více v porovnání se stejným obdobím roku 2022. 

„Přestože lze placenou televizi dnes pořídit za nižší stovky korun měsíčně, je cena jedním z hlavních důvodů, proč 44 % televizních diváků ve věku 15–69 let sleduje pouze televizní stanice dostupné v pozemním digitálním vysílání,“ upozorňuje Pavel Müller a dodává, že jedna třetina těchto diváků považuje placenou televizi za drahou. 

Téměř jedna polovina diváků, kteří nevyužívají placenou televizi, za ni jednoduše nechce platit vůbec. Nejčastěji uváděným důvodem pro nevyužívání placené televize ovšem dlouhodobě zůstává spokojenost s nabídkou televizních stanic dostupných v terestrickém vysílání. 

„Čeští diváci mohou bezplatně sledovat desítky televizních stanic, jen do oficiálního měření televizní sledovanosti jich je zapojeno téměř čtyřicet,“ dodává Pavel Müller s tím, že terestrické vysílání má v České republice dlouhodobě silnou pozici, což se v příštích letech pravděpodobně nijak nezmění.

Výzkum pro obchodní zastupitelství Atmedia provedla společnost ResSolution / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 8 326 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve čtyřech vlnách za každé čtvrtletí roku 2023 (5.–19. 4. 2023, 3.–31. 7. 2023, 2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).